söndag 2 maj 2021

Min helg!

Vad gör den iskalla nordanvinden här just nu när vi ska hälsa våren välkommen?!! 
Min sådd av ringblommor och krasse för ett par veckor sedan har säkert gått förlorad.


Valborgsmässoafton 2019 i Stavsjö.

I fjol blev det inget valborgsmässobål och ingen i år heller pågrund av pandemiskiten!
2019 var det eldningsförbud i Östergötland, så för många östgötar är det över tre år sedan de fick sjunga in våren vid en stor brasa. 
Vi har turen som bor i norra Östergötland. Stavsjö i Södermanland ligger bara 5 km från oss.
Så för två år sedan åkte vi dit och njöt av sång, brasa och fyrverkerier. Saknar't!
Innan vi åkte till Stavsjö grillade vi på Idas och deras balkong och mamma var med. Se HÄR! Blir rörd!

Valborgsmässoafton...


Men vi hade det mysigt bara maken och jag. Vi tog fram grillen och fredagsdrinken... 
Lättlagat, vackert, vårligt och gott! 
Ja, så skulle jag kunna beskriva fredagens valborgsmeny här hemma.
Till förrätt grillad sparris, bladspenat, citrongrädde toppad med basilikasås!


Solen värmde skönt när den väl var framme...
När maken grillade stod ugnsbakad lime- och ingefärsrotfrukter i ugnen.


Rotfruktsgratängen blev riktigt god så jag bjuder på receptet.



Dela morötter, palsternacka och potatis i större bitar samt kvarta en stor rödlök. Lägg allt i en ugnsform. 
Blanda riven ca. 2 cm ingefära, rivet skal och saft från en lime med fin olivolja. 
Ringla på rotfrukterna, salta och peppra. Skjuts in i ugnen 220 grader i ca 30 min.
Till det grillad fläskytterfilé, en liten sallad och bearnaise... så gott!


Valborgsefterrätten... citronfromage till söta färska jordgubbar.

Välkommen sköna maj...

Den 1:a maj fick vi rå om de här två gullungarna... Theo och Luna.


Oj vad de har blivit stora! Vi är så glada att de bor nära oss... lite skillnad mot när de bodde nere i Antibes.
Fast jag kan sakna våra resor dit... men, men Antibes och Franska rivieran står kvar.



Vi tog en fika på balkongen när de kom... linschips, jordgubbar och pushgrädde.



Både Theo och Luna gillar att sitta och rita. Så då hade de kommit rätt...



Lunchen hjälpte de till med. 
Luna fixade pannkakssmeten och Theo gräddade både pannkakor och plättar.



Det var de godaste pannkakorna Theo någonsin hade ätit i hela sitt liv.
Håller med! Det är riktigt smarrigt med pannkaka! Vi njöt allihopa!
Eller vad finns det som kan vara godare till lunch när man har barnbarnen hemma?



Här lektes det kurragömma inomhus, Lilla Sjöjungfrun på TV och en hel del utelek.
När mamma och pappa kom blev det middag i finrummet. Vi bjöd på en stor kycklinggryta. 

Kycklinggryta med kikärtor och broccoli 


Stek ett paket kycklingbitar i smör, tillsätt en rödlök i kvartade bitar och två pressade vitlöksklyftor. 
Tillsätt 1 msk tomatpuré, 1 paket krossade tomater, 3 dl vatten och 1 1/2 tärning hönsbuljong. 
Krydda med 1 msk mejram, 1/2 msk oregano och smaka av med salt och peppar. Låt sjuda 5 min. 
Tillsätt en stor röd paprikan i bitar, avrunna kikärtor, en broccoli som är delad i mindre buketter och skiva även broccolistammen.
Låt sjuda ytterligare 5 min. Vänd ner en påse färsk bladspenaten i grytan. Servera med ris. Smaklig måltid!

Söndag...

Idag har jag mest gjort ingenting... skönt det också faktiskt!
Jo, jag fick till en grymt god laxgryta till mandelpotatis.

Annas laxgryta... man tager vad man haver.


Krydda laxfiléerna med salt och grovmalen svartpeppar så de får ligga och dra lite. 

Skiva fänkål i mindre bitar, hacka en halv stor gul lök och slanta två morötter.
Bryn allt tillsammans i en stor gryta med olja och smör tills löken blir "glasig". 
Tillsätt 2,5 dl vatten och en tärning fiskbuljong och riv i skalet från en citron. Låt sjuda i 5 min.
Häll i 2 dl créme fraîche och krydda med 1/2 tsk malen ingefära, 1/2 tsk malen koriander, salt och grovmalen svartpeppar efter smak.
Lägg i laxbitarna och en knippe färsk basilika. Låt allt sjuda tillsammans tills laxen är klar. Ca.10 min.
Servera laxgrytan med nykokt mandelpotatis. Lovar, det blev verkligen jättegott!


Nu peppar vi för en ny arbetsvecka min kära läsare. Bara att kavla upp ärmarna... nu kör vi!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Annika sa...

Mycket god mat du bjuder på idag! Jag gillar din rotsakslåda fast jag äter inte potatis just nu (det ingår inte i dieten jag är på) så kanske skulle få byta ut potatisen mot sötpotatis istället. Laxgrytan verkar också väldigt god!
Ledsamt med Valborgstraditionerna som ställs in :(. Jag tyckte alltid om Valborg - eldarna och stämningen osv. Fast nu är det många år sen jag var i Sverige på en Valborgsmässoafton. Hoppas ni får fira nästa år!
Kram

Channal sa...

Tack Annika! Såg att du har firat din födelsedag alldeles fantastiskt! Kul! Nästa år måste det bli som vanligt igen. Saknar’t! Så trött på pandemin! Personlig lockdown i Östergötland. Men skolan är som vanligt.

KRAM

Mamma C sa...

Vilken trevlig helg du/ni haft.
Det var massor av godsaker ni ätit med. Tack för tipsen och recepten.
Ha en fortsatt bra måndag.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Vi fick en god helg!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Så fina bilder från 2019 där din mamma var med. Fina minnen är en skatt.

Så trevligt ni fick det på Valborg trots att det var inställt. God mat i massor som alltid här hos dig. Jag beundrar din kreativitet och energi.

Så trevligt att få rå om barnbarnen. Pratar de bra svenska efter åren i Frankrike?

Ha det gott!

Varm kram,

Anneli

Ninnie sa...

Vilken fin helg du hade. Barnbarn, sol och god mat!
Ja, visst det var en konstig valborg o första maj i år (också), inte minst därför att det ju inte blev några extralediga dagar då första maj inföll på en lördag.
Vi bor alldeles nära där det normalt sett brukar ordnas valborgsfirande, med stor valborgs eld och sångkör som sjunger in våren. Men det var inget firande alls i år heller...

Fint att ha en stor bildskatt då att njuta av, och att få se sina kära som inte finns med oss här på jorden längre.
Kram från Ninnie

Channal sa...

Tack! Bloggen är så värdefull med alla bilder. Theo pratar jättebra svenska. Deras mamma har varit konsekvent och bara pratat svenska. Luna kommer mer o mer. Det har hänt massor med hennes svenska. Theo får hemspråksundervisning i franska i skolan. Viktigt att han få behålla det språket. Luna kommer nog tappa det.

KRAM

Channal sa...

Ja, man för göra det bästa av det! Vi får hoppas att det blir som vanligt nästa år.
Visst är det fantastiskt att ha en bildskatt. Älskar gamla bilder

KRAM

Annika sa...

Alla dina goda recept!!
SKA spara dessa också.
MUMS!!

OCH fina bilder från 2019. Vilken tur att vi har våra stora bildarkiv. OCH bloggarna, att gå tillbaka och titta på och minnas.
Har ju min dagbok också, och den har varit till hjälp sååååå många gånger när man undrat över datum, händelser etc.

Nästa år tror jag att allt blir som vanligt.

Kramar!!

Channal sa...

Tack! Bloggen är mitt skötebarn! JA, nästa år☀️🌱🥂🦋

KRAM