söndag 9 maj 2021

Lördagspromenad genom stan...

Det här inlägget blev som en hel fotobok - Norrköping maj 2021.
Ändå har jag plockat bort mängder av bilder. Bilder på läckra hus... blommor och forsar.
Först tänkte jag att jag skulle dela upp bilderna och göra flera inlägg.
Men nej, så blev det inte! Om du vill och orkar... häng med på makens och min lördagspromenad.


Vi parkerade bilen i Kneippen... som är en stadsdel i Norrköping.
Kring sekelskiftet 1900 tillkom här en villabebyggelse för överklassen.
Här finns helt fantastiska sekelskifteshus och villor... så läckra.

Nu börjar vår promenad längs med Strömmen som rinner genom hela Norrköping ut till Bråviken.



Vi startade från Kneippen och följde promenadstråket österut längs den södra stranden av Strömmen.
Här ligger flera hus fint vid Motala ström som den egentligen heter, men i var mans mun kallas för "Strömmen". 


 Åbackarna är en oas mitt i stan med den vackra Rhododendrondalen. 


Flera av rhododendronbuskarna har inte slagit ut än. Blir ett besök till i början av juni.
Men de vita magnoliaträden blommade för fullt liksom alla vitsippor. Så vackert!



Får en känsla av att vara i Japan när jag promenerar här.
Det är overkligt vackert...  




Rhododendron i all sin prakt... men inget slår ett hav med vitsippor. Älskar't!




I Strömmen drar man upp både gädda och lax!


 Efter en kort promenad kom vi fram till Färgaregården som är ett stort populärt fik med massvis av gott fikabröd. 
Man kan sitta inne, men bäst är att sitta ute med utsikt över Strömmen. Eller göra som maken och jag.
Vi satt under det stora magnoliaträdet och beställde varsin våffla till lunch.


Det var riktig skönt att sitta ute i solen. Jag valde en matig frasig våffla med räkor.
Maken han tog en med jordgubbar, grädde och vit choklad. Hmmm... mer som efterrätt för mig.


Vi blev båda supernöjda och det smakade så bra!
 På somrarna är de uteteater här på Färgaregården och det finns även ett litet museum. 


Mätta och belåtna fortsatte vi vår promenad öster ut mot Industrilandskapet.


Industrilandskapet är ett tidshistoriskt dokument fullt i klass med 
medeltidens Visby ringmur och stormaktstidens Gamla Stan i Stockholm.




Ja, industrilandskapet runt Strömmen är unikt i Europa eller i hela världen skulle jag vilja säga. 





De flesta fabrikerna kom till mellan 1850 och 1920 men Strömmens forsar och fall har utnyttjats sedan medeltiden.


Den här fina kökshandduken hänger i mitt kök... tycker om.




I Grå Huset kan klasser komma och få prova på hur barnen levde och lekte för 100 år sedan.



Bostadshuset Katscha i plåt med panoramafönster är byggt ovan vattnet vid Arbetets museum i Industrilandskapet.
Så läckert! Det har blivit nominerat och vunnit flera fina arkitekturpriser. 
Bl.a. vann Katcha kategorin årets bästa ­bostadsbyggnad 2016 vid ­Mipim-awards i Cannes i Frankrike.




Under den stora kupolen huserar Norrköpings symfoniorkester.
Hoppas, hoppas att konserten med Bo Kapers orkester blir av där i höst.


Nu är vi framme vid kvarteret Knäppingsborg mitt i city...



Ett anrikt kvarter där den äldsta bebyggelsen är från 1767. 
Men Knäppingsborg hör till Norrköpings äldsta kvartersnamn. Det är från 1728. 
Och här kan man idag shoppa, fika, äta och bara njuta av livet... som igår när solen sken!



Så somrigt skönt med stora vackra fjärilar mellan hustaken.


Huset på den här innergården är byggt 1805... tänk om hus kunde tala.
Känns som man har åkt tillbaka i tiden när man går på kullerstensgatorna...


Precis vid Knäppingsborg ligger Strömsparken... och här blommar magnolian för fullt.


Rakt över med de stora speglade fönsterrutorna är det tjusiga lägenheter med högt till tak. Tidigare stora industrilokaler.


Maken och jag har sagt flera gånger att här skulle vi kunna bo högst upp till vänster.



Här finns en fin lekplats med klätterställning, gungdjur och massor av vattenlek.




Just nu blommar magnolian sagolikt vackert vid det rosa lilla bostadshuset.


Vid Strömsparken ligger det ett pärlband av restauranger, fik och En glasskiosk.
Soliga dagar som denna såg vi flera familjer med picknick vid parken. Såg så mysigt ut.


Frank och Alma är här och leker en hel del. De bor inte långt härifrån.




 Genom Strömsparken rinner Lekbäcken med fiskar som lax och öring.
Längre upp en bit finns det en laxtrappa. Har man tur kan man se när laxarna hoppar upp.



Den alltid lilla pårlande Lekbäcken ligger parallelt med stora brusande Strömmen.



Det här tjusiga klocktornet heter Holmentornet. Den byggdes 1750!


Mjölnareparken är Franks favoritlekplats. Han kallar den bäverparken. 
För här har de gungor som ser ut som bävrar och de bor bara ett stenkast härifrån.


 Lekparken har miniatyrer i trä av Värmekyrkan, Holmentornet och Strykjärnet.
Det är tre av stadens mest kända byggnader. Runt lekparken finns det massor av fina bostadshus.


Värmekyrkan med sina fyra skorstenar. Gissa vad Frank leker att det är? Jo, såklart att det är Titanic!
Hahaha... den här lekplatsen har blivit ett kärt besöksmål för Frank och Alma.
Till vänster om flickan kan du se den så kallade bävergungan. Japp, därav bäverparken!



Det finns så många läckra bostadshus. Nya som gamla. Varför blev jag inte arkitekt?


Och massor av restauranger... i det här vita huset ligger omåttligt populära Mocca deli.
Folk har verkligen längtat efter att kunna sitta ute... och snart är alla i Fas 3 klara med sina vaccinationer.






Kopparhuset på Kungsgatan har en fasad i kopparplåt... Katchas  fasad är i vanlig plåt.
Jag gillar det råa i plåt och betong lika mycket som den vackra arkitekturen från sekelskiftet.
Där har Norrköping verkligen lyckats... att ena det nya med det gamla till en sammansmält levande stad.


Insidan av Kopparhuset... glas, trä och gult tegel. SÅ FINT och lugnt från Kungsgatans trafik!
Jag skulle verkligen kunna göra ett inlägg om bara hus. Tror nog att det är roligare än kläder och smink.


Det blev ett en-meters långt inlägg! Slog jag ditt rekord Anneli? Ditt om styling! LER!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

10 kommentarer:

Anki sa...

Vilken vacker stad du bor i. Du är en riktig ambassadör. Jag har nog aldrig varit där, möjligen kört förbi. Får nog försöka ta med mig maken till andra sidan landet och köra på upptäcksfärd. Väldigt vackra fotografier. Tack och fortsatt trevlig helg. Kram Anki

Channal sa...

Tack Anki! Ja, bästa Tripadvisor! Norrköping är en unik fin stad. Välkommen!

KRAM

Mamma C sa...

Gud vad jag längtar hem till stan ännu mer nu när jag läst ditt inlägg.
Och det är så mycket nytt som ploppar upp i den med.
Tack så jättemycket för din rundvandring som man fick följa med på.
Norrköping är bra vackert ❤.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Visst är vår stad vacker! Kuperad, nära skärgård, hav och skog!

KRAM

Annika sa...

Otroligt fint där! Både mamma och pappa växte ju upp i Norrköping - men själv har jag rätt sällan varit inne i själva stan. När vi åkte dit blev det mest till mormor och farmors hem. Men för ett par år sen var vi inne där du visar bilder ifrån. Arbetets museum var ju jättefint och roligt att besöka! Vackert med rhododendron också.
Kram!

Channal sa...

Du får turista här i sommar. Var i stan bodde dina mor- och farföräldrar?

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Haha....Underbart med långa inlägg! Vetikatten dock om du slog mitt :-)

Men vilken helt underbart vacker stad du bor i! Norrköping, det skulle jag kunna tänka mig faktiskt. Vi har inget här som liknar det där. Kommer inte i närheten av den där blomningen, vare sig på våren eller sommaren eller någonsin. Tack för att du delar med dig av allt det vackra. Norrköping verkar ha precis ALLT! Äldsta dotterns sambos mormor bor där.

Så fint med en sådan promenad och go-fika på en lördag.

Varm kram och ha det gott!

Anneli

Channal sa...

Tack! Norrköping är fantastisk! Välkommen hit! Haha! Jag tar dig nästa gång😉

KRAM

Annika sa...

De bodde bägge vid eller alldeles i närheten av Vidablick - mormor och morfar rätt nära Enebyskolan. Farmor och farfar på andra sidan spårvagnsspåret i en lägenhet.

Channal sa...

Fint! Nu minns jag att du har berättat det tidigare. Du måste ha släkt i Norrköping.

KRAM