tisdag 11 maj 2021

Idag, den 11 maj är det Chokladbollens dag!

Kära du! Äntligen har värmen kommit!!
Mumin och Snorkfröken kramas i solen... 


Detta bakverk kallas även för kokosboll eller havreboll. 
Men för mig är kokosbollen något annat. Den är fylld med ett gräddliknande skum av äggvita. 
Jag tror att just den kallas för gräddbulle i Skåne.


Ja, ja... kärt barn har många namn. Idag har vi i alla fall firat chokladbollen!
Jag vill ha chokladbollen rullad i kokos. Min Lotta, hon vill ha sin med pärlsocker.
När Ida och Lotta var små gjorde vi ofta chokladbollar som mer passande skulle kunnat heta havrebollar. 
Havregrynen var mer framträdande i dem än de som man köper i affären eller på kondiset.


Försvinnande god klassiker med stänk av apelsin...  

Gör så här: Blanda 2 dl kokosflingor, 5 dl havregryn, 1 1/2 dl florsocker, 1 msk vaniljsocker och 3 msk kakao i en bunke. 
Tillsätt 3 msk apelsinsaft. Skär 150 g rumsvarmt smör i bitar och lägg ner i bunken. 
Vispa ihop med elvisp till en tjock smet. Forma till bollar och rulla i kokos.
Perfekt att frysas in och bara ta fram en kvart innan fikat... 


Den här rosa muggen heter "Kärlek" och den är Muminmugg nr 12 av alla muggar framtagna av Arabia.
Muggen utgavs 1996 och den fick min Lotta när hon fyllde ett år 1996. 


Mugg "Gul" är nr 4 av Arabias Muminmuggar. Den tillverkades av Arabia 1990. 
Den är den första Muminmuggen jag köpte och den fick Ida på sin ettårsdag 1990.
Illustrationen är hämtad från Tove Janssons bok "Pappan och havet" från 1965.
Ida har den muggen hemma hos sig... finns att köpa för 5598 kr HÄR!
HÄR kan du se värdet på dina Muminmuggar (om du nu äger några). Själv sitter jag på en liten förmögenhet. Galet!
Vågar vi verkligen dricka ur Muminmuggarna?!! De är ju värdefullare än de finaste kristallglasen.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Annika sa...

Himla gott med chokladbollar - fast jag ids sällan rulla några bollar när jag gör dem utan äter helt enkelt "smeten" med sked från en liten skål ;). Gräddchokladbollar är jag mindre förtjust i.

Ja, otroligt så dyrt det är med de riktigt populära eller sällsynta muminmuggarna. Där skulle jag kunna sänka rejält med pengar egentligen - sitter ofta och ögnar favoriterna längtansfullt. Muminmamman i rosenträdgården, Nattseglingen speciellt. Även några av vintermuggarna. Men jag tycker inte du ska låta bli att använda dem. Kaffemuggar är till för att användas tycker jag! <3 (min syster höll däremot inte riktigt med hon tyckte INTE att jag skulle ta porslinsmuggar med på utflykt utan skickade emaljmuggar som alternativ).
Kram

Channal sa...

Hej Annika!
Emaljmuggar är ju bra till picknick! Ja, vi dricker både te och kaffe ur våra Muminmuggar. De är ju till för att användas och jag tänker inte sälja dem. Muminmamman i rosenträdgården den har jag!

KRAM

Mamma C sa...

Nu förtiden när jag gör chokladbollar gör jag dem med dadlar istället för smör i.
Men äkta smet är riktigt gott. Då blir det mycket som hamnar i munnen istället för att rullas till bollar.
Kram Carin

Channal sa...

Måste testa att byta ut smöret mot dadlar. Låter mkt nyttigare! Lite som naturgodis!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Underbara samlarmuggar! Jag växte upp med Mumindalen undrar om barnen i dag uppskattar den?

Älskar något som kallas för havrebollar, sådana man kan köpa i godisaffärer. Mums!

Kramen,

Anneli

Channal sa...

Mina barn fick höra böckerna om Mumin. Favoriten var boken med titthål ”Hur gick det sen”.

KRAM