måndag 13 december 2021

Fin Lucia till alla✨

Go'kväll alla vackra själar! 
 Jag vet inte vad det är... men åh, vad jag tycker om vår högtid Lucia!



09.15 hade vi ett fantastiskt fint Luciatåg med vacker skönsång på min skola.
Vilket jobb de har lagt ner! Jag gav musikläraren ett stort tack! Det var så vackert!


Tyvärr blev det inget lussande för Frank och Alma... nu är det Alma som är hemma och febrig.
Hon som hade tränat så mycket inför Luciafirandet på hennes förskola. 
Lilla hjärtat blev verkligen besviken att hon inte kunde vara med. 
Jag fick en liten film via messenger där Alma sjöng och var så fin där hemma.

Ett Luciaminne... mina två söta flickor, Ida och Lotta år 2001... 20 ÅR SEDAN!


Saknar morgonbestyren med glitter, batterier, koll på hela lampor, vita strumpbyxor, 
nystrukna nattlinnen, det förväntansfulla pirret och allt vad det innebar att lussa när de var små. 

Minns 1981 (40 ÅR SEDAN) när jag var med i Norrköpings Lucia och lussade för fångarna i fängelset! 
Ett minne som sitter kvar! Ja, jag har många fina Luciaminnen...


Här hemma blev det fika med nybakad lussekatt.



Det är tur att vi har Lucia denna mörka tid på året. 
Önskar dig min kära läsare en vacker Luciakväll!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

6 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Jamen visst är det något alldeles speciellt med Lucia ändå. Så många fina minnen och traditioner sedan man var liten. Jag var alltid med i Luciatåget.

Men idag såg jag inte en endaste Lucia och det blev inte en endaste lussekatt. Istället har jag satt betyg på 197 elever och blev precis nu klar kl. 20 på kvällen.

Jag blev dock glad av din story på instagram med Lucia och vacker musik.
Tack för den!

Varm kram och ha en riktigt fin kväll. Hoppas att snön kommer tillbaka till er snart igen.

Ha det gott,

Anneli

Channal sa...

Grattis! Skön känsla! Här är alla omdömen satta! Deadline idag! Nu har jag bara ett pedagogisk omdöme som ska bli klart samt några åp som ska utvärderas! Snart har vi lov!

Detsamma till dig Anneli! KRAM

Mamma C sa...

Vårt ena barnbarn Ellen ringde och visade sin fina tomteklänning som hon hade haft på Luciafirandet på dagis.
Kommer ihåg ett år när vår Sophie (tror hon var fem) var med i kyrkans barntimme när vi bodde i stan. De skulle sjunga i St. Johannes kyrka. Hennes Luciakrona hade vi fått fylla ut med bomull som vi sedan lindade rött sidenband om för att den skulle passa hennes huvud. Men när de sjöng mitt lilla ljus, blev det väldigt mycket inlevelse och rörelser. Så kronan åkte rakt ner på hennes huvud. Hon blev ledsen först innan vi fick av den, men sedan sjöngs det igen.
Ha en fin dag.
Kram Carin

Channal sa...

Mysigt! Det finns många roliga och smått stressande minnen från tidiga Luciamorgnar.

KRAM

Annika sa...

ÄLSKAR lucia. Precis som du har jag tusen minnen från den dagen under uppväxten. Har sjungit i så många luciatåg. Minns pirret och stämningen och stämmorna i sångerna. ALLT.
Älskar lucia såååå väldigt mkt!
MÅ den traditionen aldrig dö ut!!

SVTs lucia igår var PERFEKT!
Så ska det låta och så ska det se ut.
SÅ impad av den!

Vad fint att ni firar på skolan (ngn skrev till mig att det blir alltmer sällsynt med lucia på skolor och arbetsplatser, SÅÅÅÅ sorgligt)

KRAMAR!!!

Channal sa...

Hej! Visst är det underbart! Här i mina trakter är det fullt med Luciafirande både på förskolor, skolor, äldreboenden och arbetsplatser. Bråvallagymbasiet i Norrköping bjöd nog på det häftigaste Luciatåget. Äldsta Lucia var 103 år i Motala tror jag det var. Vet inte var din bloggvän bor. Låter väldigt konstigt för mig.
JA! SVT bjöd på en stämningsfull Luciamorgon. Så vackert!

KRAM