torsdag 23 december 2021

God Jul till alla❤


Det här är min första jul utan mamma
Mina jular är så starkt förknippade med min barndom och mina föräldrar. 
Även när barnen var små var vi alltid där på julafton. 
Varmt, kärleksfullt och välkomnande. 
Nu har vi tömt mitt föräldrahem... där är det mörkt och tomt. 


2020 var inte så kul när vi fick vinka till mamma från håll på julafton! 
Vetskapen om att hon fanns men inte kunde vara tillsammans med oss... usch, det var tungt. 
Men mina föräldrar lever vidare genom alla fina minnen... de är med oss❤ med glädje!



Dan före dopparedan... julskinkan puttar på spisen... alla julklappar är inslagna.
Vi får en lugn och skön uppesittarkväll...


Den här illustrationen av Ilon Wikland med Lisabeth och Madicken gör mig glad!
Den påminner mig om när Ida och Lotta var små
När de spänt gick upp med pirr i magen på julaftonsmorgonen och med tindrande ögon såg den vackra julgranen med alla julklappar under sig. Det är det julen handlar om för mig...

 Nu ser jag fram emot mys med nära och kära... imorgon är det julafton!

God Jul och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Önskar dig en riktig God Jul med era nära och kära.
Kram Carin

Channal sa...

❤️-Tack! Detsamma fina du! KRAMAR

Anonym sa...

Önskar dej och din fina familj en
"fröjdefull jul". Låt oss hoppas på
ett bättre Nytt År.
"Nu tändas tusen juleljus ..."

Ruth i Virginia

Channal sa...

❤️-Tack Detsamma Ruth! En fröjdefull jul!

KRAMAR

Razzy sa...

God Jul, hoppas du får en bra dag, vi har våra mammor med oss inne i hjärtat. ❤️

Channal sa...

❤️-Tack! Ja, så är det! De finns alltid i våra hjärtan och speciellt till jul🙏🏻

KRAMAR

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Så fin krubba och jag älskar färgen på dina poinsettas.

Jag förstår att det måste kännas konstigt. Tidevarv komma och tidevarv gå...Mina jular är precis som dina förknippade med den närmaste familjen, och framför allt med mitt barndomshem. Astrid Lindgrens jular, vare sig det är hos Madicken, Barnen i Bullerbyn, Lotta eller Emil är oslagbara. Tänk vi som har fått växa upp med Astrid Lindgrens berättelser. Som bomull i hjärtat.

För min del har jag sedan fått skapa nya jultraditioner i livet vilka inneburit att jag fått förlika mig med julen utan mor och far, då jag själv befunnit mig i luften någonstans och senare utomlands med min egen lilla familj. Nu har det ofta blivit att jag är utan mina barn som ofta firar med sin pappa i USA.

Jag tänker att nu är det kanske du som får ta över facklan och bli den där känslan och minnen som dina barnbarn kommer att för evigt förknippa med julen :-)

Varm kram och god fortsättning på julen!

Anneli

Channal sa...

❤️-Tack! Visst är det så… nya traditioner lever vidare med de gamla! Vi har en fin jul! Måste vara många roliga minnen med jul i andra länder och i luften. Så dina döttrar har åkt till USA. Hoppas de har en underbar jul. Snart är de hemma igen.

KRAMAR