söndag 12 december 2021

Tredje advent🕯🕯🕯✨

KĂ€ra vĂ€nner! Hoppas att ni har en fin adventssöndag! 
Nu Ă€r det mindre Ă€n tvĂ„ veckor kvar till julafton och imorgon Ă€r det Lucia! 
Innan all julmat smakar det riktigt bra med det japanska köket.
Jag har lĂ€nge varit fascinerad av asiatisk mat och japansk mat i synnerhet. 
Ju mer jag fÄr veta om japansk mat, desto mer vill jag lÀra mig om matkulturen och allt dÀromkring.
HÀr bjuder jag pÄ tre riktigt goda japanska matrÀtter som vi har fÄtt via Linas matkasse.

Först kommer dagens... det var verkligen jÀttegott med sting!



Kalkonyakiniku med pÀron, ingefÀra och rödkÄlssallad.
đŸ‡ŻđŸ‡” 
YakinikusĂ„sBlanda ihop 2 msk japansk soja, 1/2 dl vatten, 
1 msk socker, 1 msk sesamolja och 1 tsk majsstĂ€rkelse i en skĂ„l. 

Kalkonyakiniku: Strimla kalkonen och stek den pĂ„ högsta vĂ€rme tills den Ă€r fĂ€rdig och fĂ„tt fin stekyta. 
Krydda med lite salt och nymald svartpeppar. 
TillsĂ€tt tvĂ„ pressade vitlöksklyftor, finriven (en bit) ingefĂ€ra och ett pĂ€ron i smĂ„ tĂ€rningsbitar. 
LĂ„t frĂ€sa ytterligare ca 1 min. TillsĂ€tt yakinikusĂ„sen. LĂ„t koka ihop ca ½ min. 

RödkĂ„lssallad: Rosta sesamfrön i en torr stekpanna tills de Ă€r gyllenbruna. Finstrimla rödkĂ„l och pĂ€ron. 
LĂ€gg i en skĂ„l och blanda med vitvinsvinĂ€ger, neutral olja, salt och de rostade sesamfröna. 

 Servera kalkonyakiniku med jasminris och rödkĂ„lssallad.




Fredagsmys... 
Sushi tacos med avokado, rÀkor, wasabi och noriark.


Sushitacos Àr en ny rolig Annafavorit... sÄ smarrigt! Gott gotti... gottgott!
đŸ‡ŻđŸ‡”
Har du gjort japanskt sushiris nĂ„gon gĂ„ng? 
Om du har... ja, dÄ vet du vilket balt det Àr! Förbered innan!

Sushi su: Detta ska blandas ner i sushiriset nÀr det Àr klart.
VĂ€rm upp 1/2 dl risvinĂ€ger, 1 msk socker och 1 tsk salt i en liten kastrull. LĂ„t svalna. 

 Sushiris: TvĂ€tta riset (2 dl) under kallt rinnande vatten ca 10 min. 
LĂ„t sedan riset stĂ„ och dra i kallt vatten ca 30 min. 
HĂ€ll av och lĂ€gg riset i en tjockbottnad kastrull. HĂ€ll pĂ„ vatten. 
TĂ€ck kastrullen med plastfolie sĂ„ att det tĂ€cker ordentligt runt kanterna och sĂ€tt pĂ„ ett lock. 
Koka upp pĂ„ hög vĂ€rme ca 1 min, dra sedan ner vĂ€rmen till lĂ€gsta temperaturen. 
Sjud under lock ca 20 min. Dra frĂ„n vĂ€rmen och lĂ„t kastrullen med plastfolie vila ca 10 min. 
 LĂ€gg riset i en plastbunke. Blanda försiktigt ner ca 1/4 dl sushi su med en slickepott. 
Blanda försiktigt sĂ„ att riskornen separerar frĂ„n varandra. Riset klibbar ihop igen efter nĂ„gon minut. 

 ChilimajonnĂ€s: Finhacka 1/2 röd chili och blanda ner majonnĂ€s, en pressad vitlök och salt i en skĂ„l. 

 Tillbehör: Strimla salladslök. Plocka gemsalladsblad. SkĂ€r avokado och gurka i avlĂ„nga skivor. Grovhacka mynta. Skala rĂ€korna och dela noribladen pĂ„ mitten. 
 LĂ€gg upp wasabi, inlagd ingefĂ€ra och japansk soja i skĂ„lar. 

Rulla ihop noribladen till strutar. Servera alla tillbehör i noriblad som tacos.



Miso ramen med kyckling, Àgg, rostad majs och pak choy.





Det hÀr Ät vi förra helgen! En vÀrmande, matig och smakrik jÀttegod soppa.
đŸ‡ŻđŸ‡”
Rostad majs: LĂ€gg majs pĂ„ en ugnsplĂ„t med bakplĂ„tspapper. Blanda med lite neutral olja och salt. 
Rosta majsen mitt i ugnen 175 grader i ca 35 min, medan du lagar resten till ramensoppan. 

 Rosta sesamfrön i en torr stekpanna tills de Ă€r gyllenbruna. 

 Ramensoppa: Stek kycklinglĂ„rfilĂ© tillsammans med en 1/2 finhackad chili och tvĂ„ pressade vitlöksklyftor ca 4 min per sida, tills kycklingen Ă€r helt genomstekt. Ta upp kycklingen frĂ„n grytan och lĂ€gg Ă„t sidan till servering. TillsĂ€tt 6 dl vatten, 2 msk japansk soja och en smulad kycklingbuljong till grytan och lĂ„t allt sjuda ca 10 min. Blanda ner 1 msk misopasta och lĂ„t buljongen sjuda ytterligare ca 10 min. 
LÀgg ner tvÄ halvor pak choy i ramenbuljongen och lÄt sjuda i ca 5 minuter.

Servera nykokta nudlar och kyckling i djupa skĂ„lar. HĂ€ll pĂ„ den varma buljongen. 
Toppa med hÄrdkokt Àgghalva, hackad salladslök, rostad majs och sesamfrön.


Nu har jag lövat Luciakronan med lingonris till imorgon bitti. 
Sally i sexan ska bĂ€ra den... det kommer bli sĂ„ vackert! 


Tror faktiskt att Lucia Àr min favorithögtid.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Men vilka goda matrÀtter du delar med dig. Det sÄg verkligen jÀttegoda ut allihopa.
SĂ„ vackert med Luciafirande tycker jag med.
Ha en ny fin vecka nu.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Hoppas pÄ en fin Luciamorgon!

KRAM

Anonym sa...

Ruth i Virginia
Kan du verkligen Àta wasabi? Det brÀnner ju bort
alla smakpapiller. :) - Miso Àr tydligen mycket
viktig i japansk diet. Vi hade ett par japanskor
pÄ besök, och dom hade med sej instant miso-puder,
som dom Ă„t till frukost. Gillar soya; ger god smak till
bÄde kött och grönsaker.
Kul med Àventyrliga Àtare som du (och antagligen maken
ocksÄ)

Channal sa...

Hej Ruth! Haha jag stoppar inte in ren wasabi i munnen. Inte nyriven pepparrot heller. De pÄminner mycket om varandra. Tycker det Àr gott! Mmm nu blev jag sugen pÄ pepparrotskött! Ja, jag tycker att det Àr kul med fusion food!

KRAM