tisdag 14 december 2021

Julfilmer för hela familjen♥

Älskar Astrid Lindgrens jul

Lotta på Bråkmakargatan, Vi på Saltkråkan, Emil, Barnen i Bullerbyn, Madicken och Pippi m.fl.


Den hade vi på VHS när barnen var små. Min favorit är nog Kajsa Kavat hjälper mormor

Den boken fick jag som liten av min mormor. Så fina bilder av Ilon Wikland... en skatt!

Inte gick Kajsa i skolan. Nej, hon var väl sex år och fick klara sig själv och sålde polkagrisar på torget.

Ny för i år är Jakten på julen som kan ses på Netflix. 

"Nikolas bor med sin pappa i de djupa finska skogarna. När kungen utlyser en belöning till den som kan bevisa att Alvernas by existerar antar Nikolas pappa utmaningen och ger sig av. Kvar blir Nikolas med sin elaka faster. Till slut beslutar han sig för att leta reda på sin pappa." 

En påminnelse om att alla julfilmer bör inledas med Maggie Smiths drypande sarkasmer.

Klaus  från 2019 är Netflix första animerade långfilm. En sorts jultomtens ursprungshistoria, förlagd till Svalbard och med ett ledmotiv av Zara Larsson. En familjefilm med både ett stort hjärta, charmigt gammaldags animation, och ett mörkt och makabert stråk som gör att den i sina bästa stunder för tankarna till julklassikern ”The nightmare before christmas”. 

Kvällens soundtrack...

Netflix bjuder även på denna spännande julfilm Arthur och julklappsrushen.

Hur kan jultomten dela ut två miljarder julklappar över hela världen på en enda natt?


Än har vi inte sett Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton... men vi ska!

Sen har vi Last Christmas (betyg +3) som är baserad på Whams julhit från 80-talet. 

En riktigt mysig film som bjuder på både skratt och tårar - Netflix! 


Jag kommer hem igen till jul (betyg 4)
Den tiden på året (betyg +4) 
Love the Coopers (betyg 3).

Tre familjedramer under juletid på svenska, danska och amerikanska. Med undertext såklart!



Home for Christmas är en norsk liten pärla som finns i två säsonger... betyg 5.

Här har du fler favoritfilmer till jul som jag har tipsat om tidigare!

Kram till alla... Anna

4 kommentarer:

Ninnie sa...

Tack för juliga filmtips!
Alla de där gamla Astrid Lindgren julfilmerna och böckerna -så förknippat med min barndoms jular! Jag ä l s k a d e Barnen i Bullerbyn! Läste alla tre kapitelböckerna -flera gånger! Och när jag var barn såg jag tv-serie med Bullerby-barna - i svartvitt. Älskade dem också!

Såg din film på lilla Alma som sjunger på Instagram, så gullig! Så tråkigt att hon missade sitt luciafirande på förskolan. Men det kommer fler...

Jag är lite tudelad till luciafirande...Att fira Lucia på förskolan är en fin tradition - men vi som är bakom kulisserna så att säga brukar säga att "Lucia är årets värsta dag"! Det är så mycket anspänning för barnen - och en dag som är allt annat än lugn och stämningsfull. Nej det brukar vara fullt ös med överexalterade barn och vanligtvis massa förväntansfulla föräldrar. Nu firade vi även i år utan föräldrar o anhöriga med anledning av covid - bara vi och barnen. Väldigt mycket bättre för alla tror jag! Vi filmade det hela och lade ut en länk till alla familjer att titta på hemma. Uppskattat!

Mamma C sa...

Många fina och bra filmtips du kom med.
Kajsa Kavat var min favoritbok när jag var liten.
Den här bönen kunde man ur boken som Kajsa ber.
Det går en ängel kring vårt hus
hon bär två förgyllda ljus
hon har en bok uti sin hand
nu somnar vi i Jesu namn.
Kram Carin

Channal sa...

En Bullerbyjul vill alla ha! Scenen när Madicken går till Abbe med en julklapp är stark. Det är vad julen handlar om. Astrid var fantastisk! Det är ett bestyr även i skolan på Luciamirgonen och då är de äldre. Åk.3 och 6 lussar för hela skolan. Inga föräldrar. Tycker man kan lussa utan föräldrar på förskolan. Det behöver inte vara som det var på 80- och 90-talet. Då var man som förälder alltid med och tittade på barnen när de var små. Andra tider idag! När jag var liten och lussade då var aldrig några föräldrar med. Inte minns jag det i alla fall. Lussa för barnens skull på förskolan och vill alla vara Lucia så är det ok tycker jag.

KRAM

Channal sa...

JA! Den bönen minns jag nu när du skriver ner den. Så fin🙏🏻❤️

Det går en ängel kring vårt hus
hon bär två förgyllda ljus
hon har en bok uti sin hand
nu somnar vi i Jesu namn.

KRAM