torsdag 16 december 2021

Kära vänner! Här kommer en lång jullista...


Dag tre i sjukstugan... feberfri, +21 inomhus, +3 grader och strålande solsken utomhus.



Var bara tvungen att ta en kort liten promenad ner till vattnet... fick en stor dos D-vitamin!
Men jag är helt slut! Kroppen orkar inte fast den är fullproppad med Ipren och Alvedon.
Nu blir det viloläge! Kan inte komma på en enda jul när vi har varit sjuka... måste bli helt frisk!



Nu är det dags för Annika i Reston Virgina USA's årliga jullista. Se hennes HÄR
Det var ett tag sedan jag själv gjorde den. Men nu har jag suttit och knåpat ihop en lång jullista.. 


  1. Firar du jul hemma eller hos någon annan? Även i år blir det hemma! 
  2. Levande gran eller plastgran? Levande såklart!
  3. Årets julgran! En kungsgran... så fin!
  4. Favoritjulgodis? Den nya chokladpralinen med smak av hallon och lakrits i Aladdinasken.
  5. Favoritmat i jul? Lutfisk, Västerbottensill, Jansson, inlagd stekt strömming och Ernsts fräscha julsallad.
  6. Den finaste julmusiken? En ny julskiva varje år. Årets är med Bo Kaspers orkester. Sen älskar jag en skön mix av klassikt och nytt - Absolut Christmas.
  7. Bästa julfilmen alla kategorier? Oj, finns många men jag välja Karl-Bertil Jonssons julafton.
  8. Den godaste juldrycken? Julmust (den enda läsken jag gillar) och varm klassisk Blossaglögg!
  9. Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol? Spelar ingen roll. Bara den är god och inte för söt.
  10. Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul? Jenny Nyström!
  11. Berätta om dina traditioner på julafton? Nu blir det jobbigt! Får en klump i magen. Det här är min första jul utan mamma. Mina jular är så förknippade med min barndom och mina föräldrar. Vi var alltid där på julafton. Varmt, kärleksfullt och välkomnande. Nu har vi tömt mitt föräldrahem. Usch, det är tungt. De senare åren var vi varit hos min äldsta bror. Det har varit mysigt och trevligt. 
  12. Juldagen? Då kommer de mina hem till oss! Lotta, Ida, Mike, Frank och Alma och det ska verkligen bli jättekul och underbart. LÄNGTAR!
  13. Annandagen? Mina föräldrars bröllopsdag. De gifte sig på annandagen 1948, 73 år sedan. Då vill jag åka och tända ljus på deras grav.
  14. Mellandagarna? Då ska jag till min frissa och jag ska fixa mina naglar. Sen har jag börjat längta efter årets pussel. Det är en rolig tradition att lägga ett runt 500-bitarspussel.
  15. Pynt som är bannlyst hemma hos dig? Krimskrams... blinkande färgglada lampor och plastgran.
  16. Favoritpynt? Julgranen, vita hyacinter, vita amaryllisar, tovade tomtar, krubban, mina Lisa Larssons tomtar och Luciabarn.
  17. Julkort, per mail eller med posten? Posten i år faktiskt!
  18. Vilka färger har ditt pynt? Rött!
  19. Köper du något nytt till granen, eller hemmet, varje år? Japp! Bl.a. året julkula från UNICEF.
  20. Glitter? Massor!
  21. Favoritfrukter i juletid? Röda juläpplen, apelsiner, clementiner och päron.
  22. Pandemin är inte över, vad gör du denna jul som blir annorlunda? Inget tillsammans med mina bröder.
  23. Risgrynsgröt eller Ris a la Malta? Risgrynsgröt med kanel och socker till en skinkmacka med senap på julaftonsmorgonen.
  24. Kalle Anka och hans vänner? Absolut!
  25. Karl-Bertil Jonsson? Självklart!
  26. Kan du vissla Johanna? Gärna om vi hinner!
  27. Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen? Äta först!
  28. Köper du klappar åt många? Alldeles för många! Det är ju så kul att köpa julklappar till barnbarnen.
  29. Vill du slå in klapparna själv? JA! Väljer papper och snöre med omsorg!
  30. Färgglatt papper eller strikt enfärgat papper på paketen under granen? Olika, bara de matchar!
  31. Less is more och stilrent vad gäller pynt? L.A.G.O.M.
  32. Vad önskar du dig i år? Att alla får vara friska och att vi får vara tillsammans allihopa!
  33. Mellandagsrea? Nej tack! Men jag blir glad om jag hittar en tovad tomte på REA 70%!
  34. När åker julen ut? 20 dagar efter jul, den 13/1 - Tjugondag Knut såklart! Då blir det julgransplundring med danslekar och fiskdamm!


Kvällens soundtrack...


Nu närmar vi oss julen med stormsteg! Årets julklänning är klar.
Jag har snott stilen från Mat-Tina! Jag gillar hennes stil... som den här röda Odd Molly-klänningen.
Det är inte första gången jag har köpt något som jag har sett Tina Nordström ha på sig. Hon är alltid så fin!


        


Odd Molly Claudette dress burgundy i chiffong... till mina röda lackskor.
Kan det bli mer ljuvligt juligt?


Allt gott till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig och lånade från nätet)

10 kommentarer:

Mamma C sa...

Hoppas du är frisk och kry och kraften kommit tillbaka till julafton nu.
Kram Carin

Mamma C sa...

Glömde skriva att ditt val av julklänning var snyggt.
Kram

Channal sa...

Tack! Känner mig redan mycket bättre!

KRAM

Channal sa...

TACK!! Kram igen

Annika sa...

ÅÅÅÅÅÅ så KUL att läsa din lista!!
Ja, jag förstår så väl att julen i år blir mkt märklig. Den första utan din mamma. Minns ju i fjol då ni gick till hennes boende och hälsade på henne då hon stod på balkongen.
Anna, jag hoppas det ska bli jättefint för er ändå fastän tankarna kommer att vandra både under aftonen och annandagen. OCH annars också.

Vilken fin klänning, gillar den massor!!

Det var inte c19 du drabbats av då? SKÖÖÖÖNT.
Krya på dig nu och tack för att du gjorde listan, såååå roligt att läsa.


KRAMAR!!!

Channal sa...

Tack Annika! Inget covid, så skönt! Saknaden efter mamma o pappa gör ont just nu! Men vi kommer få en fin jul. Tack, så glad för den klänningen! Ett REAfynd!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Underbart fin klänning! Den blir du supersnygg i!

Jag skall också ha röd klänning och röda skor. Jag har dock inga lackskor så det får bli mockaskor med rosett.

Stor varm kram!

Anneli

Channal sa...

TACK! Vi blir smashing båda två! KRAM

Anonym sa...

Jättesnygg klänning. Var är den köpt?

Channal sa...

Tack! Odd Molly❤️