måndag 13 juni 2022

Asiatiska smaker... mums så gott!

Kära vänner! Här bjuder jag på några riktigt goda maträtter från Linas komponerade av Filip Poon. 
När Filip deltog i Sveriges Mästerkock 2015 blev han inte bara en storfavorit hos tittarna, utan även hos juryn.


Jag mår så bra av att äta japansk eller koreansk mat... snällt mot min mage och mina tarmar!
Sen känner jag mig alltid så fräscht mätt. Det blir aldrig den där tunga jästa känslan,

Buddha bowl med kyckling, mynta och sojamajonnäs blev Buddha hill!


Istället för att lägga allt i en djup tallrik så la jag det på ett fat så det blev som en liten kulle.


Sojamajonnäs
Blanda majonnäs, japansk soja och sesamolja i en liten skål.

Chilistekt kyckling
Blanda flytande honung, japansk soja och sambal oelek i en liten skål. 
Hetta upp lite neutral olja i en stekpanna och stek kycklinglårfiléer i mindre bitar ca 4 min per sida. 
Krydda med lite salt. Sänk värmen och blanda ner sojablandningen. Låt koka ihop ca ½ min. 


 Tillbehör
Rosta sesamfrön i en torr stekpanna tills de är gyllenbruna. Lägg över i en liten skål. 


Strimla rödkål så tunt som möjligt (gärna på mandolin). 
Tärna röd paprika och grovriv morot. Skölj babyspenat. 
Plocka bladen från myntan och finhacka den. Lägg jasminris i botten på tallrikar. 
Fördela kyckling och grönsaker ovanpå riset. Toppa med mynta och rostade sesamfrön. 
Servera med sojamajonnäs.


Härliga färger och smaker!

Heta asiatiska chilinudlar med tofu, lime och cashewnötter



Torka av tofun och mosa sedan sönder den till smulor med en gaffel. 
Spara 1 dl av nudelvattnet (vattnet nudlarna kokade i). 

Strimla röd paprika, sugarsnaps och rödlök. Skala och finhacka ingefära och vitlök.  


Asiatiska chilinudlar
Hetta upp rikligt med neutral olja i en wok eller rymlig stekpanna. 
Fräs smulad tofu ca 3 min. Tillsätt paprika, rödlök, ingefära och vitlök och fräs ytterligare 1 min. 
Blanda ner 1 msk ostronsås, 1/2 dl japansk soja, 1/2 msk sambal oelek, 1 tsk socker och det sparade nudelvattnet. 
Koka ihop ca ½ min. Smaka av med salt. Blanda ner sugarsnaps och äggnudlar. Blanda ordentligt.



Toppa asiatiska chilinudlar med cashewnötter och finhackad mynta. Servera med limeklyfta.


Smakar extra gott när man kan sitta ute i solen med utsikt över Bråviken.

Till sist lördagens middag, en favorit i repris med egengjord teriyakisås!
Lax teriyaki med pak choy, ingefära och rostade sesamfrön


 Lax teriyaki
Hetta upp lite neutral olja i en stekpanna. Stek laxbitarna ca 3 min per sida. Krydda laxen med salt. 
Lyft ur laxen från stekpannan. Låt stekpannan stå men sänk värmen till medelvärme. 
Tillsätt tunt skivad ingefära (4 cm-bit) och vitlök (en klyfta) och låt fräsa ca 1 min. 
Tillsätt 2 msk socker, 2 msk vitvinsvinäger, 3 msk mirin, 1 dl japansk soja och 1 dl vatten. 
Låt sjuda tills sockret löst sig och såsen börjar tjockna något. 
Dra från värmen och lägg tillbaka laxen i såsen tillsammans med strimlade salladslök. 



 Pak choy
Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull. Halvera pak choy på längden, koka ca 2 min.

 
 Strö rostade sesamfrön över lax teriyaki. Servera med pak choy och nykokt jasminris.


Smaklig måltid!






Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Mmmm! Så gott det ser ut, tack för recept!

Anonym sa...

Varsågod! Allt var jättegott! KRAM

Anonym sa...

Gott men JOBBIGT!
Choppar du upp allting själv, eller får du
tag på ready-to-cook grönsaker?
Gillar inte tofu. Fick mycket god mat i
Indonesia, men det är anorlund än japansk mat.
Det bästa var, att vi hade en hushållerska
(cook) som lagade maten. :)

32C kl. 20 och fuktig luft. Lite åska
därtill. - Skönt med AC!
Smaklig måltid. Ruth i Virginia

Anonym sa...

God morgon Ruth! Jag hackar allt själv! Det är kul att laga mat, lite som att måla en akvarell! Min terapi🥰 Åh låter lyxigt med en egen kock! Vet inte om jag har ätit någon indonesisk mat. Säkert jättegott.

Just nu +13 och molnigt! Ska bli +20 och regn!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Mums, mums!

Vilken underbart vacker och färgglad mat.

Man ska äta med alla sinnen.

Varm kram,

Anneli

Mamma C sa...

Åhhh, så mycket goda rätter du delar med dig. Tack så mycket för recepten.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

Anonym sa...

Visst är det så! Ögat gör sitt! KRAM

Anonym sa...

Tack och varsågod! KRAM