lördag 4 juni 2022

Pingstafton...

Kära vänner! Vilken underbar dag... ljuvlig sommarvärme.
När jag slog upp mina gröna ögon i morse blev jag väldigt sugen på rabarberkräm.
Så upp och hoppa och koka ihop rabarberkräm.



Koka upp 2 dl vatten, 0,75 dl socker och 1/4 tsk kardemumma i en kastrull. 
Tillsätt 300 g rabarber. Låt koka ca 15 minuter, tills rabarbern är lagom mjuk. 
Red av krämen med 1 1/2 msk potatismjöl utrört i lite kallt vatten och koka ytterligare 1–2 minuter. 
Strö socker på krämen om du vill ha den lite sötare. Jag gjorde inte det.



Sommarfrukost...
Jag blir lycklig av att kunna sitta ute och äta frukost klockan 08.30 utan att frysa.
Och hur gott smakade det inte med len ljummen rabarberkräm till mjölk.



Det frodas på balkongen...
Åtta olika tomatplantor, två olika paprikor, en chili, en aubergine och en gurka.


Nu får vi hålla tummarna att det blir en bra skörd! Mycket sol och värme tack!


När Melodikrysset var klart klockan 11.00 fixade jag några äggmackor, kaffe, dricka och kärleksmums.


Dags att gå ner till vårt sommarbo... syrenerna blommar fortfarande fint vid Bråviken.


Jag blir aldrig mätt på denna vy...


Åhh... mitt lilla paradis... älskar verkligen att vara här!



Har ni sett vilket roligt samarbete Marimekko har med Adidas?
När jag fyllde år fick jag vattenflaskan och ryggsäcken... jättefina! 





Här nere gör jag ingenting... bättre än så här kan jag knappast ha det! 
Läser, solar, fikar, fotar, slumrar till och småpratar med maken.



När klockan närmade sig FEM plockade vi ihop alla pinaler och gick upp till huset.


Kvällsmiddagen...
Misslyckade vårrullar som landade i en jättegod asiatisk räksallad med nudlar.



Finstrimla avokado, mango, morot och gurka. Hacka salladslök och färsk koriander.
Blanda allt med räkor, babyspenat, nykokta glasnudlar och en jättegod dressing.


Dressingen gör du så här...
1 msk finriven ingefära, 1/3 dl Hoisinsås, 1 dl japansk soja, 2 msk socker, 
1 msk vitvinsvinäger, 1 tsk sesamolja och 1/2 tsk chiliflakes.



Nu är det juni och sommartider. Det var +21 när vi satt ute och åt vid 19-tiden.
Det smakade riktigt bra efter en heldag nere vid vårt sommarbo.


Vill tipsa om detta nya goda franska rosévin - Marius Peyol Côtes de Provence
Bara den blommiga skruvkorken och flaskans form är helt bedårande. 
Jag älskar de blekrosa vinerna från Provence. 
Marius Peyol är ett torrt rosaskimrande rosévin med stråk i rosenrött. 
Mmmm... känner doften av färska jordgubbar och hallon.
Det passade perfekt till de asiatiska smakerna.


"Côtes de Provence i det sydöstra hörnet av Frankrike där Alperna kastar sig ner mot Medelhavet brukar beskrivas som rosévinets Champagne. Många menar att världens bästa roséviner görs just här. Vinerna från denna fabulöst vackra region svettas i Medelhavssolen och svalkas av mistralen."


Nu tycks solen flöda över hela landet... det ska bli ännu varmare imorgon.
Önskar Dig min kära läsare en fantastisk fin pingstdag!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Paradise on Earth! UNDERBART !
Och dessutom har ni varandra.

Kram fr Ruth i Virginia

Anonym sa...

Tack finaste Ruth! Det är sant, vi har varandra! KRAMAR

Mamma C sa...

Du/ni bor så vackert vid Bråviken.
Ert sommarbo är helt fantastiskt.
Jag gillar bättre ljusa roséviner med.
Ha en lika fin dag som igår idag med
Kram Carin

Anonym sa...

Tack Carin! Detsamma till dig! KRAM