söndag 5 juni 2022

Pingstdagen...

Kära vänner! Hoppas allt är bra med er och att ni har njutit av Pingsthelgen.


Tja, vad ska jag säga mer än att vi även idag har haft en alldeles underbar dag nere vid vårt Sommarbo. 



Man kan inte begära något mer av livet än att få ha det så bra som vi har haft det idag!
Eller som finaste Ruth i Virginia USA skrev till mig: "Och dessutom har ni varandra".





Vackert på alla sätt och vis...


Förresten så vill jag bjuda på dagens JÄTTEGODA middag. 
Detta är en otroligt fräsch och lättlagad sommarmiddag!



Smörstekt torsk med fänkålschoucroute och 
hasselnöt- och persiljepesto till kokt potatis

Choucroute är franskans tyska sauerkraut. Surkål på svenska.
Men nu var detta med fänkål och mycket godare än vanlig surkål.


Fänkålschoucroute: Strimla en bit fänkål tunt. 
Hetta upp smör i en kastrull och fräs fänkål, 2 krm salt och 1/2 tsk socker ca 3 min. 
Tillsätt 1 msk äppelcidervinäger, 2 msk vatten, 1/2 tärning smulad kycklingbuljong och nymald svartpeppar. Sjud ca 10 min under lock. Smaka av med salt. 


 Hasselnöt- och persiljepesto: Finriv parmesanost. 
Hetta upp en stekpanna och rosta 20 g hasselnötter under omrörning, tills de har fått en gyllene färg. 
Var försiktig så att de inte bränns vid. Lägg över nötterna i en mixerbunke. 
Grovhacka 20 g bladpersilja och lägg i mixerbunken. 
Tillsätt en pressad vitlöksklyfta, riven parmesan, 1/2 msk olivolja, 1/2 dl vatten, 
lite salt och nymald svartpeppar. Mixa till en pesto. 



 Smörstekt torsk: Krydda torskfilé med citronsalt. 
Hetta upp rikligt med smör i stekpannan och stek fisken ca 3 min per sida, tills den är klar. 


 Servera smörstekt torsk med hasselnöt- och persiljepesto, fänkålschoucroute och kokt potatis.
- Det här gjorde du bra Anna, sa maken! Ett gott betyg på maten, LER!


Nu är min man ute och vattnar alla rabatter och häcken. 
Snart kommer han in och då blir det en vilsam kväll i soffan...



Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Smaklig måltid och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken pingst ni har haft med strålande sol och varmt.
Det stämmer så bra det som Ruth skrev i sin kommentar till dig.
Mums så gott det där såg ut. Det där ska jag prova att laga, så tack för receptet.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Verkligen fina dagar... så SANT det Ruth skrev! Bra att bli påmind ibland. Maten var jättegod så varsågod!

KRAM