måndag 20 juni 2022

Det var ett vackert dop!


19 juni 2022
  Malte Birger Milan


 

Lilla Malte var så harmonisk och så söt! 
Han somnade i gudmor Ebbas famn när vi började sjunga.
 Psaml 201 - En vänlig grönskas rika dräkt och psalm 791 - Du vet väl om att du är värdefull.
Det slår aldrig fel... jag gråter alltid till psalm 791... den berör mig på djupet.

Hedvig är min mellanbrors äldsta barn... tycker inte det var så längesedan hon var liten.
Maltes dopklänning döptes även Hedvig i och hennes syskon och mina barn, Ida och Lotta.
Jag har blivit mer och mer nostalgiskt lagd på äldre dar... familj och rötter är viktiga för mig.
Tänk, när Hedvig gick i åk. 2 1994 var jag hennes fröken... sen på sportlovet 1995 kom min Lotta. 
Hedvig var så himla söt och rar och jätteduktig i skolan redan som åttaåring.
Att det skulle bli något stort av henne förstod jag redan då.
Idag är hon mammaledig annars är hon färdig domare... och skattejurist. Stolt faster Anna!



Det verkligen lyser kärlek om Maltes föräldrar Axel och Hedvig. 
Hedvig var så vacker i sin mormors folkdräkt från Nås i Dalarna.
Dopceremonin avslutades med psalm 248 - Tryggare kan ingen vara.



Dalby kyrka utanför Uppsala är en gammal fin kyrka från 1200-talet som ligger på en otroligt vacker plats.


Det var så många som kom och ville dela glädjen tillsammans med familjen.
Från oss var det Ida, jag och maken. 5-6 timmars bilresa är för tufft för Lotta, Frank och Alma.




Doppresenten från oss var sångboken Klassiska barnvisor av Alice Tegnér med musik.
Från Ida och hennes familj en Muminmugg och ett änglaspel med värmeljus fast med Muminfigurer.


Presentbordet var översållat med fina paket till Malte.



Det bjöds på så mycket gott! Flera olika sorters pajer som Hedvig och Axel hade fixat själva.





Här sitter Ida tillsammans med två av sina kusiner, Hedvigs syskon, Ebba och Filip.



Malte... Frank och Almas söta lilla syssling, vi önskar Dig allt fint och gott! Lycka till!



Här är Hedda (Maltes kusin) och Elsa (Maltes syssling). 
De båda är även Franks och Almas sysslingar. Släktträdet växer...


Hedda och Elsa är jämngamla med Alma... så kul med de små söta flickorna.
De fann varandra direkt och lekte och hade det jättekul!


Vilken läcker tårtbuffé... Var så goda! Mmmmm... blåbärstårtan smalt i munnen!



    

En kärleksfull dag och ett fint minne!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilket fint dop du/ni varit på.
Visst blir man lite mera nostalgisk ju äldre man blir, det tycker jag med.
Kram Carin

Anonym sa...

Tack! Ja, visst är det så! KRAM

Annika sa...

Fint dop! Roligt att ni kom iväg och ni ser ut att ha haft fint väder också! Medan du var där så var jag på besök på din gata - som vanligt har vi gått om varandra ;).
Kram!
Annika

Channal sa...

Nämen Annika! Snart måste vi ses! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Så fint dop. Den där folkdräkten är så vacker och färgglad. Jag tycker även att Ida har en sådan läcker grön klänning på sig. Hon passar verkligen i den färgen.

Jamen visst går åren fort och våra ungdomar växer upp och blir domare och lärare och allt möjligt. Så stolt man blir. De är skarpa och duktiga.

Mums så gott med paj. Det är bra och praktisk mat det när man skall vara många.

Kramen,

Anneli

P.S. Du kommer upp som anonym när du kommenterar hos mig och när du svarar på kommentarer här hos dig. Är det något med dina inställningar?

Varm kram och ha en fin dag!

Anneli

Anonym sa...

Tack! Verkligen vacker dräkt! Duktiga ungdomar vi har! Vet inte vad som hänt! När jag kommenterar via mobilen blir det anonymt. Vet inte varför! Trist!!

KRAM

Annika sa...

LOL - Alltså den här gången TÄNKTE jag verkligen att "jag skickar ett meddelande till Anna och säger att jag är där och kanske funkar det att komma förbi på en kaffe före eller efter" men sen såg jag att du skulle iväg till Uppsala så då blev det inget med den idén :). Men, ja, jag håller med.

Anonym sa...

Det kommer fler tillfällen! Vi får ha lite framförhållningen nästa gång du kommer förbi! KRAM

Annika sa...

Så fint!!
SÅ fint allting. OCH vädret, perfekt.
Malte är så SÖT!!! Och alla barn, och vuxna, så fina.
Säger det igen, dina bilder bara sprutar sommar och glädje. Underbart.

PS, jag tycker att du och Annika MÅSTE få till en träff. VILL läsa om det! Jag läser ju era bloggar och vill at ni ska ses. :-*

Kramar!

Channal sa...

Tack! Ja, vi fick vara med om ett jättefint dop. Så mysigt!

Eller hur!! Vi följer ju varandras fotspår... någon dag måste vi mötas! KRAM