onsdag 1 juni 2022

Tredje och sista dagen på vår semestertripp!


Efter frukost och utcheckning åkte vi till Kiviks musteri för lite shopping. 
Med hem kom spännande äppeldrycker, deras goda äppelchutney och olika marmelader.

Ett besök till Buhres fantastiska fiskdisk nere vid Kiviks hamn är ett rent nöje.
Där skulle jag kunna stå och dregla en hel dag.
Läckraste räkmackorna, färsk fisk, ostron och andra skaldjur.
Egna sillspecialiteter, rökta produkter och ett stort utbud av goda ostar. 
Dessutom mängder av delikata knäckebröd, oljor, kryddor och annat trevligt.
Jag köpte hem stora fina matjessillfiléer, rökta räkor, böckling och en liten bit delikatessost.

Så var det dags att styra kosan norröver!

På väg ner i torsdags stannade vi till vid Rasta Markaryd. Aldrig mer! Nej tack!
Så Annika googlade efter mysigt kafé i Markaryd och vi hamnade här...
 Gräddhyllan Lantcafé
En liten pärla mitt i småländska skogen. 
Det ligger vid ett naturskönt läge vid Lagan med utsikt över Tånnerydsdammen. 





Gräddhyllan Lantcafé är en gård från 1870-talet.
Mitt i detta kulturlandskap njöt vi av stillheten och den vackra miljön. 
 Gräddhyllan serverade gott kaffe, hembakade kakor, vetebröd, bakverk, matbröd och lättlunch. 



Vi var kaffesugna och min cheesecake med rabarber var gudomligt god!!



Denna plats fick oss att börja tänka på filmen Utvandrarna...
Tänk så många som åkte över Atlanten under 1800-talet från dessa trakter.



Till Gräddhyllan kommer vi igen när vi bilar ner till Österlen och det lär bli fler gånger.



På väg mot E4:an var det fullt med ängsull på ett kalhygge. Stanna bilen ropade jag!



Jag plockade en bukett som står fint vid mamma och pappas fotografi.


Det är vackert i Sverige... ljusgröna lövträd och knallgula rapsfält överallt!




Det första jag gjorde när jag kom hem i lördags var att sätta på färskpotatisen vi köpte på Svabesholm. 



OMG! Svensk färskpotatis till den mest utsökte matjessillen från Österlen.
Det finns inget godare om du frågar mig och maken!
Snipp snapp snut så var denna semesterresa slut! 

-TACK för supertrevligt sällskap också! 
Ja, vi trivs jättebra tillsammans med min gamla barndomsvän och hennes make.
Man ska verkligen vara rädd om sina gamla vänner!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Men så härliga bilder, och vilken mysig liten semestertripp ni ser ut att ha haft.

För två år sedan var vi på Kiviks och vi stannade och åt på Buhres där alldeles vid havet. Så vackra platser. För mig känns det som utomlands med ett helt annat klimat och en hel annan flora och fauna.

Ha en riktigt fin kväll!

Varm kram,

Anneli

Anonym sa...

Tack! Österlen är en fantastiskt vacker plats! KRAM

Mamma C sa...

Vilket ställe ni hittade i Småland. Ja det var många som for över till Amerika från dessa trakter.
Alla färger som finns nu denna årstid men särskilt den gröna färgen är något speciellt vacker nu i Sverige. Den gröna finns bara där.
Så gott med Sill och färskpotatis.
Tack för man fått följa med på er resa.
Kram Carin

Anonym sa...

Nu fick jag hemlängtan - matjessill och färsk-
potatis. Hoppas ni hade sur grädde och gräslök därtill.
Tidigare skrev du om stekt strömming; jag ÄLSKAR
strömming i alla former; finns inte här - inte sill heller, för den delen.
Vilken 100% trevig semester ni fick. Försommar i Sverige är en underbar upplevelse.
Kram och tack!

Ruth i Virginia

Anonym sa...

På tal om gamla vänner - När jag var scoutledare brukade vi sjunga
"Make new friends but keep the old.
One is silver and the other gold."

Ruth i Virginia

Ninnie sa...

TACK för att jag fått följa med på din Österlenresa! Underbara bilder, och min längtan dit är stor! Ales stenar tex -vilken magisk plats, eller hur? Nästa gång du kommer till Österlen måste du besöka den engelska trädgården på Svabesholm - där är såååå fint!!!

Anonym sa...

Vi blev verkligen glatt överraskade! Så fint ute nu! KRAM

Anonym sa...

Stekt strömming och matjessill är det bästa jag vet. Självklart har vi gräddfil till sillen. Mums!! KRAM

Anonym sa...

Så sant! En fin text🙏🏻

Anonym sa...

Älskar Österlen! Jag var i Engelska trädgården i somras när alla rosor blommade. Så vackert! Ale stenar är en mäktig plats! KRAM