tisdag 12 juli 2022

Halvårskoll 2022...


Jag har svårt att förstå att halva 2022 har gått förbi.

Det är redan dags för min halvårskoll!

Det stämmer verkligen att tiden går tusen gånger fortare ju äldre man blir... läskigt!
Fattar inte att det är ett halvår sedan jag la ut helårskoll för 2021. Se HÄR

När jag får perspektiv på åren och livet då inser jag att jag måste ta tillvara på varje dag här och nu!
I september har maken och jag varit tillsammans i 16 år. Makens yngsta fyller då 32 år.
Det är halva hans liv! Så maken och jag har varit ett par i hela hans vuxna liv.
Precis som för mina flickor. Lotta var bara 11 år när maken kom in i mitt liv... 
Och jag var i samma ålder som makens dotter är idag när vi blev ett par. Så märkligt!

En annan tanke är att om fyra år när jag går i pension, då har jag varit åtta år på min skola.
Det är rätt så länge tycker jag. Och då har maken och jag varit tillsammans i 20 ÅR!
I år firade jag 25 år i kommunen... jag fick min tjänst 1996 och det känns jättelänge sedan.
Men makens och mina år känns nästan nytt på ett annat sätt! Jag får inte ihop tiden riktigt.
Bara det att Frank blir 7 år i höst och ska börja ettan!
 Det är ingen idé att hålla reda på hur gammal man är... det ändrar sig hela tiden ändå.


Himlen igårkväll vid 22.00-23.00...

januari...


  • Den 9 januari är min pappas födelsedag... tände ett ljus för honom.
  • Den 14 januari var det ett år sedan jag höll mammas hand och hon tog sin sista suck.
  • Vi tömde mina föräldrar hem... nu var detta kapitel slut!
  • Januari var mild och pastellig... många vackra solnedgångar vid Bråviken.
  • Under denna annars mörka månad är det härligt att få frossa i krispiga tulpaner.
  • Helt otroligt att norrskenet nådde ända ner till Östergötland... det har hänt något med vår miljö.
  • Flygplansrök började överaska himlen... det har varit tomt och tyst länge där uppe.
  • Smakade på den första semlan... bland det bästa jag vet.
  • Vi bjöd söta lilla Enzo 6 veckor gammal och hans föräldrar på söndagsmiddag. Hans första besök hem till oss.


februari...


  • Den 9 februari släppte man på restriktionerna för covid! Kändes skönt men lite läskigt.
  • Nu trodde jag att allt var över... allt skulle bli bra efter två års pandemi. Men icke! Ryssland invaderar Ukraina och kriget håller på än! Så VIDRIGT!! VARFÖR?!!
  • På sportlovet firade vi Lotta 27 år! Hipp Hipp Hurra!
  • Det blev en bio-månad. Jag såg filmerna Utvandrarna och Parallelle mödrar. Kul att få gå på bio igen.
  • Vernissage på fin konst för val av gåva efter 25 trogna år i kommunen. Så mycket fint att välja på och det bjöds på bubbel och pizza. Trevligt! (Jag fick mitt första val.)
  • Jättefin och supertrevlig Afternoon Tea på Villa Fridhem tillsammans med maken och min barndomsvän Annika och hennes man.
  • Vi firade Alla Hjärtans dag på den lokala restaurangen Don Luigi.
  • Så var det ju lite fynd på BokRean och ännu mer semlor!


mars...


  • Mammas födelsedag den 17 mars... hon skulle ha fyllt 97 år. Tände ljus och plockade blommor.
  • Helt plötsligt avverkade de alla träd på grannens tomt framför oss... vi fick fri sikt över Bråviken!
  • Supermysig weekend i Göteborg tillsammans med maken. Vi bodde tjusigt på Dorsia hotell med middag och på kvällen Göteborgsoperan sjunger Håkan Hellström. 
  • Våffeldagen och Covid positiv! Precis när jag trodde att jag sluppit skiten och vunnit över den blir jag smittad fast jag var trippelvaccinerad. Fick det lindrigt i alla fall.
  • På vårdagjämningen fick vi strålande sol nere vid vårt sommarbo tillsammans med Frank, Alma och deras föräldrar.
  • Helgen innan hade vi makens dotter med familj på middag... jättekul.


april...


  • Firade maken på Gränsö slott med ett lyxigt spa, tjusigt boende och middag. En underbar helg i finaste vädret bland vitsippor, skärgård och magnolior.
  • Vi hade en stor påskfest för alla barn och barnbarn... massor av mat, äggjakt och fiskdamm.
  • Vi firade även Theo och Inez med presenter. Hipp Hipp Hurra!
  • Tulpanerna började blomma i rabatten... så kul! Jätteglad för det! Tidigare har rådjuren ätit upp dem.
  • Äntligen fick vi fira en riktig Valborgsmässoafton... så mysigt och trevligt.


maj...


  • Vi var på en fin dansavslutning för Frank! Hej vad han kan dansa! Det var roligt att se.
  • Thjohoo! Vilket kalas! Jag tillsammans med två kollegor Ulrika och Anna-Karin. Vi blev firade för våra 25 år i kommunen. Så himla festligt och kul! Ett fint minne!
  • På min födelsedag bjöd maken mig efter jobbet på en mysig våffelfika på Färgargården. Efter det strosade vi i rhododendrondalen. 
  • Jag blev ett år äldre och jag bjöd alla våra fina barn och barnbarn på tårtkalas!
  • Konstrunda ute på Djurgården med min kulturkompis Ulrika, Vårsalongen 100 år på Liljevalchs och Thielska galleriet. Jättetrevlig dag!
  • Supermysig Mors Dag hemma hos min svärsons föräldrar!
  • Fantastisk Kristihimmelsfärdshelg på vackra Österlen tillsammans med Annika och Leif.


juni...


  • På självaste Sveriges nationaldag blev vi bjudna hem till Frank och Alma för att fira deras pappa på hans födelsedag. Hipp Hipp Hurra!
  • Helt underbart att kunna ha en vanlig skolavslutning med alla elever, lärare och föräldrar samlade! Första på tre år! Tänk så långt ett sommarlov kändes som barn! 
  • Luna fyllde fem år den 8 juni. Hipp Hipp Hurra!
  • Vi planterade massor av blommor överallt... det blev så fint och är ännu finare nu!
  • Mina bokvänner kom hem till mig! Vi åt gott och pratade böcker!
  • Maken och jag var på Löfstad slott och såg en pjäs av Moliére! Den var riktigt rolig! En GLADKVÄLL som avslutades på restaurangen Urbane Goat.
  • Sista AW med mina kollegor på Enoteket innan semestern... en trevlig kväll. Glad sommar!
  • Lotta, maken och jag unnade oss en god middag på Sjöstugan. Vi fick en fin kväll tillsammans. Det var lite utlandskänsla.
  • Vi fick vara med när min brorsdotters söta lilla son Malte döptes. Dopet ägde rum söder om Uppsala i en vacker gammal kyrka i fin somrig omgivning.
  • Träff med mitt damgäng i Kiladalen. Vi besökte vackra Kila kyrka och promenerade upp på en otroligt vacker kulle där gamla Kila kyrka låg på 1100-talet.
  • Flera härliga dagar vid vårt sommarbo. En riktig varm juni, 27-30 grader.
  • Supermysig midsommarafton i strålande sol tillsammans med makens dotter och familj.
  • Efter midsommar, måndagen den 27 flög maken och jag till Parga. En ljuvlig vecka (but too hot) och jag fick bocka av Meteora på min bucketlist! TRE år sedan vi var i Grekland! 


Tack för ett fantastiskt halvår! 
Önskar dig min kära läsare ett fortsatt gott 2022.. allt ljus på dig!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Ja, tiden går alldeles för fort ju äldre man blir.
Jag och gubben har varit ett par i 40 år i år 😲😍.
Ett fint halvårsinlägg från dig och det har hänt en del.
Ha en fin tisdagskväll.
Kram Carin

Anonym sa...

40 år är fantastiskt! Grattis! Vill kunna stanna tiden… hoppas på ett lika roligt halvår innan jul!

KRAM

Ninnie sa...

Jaa, visst går tiden fortare och fortare, det känns ju så. Mitt äldsta barnbarn har ju tex fyllt TIO år, det är helt ofattbart! Nyss var han ju en liten plutt! Att inse att man själv också är tio år äldre, det är svårt tycker jag. Det känns ju inte så, i alla fall inte på insidan!

Men jag tror vi tycker tiden går fortare för att vi fyller tiden med så mycket nu, det är inte många stunder då man bara "är", eller gör ingenting.
Jaa, jag har tränat på det där nu, att bara vara i nuet och vila min hjärna och mina tankar från intryck och måsten. Det är svårt - för vi översköljs alla hela tiden av så mycket information, musik, bilder, ljud.
Så mycket man vill göra, se, uppleva, ta ställning till, hinna med...Det bidrar väl till att tiden tycks snurra fortare, trots att ju tiden inte alls går fortare nu än förr! Så, det gäller att ta vara på tiden som är här och NU!
Roligt att få ta del av dina fina bilder från ditt år, så mycket fint och roligt! Och den sista bilden från Parga är ju heeelt underbar!!!
Ha en fortsatt fin dag och njut av sommaren!

Channal sa...

Jag har en mental ålder på 27 =) Men sen inser jag att det inte riktigt stämmer... sådant som jag fixade förr orkar jag inte med. Visst är det stressande med alla måsten. Jag har blivit bra på att säga nej och vara här och nu. Hoppas du snart får må riktigt bra igen Ninnie! Njut av sommaren och ditt vackra nya hus!

KRAMAR

Från Glam till Damm sa...

Du har sådan koll och är så organiserad. Fin sammanfattning av det första halvåret. Tiden går så snabbt!

Vackra bilder som alltid :-)

Kram,

Anneli

Anonym sa...

Tack Anneli! Det är tack vare bloggen som jag minns och har koll! Är så tacksam över den!

KRAM

Annika sa...

NU kollar jag in detta ett halvår senare ...
Inser att jag redan var på mitt blogguppehåll då du skrev detta.

Vad fint att du satt med din mamma då hon dog. Jag minns ju hur ni inte fick ses under pandemin. I efterhand tror jag att vi fattar hur fel det var att isolera de äldre, må det aldrig ske så igen.
Det gjorde mer skada än nytta.

Dina bilder är så fina. Bilderna från Bråviken i vintras är helt ljuvliga. Påminner om Tove Jansson.

Kramar från mg!

Anonym sa...

Tack Annika! Usch, påminn mig inte om dessa år! Så fruktansvärt tungt!! Lilla mamma🙏🏻❤️

KRAM