söndag 10 juli 2022

Kaliméra Parga🦋💦


När vi kom var det 30° varmt och värmen steg med en grad varje dag. 
Över trettio grader, 33°- 34° i skuggan är lite för varmt för mig. 
Men som tur var var havet ljuvligt svalkande och AC'n i vår lägenhet fungerade utmärkt. 


Hotellet är det gula som du ser högst upp på berget.
Det gäller att ha pigga ben för att ta sig dit upp flera gånger om dagen.


Här har jag zoomat in hotellet från havet... ser att två av våra grannar är på balkongen.
Vår balkong är den längst till höger bredvid Pargas enda palm.
Runt om var det höga ståtliga olivträd och framför oss hade vi hela Pargabukten...


Att vakna upp till denna vy var en lisa för själen... fantastiskt underbart!
Morgnarna var bäst... sitta där på balkongen vid sextiden och se hur Parga vaknade... 


Endast sopbilen och jag var vaken. 


Frukosten tog vi runt nio och vi satt där länge och åt... minst en timma.



Kändes lite lyxigt att bli serverad vid bordet... frukosten var riklig och varierande.
Vi sa det maken och jag... så skönt att slippa gå runt i en frukostbuffé och välja bland massa folk.



Annars gick dagarna åt att åka båt, solbada, äta och dricka gott! 
Parga bjöd på den absolut bästa tänkbara blå himlen! 
25°-28° i vattnet är alldeles underbart såklart! 


Parga är en otroligt vacker stad, en grekisk idyll som saknar motstycke. 
Här är det inte genuint grekiskt med vitkalkade hus, blå dörrar och blommande bougainvillea. 
Det är mer italienskt... lite Portofinokänsla. De pastelliga husen ligger som i en amfiteater. 
Helt underbara omgivningar med små öar och det Joniska havet. 
Parga ligger i sydvästra Grekland på fastlandet. 
Nära gränsen till Albanien och inte långt från Italiens stövelklack. 

Längs den långa vackra kusten finns ett otal stränder, vikar och småöar. 

Krioneri beach, eller bystranden som många säger...


Bystranden ligger mitt i Parga. Där var vi första och sista dagen. 


Väldigt praktiskt, man behöver knappt byta om, tavernor finns inom krypavstånd 
och skulle man tröttna på sol och bad är det bara promenera hem till rummet. 

Valtos beach...


Till höger om den venetianska fästingen Castro breder Valtos beach ut sig likt ett halsband av vit korall. 
Valtos är väldigt lång, det finns plats för alla, och avståndet är inte längre än att man kan promenera dit. 


Vi var där vid två tillfällen och då tog vi taxibåt från hamnen.


På tisdagen var det inte alls så mycket folk. Det var riktigt skönt. 
Sen var vi där även på söndagen och då var det smockfullt med barnfamiljer och ungdomar. 
Ja, det är ju klart att grekerna själva åker dit på helgen när de är lediga. Inte så konstigt!

Lichnos beach...


Den vackra stranden Lichnos beach är min absoluta favoritstrand... den ligger 3,5 km öster om Parga.




Den långa stranden består huvudsakligen av grovkornig sand som skiftar från skinande vitt till gyllengult. 



Den perfekta sanden är mjuk och formbar och tillräckigt grovkornig för att ligga still, 
ingen flygande sand i ögonen här inte. Flera bra tavernor. Även hit tog vi taxibåten.
Här låg vi länge... vi tog sista taxibåten hem som gick kl.17.00.


Efter en heldag på stranden var det skönt att komma till rummet... 
...få duscha, vila, läsa bok, fixa till sig och sen ta ett glas iskall rosé på balkongen. 
Fortsättning följer!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Ninnie sa...

Härliga Parga! JA, det är något speciellt med att bada i de där turkosblå, varma vågorna...längtar efter det. Ja, jag älskar att bada - oavsett temperatur faktiskt- men det där ljumma havet är ju ändå något särskilt!
Hoppas du mår bättre nu!

Anonym sa...

Tack Ninnie! Nu mår jag faktiskt bra! Hade feber tidigare. Hoppas den inte kommer tillbaks. Jag vill ha varmt vatten när jag ska bada. Annars får det vara! KRAM

Mamma C sa...

Här är det samma temperatur nu och ett par månader framåt. Smörjer mig med solskyddsfaktor 50 om vi ska vara vid havet en hel dag. Men det är mycket skugga som gäller när värmen är som högst.
Det ser så supervackert ut på dina bilder som du tagit.
Ha en ny fin vecka.
Kram Carin

Anonym sa...

Tack! Det är vackert där. Den värmen mår inte jag bra av. Då gäller det att hålla sig inomhus. Gå ut på morgonen och sen eftermiddag. Havet svalkar och är vackert! Solskydd ett måste! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Ja, det kändes väldigt varmt i Grekland den här gången. Jag förstår att du har planer på att åka i september nästa gång. Då är det perfekt! Jag kommer ihåg det från när jag bodde i medelhavsländerna, alla turister hade åkt hem och havet var så varmt och skönt, och det gick att andas i septemberluften.

Vilket jättegulligt hotell med en fantastisk utsikt. Boutique-stil på hotellet och i stil med andra hotell som du hittar var ni än åker. Perfekt för par.

Stranden ser så härlig ut. Perfekt med de där grovkorniga istället för mjölig sand som fastnar överallt och som man får med sig ända hem till hotellet sedan :-)

Jag körde SPF 50 i ansiktet och på bröstet och SPF 30 på resten av kroppen.

Så fina bilder!

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Älskar Grekland! Men jag tror det har med åldern att göra när det gäller värmen. September blir perfekt. Men då måste jag ha gått i pension.
Jag startar med spf50 den första dagen. Kan gå klåda av så hög! Det är som att ha kläder på sig! Sen går jag över till spf 30. Det är högt! Tänk när jag var ung, då grillade jag mig i Hawaiian Tropic olja! Började då med spf 7! Knasigt!

KRAM