tisdag 26 juli 2022

Vilken trevlig kväll och vilken god mat!



Middagen intog vi på vår balkong... +20 grader ikväll!
Sen måste jag ju fota till bloggen...




Här frodas det som värsta växthuset.
 Vet inte hur många stora fina gurkor jag har skördat i sommar.



Makens bror Curt är här... en glad pensionerad journalist.
Jag bjöd på kantarellrisotto... och det är ju vansinnigt gott!

Och med rätt tillagat då det kommer till Risotto menas att först och främst använda rätt ris, avorioris. 
Sedan tar det lite tid och kärlek kring grytan. Buljongen ska tillsättas lite i taget, få tid att koka in, man bör röra lite då och då och sedan späda mer efter hand som vätskan kokat in och röra igen.
Mot slutet tillsätter jag vitt vin, en klick smör och en näve med riktigt god parmesanost 
Ja, då blir den himmelsk! Fräser sedan kantareller och blandar ner i risotton.


Toppar med rödlök och ruccola. Fräser en skiva Levain i smör och flingsalt. 


Sedan blev förstås efterrätt, jag är galen i söta jordgubbar! 
Jordgubbar, vaniljglass, kaffe och en Bailey's Pina Colada.


Just nu Allsång på Skansen... en underbar företeelse! 
Stämningen är god och jag tycker det är väldigt kul att sjunga! 
Jag är helt övertygad om att sång och musik kan förändra världen!



Vilken fantastisk fotbollsresa vårt svenska lag har bjudit oss på! 
Tack och nig till er alla fotbollstjejer som kämpar på så bra, det är ett sant nöje att följa er!


Ikväll får vi hålla alla tummar och tår för Sverige. 
Blir tufft mot England som spelar på hemmaplan.

Allt gott till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Fantastiskt vackert du har! Maten hade jag inte tackat nej till. Det låter riktigt gott.

Anonym sa...

Tack rara du! KRAM

ps. Kan inte kommentera hos dig! ds.

Mamma C sa...

Alltid extra kul när det växer så det knakar och man kan skörda sitt eget.
Vilken smarrig risotto du bjöd på och jordgubbar är så himla gott.
Så glad att säsongen är lång här i Spanien. Vi har ett uppehåll precis till midsommar (typiskt) men sedan kan man handla dem igen. Kanske aningen mindre än de som kommer i början av året.
Sedan vi flyttade till Spanien har det varit lite tittande på Allsång på Skansen, tyvärr.
Ha en fin onsdag.
Kram Carin

Anonym sa...

Fantastiskt med en lång säsong med egenodlat… nu väntar vi på att tomaterna ska bli röda! I år är jordgubbarna söta o goda!

KRAM