fredag 17 mars 2023

Mammas födelsedag den 17 mars...

Kära vänner! Just som jag började njuta av solen och ljuset kom kylan. 
Men våren ÄR på väg... ljuset är fantastiskt! Tur att det ändå går åt rätt håll... eller hur? 

Idag skulle min mamma ha blivit 98 år. 96 år som hon nästan blev är en aktningsvärd ålder.

Jag har hela tiden tänkt att jag ska bli över 90 år som mina föräldrar... och så kommer det säkert bli!

Älskar de här två bilderna. Överst, mamma längst till höger. Kan hon vara 3-4 år kanske. 

Till vänster står mammas syster Willemo. Hon i mitten är en kompis som jag inte vet namnet på.

Nedan, mamma en tidig vårdag med ett fång videkissar... så mycket hon.



Idag åkte Lotta och jag upp till ett blåsigt och ruggigt kallt Oxelösund.
Tyvärr ska det bli ännu kallare med minusgrader i natt.


Vi gjorde det lite födelsedagsfint hos mamma och pappa med videkissar.


På väg tillbaka svängde vi in till Stavsjö Krog och åt lunch. Det är fint där med en rolig affär.



Nu längtar jag efter vår och påsk... tycker om påsken! Den är så där lagom mysig!



Massor av Mumin... Lotta köpte en stor fin ryggsäck med Lilla My.
Och se här! Kråkan och Mamma Mu... favoriter när Ida och Lotta var små.



Blir glad av detta porslin... så mycket 60-70-tal! Tänk, Bamse- och Pellefant-tidningen läste jag som barn.
Bamse överlevde... men vart tog Pellefant vägen? Minns ni honom, den blå elefanten?

Nu är det inte långt kvar tills vi kan börja påskpynta. Längtar... ska bli jättekul!

En tur till Oxelösund och en mysig lunch med Lotta är guld värt för mig... en vitaminkick!

Önskar dig min kära läsare en skön fredagskväll... må gott!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Vilken trevlig tur du fick med Lotta. Tid med döttrarna är mumma för själen. Varje gång jag ser bilder på dina fina föräldrar så tänker jag: Oj vilken skatt du har där med alla vackra foton, och faktiskt av lite ovanliga slag för att vara från den tiden. Härliga poser liksom :-)

Jag minns din mamma så väl från dina blogginlägg genom tiderna. Jag förstår att du saknar din mamma och pappa så mycket. De blir äldre men våra mammor och pappor är ju trots allt alltid det, mamma och pappa.

Varm kram till dig och tack för att du delar med dig.

Ha en riktigt fin helg!

Kram, kram...

Anneli

Anonym sa...

Verkligen roligt att se dina gamla foton från svunna dagar. Jag ser absolut drag från din mamma i både din dotter Lotta och lilla Alma :). Fint ni har det på graven med videkissarna. Jag tycker om att gå och besöka gravarna och tänka på de som levt. Då finns de med mig på något sätt i alla fall.
Stavsjö Krog är ett trevligt stopp med god mat och fina saker. Och vad jag kommer ihåg - fågelkvitter på toaletten ;)...
Pellefant ja, vart tog han vägen?
Porslinet tyckte jag mycket om också. Vi har liknande koppar med cirklar i rött och orange som min mormor köpte till sommarstugan på 70-talet.
Önskar dig en riktigt fin helg!
Kram, Annika

Mamma C sa...

En fin och trevlig tur du och Lotta fick.
Blev vackert på graven med videkissarna.
Stavsjö krog vet jag inte om jag varit på. Men Stavsjövärdshus har jag varit på när det fanns, eller det kanske finns kvar?. Min Pappa hade släkt i Stavsjö.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Anneli! Det är så värdefullt med alla bilder och det finns hur många som helst! Mamma var ju fotograf. En skatt! Bilden på mamma som liten är från 1928-29. KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Jag tycker också om att besöka kyrkogårdar... det är fint! Visst är det mysigt på Stavsjö krog, och god billig mat! Får besöka toa nästa gång. Visste inte att det var fågelkvitter där, kul! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Stavsjövärdshus här dött och förfallet, lite synd! Stavsjö krog är gamla hamburgestället Clock vid macken. Bra mat och fin butik! Värt ett besök. KRAM