söndag 5 mars 2023

Vårlig citronkyckling... All in one!

Ja, tro det eller ej, men idag blev det en ny rätt på kyckling! 
 Närmare bestämt på kycklingben!


Att laga mat i ugn där alla ingredienser får bakas tillsammans är otroligt gott och bekvämt. 
Det största arbetet, om man nu ens kan kalla det arbete, ligger i att skära grönsaker! 

Kycklingben ”All in one” är en supergod, lättlagad, festlig och billig rätt! 
Det enda du behöver göra är att skära citronskivor och selleri som du lägger med kycklingbenen.
 Lägg kycklingbenen i en långpanna med lite smör, citronolja, citronpeppar och grovmalet salt. 


 Dela potatis och morötter i klyftor. Krydda med salt och torkad dill. Ringla över lite olivolja och smör
 Sätt in allt i 220° varm ugn i ca 40-50 minuter tills kycklingen är klar och potatisen är mjuk och har fått färg.


Kall sås... creme fraiche, pressad vitlöksklyfta, citronzest, finklippt persilja, salt och peppar.
Gjorde en liten sallad på paprika, gurka och schalottenlök, citronolja och örtkryddor.


En riktig delikatess till söndagsmiddag...



Nu är det två veckor sedan jag fick de här fina blommorna alstroemeria... och de står sig lika fint än.


Amaryllisen från i julas sjunger på sista versen... de tre sista knopparna har slagit ut.


        

Två står i lilla hallen med vide som sällskap och en i köket. Blommorna gör mig glad!


Vackrare kan det knappast bli...
Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Men så gott och smidigt med. Allt i ett som sköter sig självt.
Det är verkligen en tacksam blomma.
Ha en fortsatt fin söndagskväll.
Kram Carin

Channal sa...

Tack Carin! Detsamma till dig! KRAM

Anonym sa...

Tack för ännu ett bra, och säkert gott, recept! Det märks att du är lärare - du beskriver så pedagogiskt hur allt ska lagas och med foton t.o.m på före och efter. Tack!
Men vilka otroligt vackra blommor du fortfarande har :). Underbara!
Jag önskar dig en fin vecka <3. Kram, Annika

Channal sa...

Tack Annika! Haha ja, kanske det! Bra att vara tydlig med bild och text. Det gagnar alla. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Men mums!

Älskar mat som man bara sätter ihop och stoppar i ugnen.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Ni äter så mycket god mat hemma hos er :-)

Varm kram och jag önskar dig en riktigt fin vecka.

Anneli

Ninnie sa...

Mums så gott! Det ser somrigt och grekiskt ut, måste testa detta. Tack för tips! Så smidigt att laga allt i ett.
Njuter av dina vackra blommor! Tänk att du har amaryllis kvar fortfarande!
Jag plockade in några kvistar när jag var ute och gick förra veckan. Nu har de fått små gröna blad - vår inne trots att vi nu har vinter ute igen!

Anonym sa...

Tack Anneli! Det var gott och det är kul att laga mat😋 Lite mitt yogapass!

KRAM

Anonym sa...

Tack Ninnie! Det har du rätt i. Visst ser det lite grekiskt ut! Längtar efter gröna knoppar🌱

KRAM