fredag 10 mars 2023

Vilken fantastisk överraskning!

Se vad jag fick med posten idag! Ett vackert blomsterkort...

❤️-Tack Monica! Blev verkligen jätteglad…ja, t.o.m. rörd… en tår i ögonvrån.


Så fint skrivet! Tänk vad många fina vänner jag har fått genom min blogg... TACK!

❤️

Gissa vad det blev i Annas kök idag!

RÄTT! Köttbullar! Hemgjorda köttbullar slår det mesta och går alltid hem. 

Här är ett bra grundrecept på köttbullar som vi gillar... 

500 g blandfärs blandas med ett ägg, 1 msk dijonsenap, salt, grovmalen svartpeppar och malen ingefära.

En halv hackad rödlök steker jag i smör innan jag blandar ner den i färsen. 

Jag vill inte ha rå riven lök i smeten! Löken ska synas och den brynta löken ger en mild fin smak!

Hahaha... min pappa ville alltid ha de köttbullarna mamma gjorde där rödlöken stack ut lite.

1 dl mjölk blandar jag ihop med 1/2 dl ströbröd som jag sedan blandar ner i köttbullsmeten.

Rullar till fina bollar som jag steker i massor av smör i min favoritgjutjärnspanna!

Delikata köttbullar behöver utsökt pressgurka. 

Jag skivade en halv gurka med mandolin. Går lika bra med osthyvel.

Ättikslag...  1 dl kallt vatten, 2 msk 12% ättika, 2 msk socker, lite salt och vitpeppar.

Blandar tills sockret har smält. Lägger allt i en vid skål. 

Lägger sedan ett fat och en tyngd över i minst 30 minuter. 

Charmant klassiker... köttbullar, potatismos, lingon och pressgurka. Makalöst gott! 

Gott också med kokt potatis och gräddsås till köttbullarna. Men glöm inte lingonsylten!

Till efterrätt... mina minisemlor ÄR årets sista semlor. Det har jag nu sagt tre gånger tidigare.

Så tredje gången gillt!

Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!
Trevlig helg och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Men vilken fin överraskning.

Jag skriver under helt och hållet på allt som Monica skrev till dig i sitt kort.

Så otroligt fint av Monica och vartenda ord stämmer.

Varma kramar!

Jag tänker på dig och du ingår nu i mina böner under mina promenader i Dalaskogarna.

Anneli

Channal sa...

❤️-Tack finaste du Anneli! Dina ord värmer! Minns när du överraskade mig med paket i postlådan. Det glömmer jag aldrig! Tycker så mycket om kaprifolduken från Jobs.

KRAMAR

Anonym sa...

Ett brev betyder så mycket! Det stämmer tycker jag. Verkligen en fin överraskning och jag håller också med om brevets innehåll <3.
Nu blev jag mycket sugen på köttbullar med tillbehör. Mums! Och krösamos ska man naturligtvis alltid ha till! Lingonsylt är toppengott till mycket :).
Jag önskar dig en riktigt bra och skön helg! Kram, Annika

Channal sa...

❤️-Tack Annika! Visst är det fint med riktiga brev... och dina ord och detta kort gör mig glad.

KRAMAR

Mamma C sa...

Så fint kort du fick från din bloggvän Monica.
Din middag såg verkligen god ut och efterrätten likaså.
Ha en fortsatt fin lördag.
Kram Carin

Channal sa...

❤️-Tack Carin! Bloggvärlden är fantastisk! Tänk så många okända fina vänner jag/vi har!

KRAMAR