onsdag 15 mars 2023

En låda apelsiner...



Den 8 februari startade en ny bokcirkel på Norrköpings stadsbibliotek som jag anmälde mig till. 
Jag har uppskattat läsecirkeln... vi har fikat och samtalat om bokens handlng. 
Igår var det avslutning tillsammans med självaste författaren Lena Einhorn.

Jag har läst Lena Einhorns nya bok En låda apelsiner.


En sann fängslande berättelse... ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Jackie, ska vi skriva en bok om detta?” 

 "Jag satt på ett kafé, mittemot journalisten och författaren Jackie Jakubowski. 
Och jag var alldeles tagen. Jackie, som föddes i den sydpolska staden Katowice, men 1970 kom som 18-årig flykting till Sverige, hade just skildrat sin dramatiska barndom för mig. 
Det var en barndom som inte liknade något jag hört talas om. Jag var häpen – och jag var rörd. 
Han såg allvarligt på mig. Och han svarade: ”Om någon ska skriva berättelsen om mitt liv, så är det jag.” 
Svaret var förstås självklart, mitt förslag närmast förmätet, och en spontan respons på vad jag just hört. 
Vi började prata om annat. Tre år senare fick jag ett telefonsamtal, från Jackie. 
Han ville ses och vi träffades återigen på ett kafé. 
”Är du fortfarande intresserad av den där boken vi talade om?” frågade han. 
Och så berättade han att han drabbats av en svår sjukdom som snart skulle ända hans liv. 
”Jag kommer aldrig att kunna skriva min berättelse”, sa han. ”Vill du?” 
Jag svarade omedelbart ja. Och Jackie fortsatte att berätta för mig. Så länge han kunde.
Romanen En låda apelsiner är resultatet. Jackie avled i maj 2020."

Boken kom ut i januari 2023 - Lena Einhorn

Vi i bokcirkeln träffades och sågs tre gånger här på stadsbiblioteket innan Lena Einhorn kom dit.

Hennes första bok Ninas resa knockade mig totalt, lika så filmen Ninas resa

Den boken fick Augustpriset 2005 och filmen finns på SF Anytime, se HÄR!

Jag har även läst hennes böcker Siri och Blekingegatan 32

Siri - Siri von Essens liv före August Strindberg, samt livet som hans hustru och hennes liv efter skilsmässan. Boken tipsade jag om 2011, se HÄR!

Blekingegatan 32 - Greta Garbos liv innan hon blev filmstjärna och hennes förälskelse till Mimi Pollak. 

Den boken tipsade jag om 2013, se HÄR!

Lena skriver alltid om verkliga personer och händelser. Jag älskar historiska romaner!

En av hennes mest fascinerande och hemska berättelser är Geniet från Breslau


Ja, en mästerlig historisk roman. Fritz Haber fick nobelpriset i kemi 1918 för metoden att tillverka konstgödsel, vilket möjliggjorde ökad jordbruksproduktion till nytta för den växande befolkningen. I den fortsatta karriären utvecklade han stridsgas och Zyklon B som användes av nazisterna i utrotningssyfte av judarna! 
Fruktansvärt att det var just en jude som uppfann gasen som dödade hans eget folk. 

Idag sken solen här hos mig... må solen lysa på dig också min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig och lånade från nätet)  

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för fina boktips! Själv hittade jag en bra bok på Bokrean; Resa över avgrunden av Birgitta Lindqvist.
Vilket speciellt Stadsbibliotek ni har i Norrköping. Både snyggt och inte, kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker. Annorlunda i alla fall, och det är inte fel :). Det liknar lite en byggnad vi har här på Stockholms Universitet. Trodde det var den först ;). Kram, Annika

Anonym sa...


Hej Annika! Tack för boktips! Jag gillar vårt bibliotek. Minns när jag var liten och mamma och jag var där när det var nyöppnat 1971. En stor fin damm inomhus också. Men arkitekturen är en vattendelare.

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon Anna!

Men underbart med bokklubb! Jag blir så avundsjuk. Skulle så gärna vilja ha en bokklubb. Det hade jag med mina amerikanska väninnor. Bara så trevligt och så stimulerande. Så fantastiskt att ni fick avsluta med författaren själv på besök. Tusen tack för tipset om böckerna. De hamnade på min vill läsa-lista. Tack för att du delar med dig.

Ha det gott min vän!

Varmaste kramar,

Anneli

Anonym sa...

Hej Anneli! Försök få ihop en liten bokklubb på din skola. Jag har ett sådant gäng. Detta med biblioteket var en extra! Hade då tre böcker på gång! Det räcker med en. Just nu läser jag ”Daisy Jones & The Six” med mina gamla kollegor.

KRAM

Pia Kakaobönan sa...

Tack för boktips! Lyssnar mest på böcker numera då det passar mig perfekt. Kan göra massa saker samtidigt. När jag har semester och är ledig då vill jag läsa bok på riktigt och hålla i och bläddra.
Sköt om dig!
Kramar Pia

Channal sa...

Hej Pia! Jag gillar också att lyssna på bok när jag kör bil! Hemma då tappar jag lätt fokus. Men det är riktigt skönt att bara få en bra bok uppläst av en god läsare. KRAM

Mamma C sa...

Så kul med en bokklubb och boken lät väldigt bra.
Ha en fin torsdag och må solen lysa på dig med.
Kram Carin

Channal sa...

Tack Karin! Solen lyser! KRAM