lördag 4 juni 2016

Måste få tipsa!!


Hej alla fina! Önskar en skön långhelg till alla som får vara lediga.
Här kommer ett middagstips som jag rekommenderar till grillen i sommar.


Vi brukar ibland grilla lammytterfilé. Det är jättegott. 
Igår kom mannen hem med lammrostbiff.
 (Ja, det är han som handlar eftersom han oftast åker förbi de stora matvaruhusen.)
Lammrostbiffen de har på Willys kostar bara hälften så mycket som lammytterfilén kostar.
Och lammrostbiffen var ännu godare! Perfekt att grilla. Så GOTT och mört! 


Den är färsk och ligger vakuumförpackad i fyra knotor utan ben på Willys. 

Jag marinerade köttet i 1 msk pressad citronsaft, 
2 pressade vitlöksklyfta, 1 dl olivolja, 
salt, svartpeppar, senapsfrön, lite paprikapulver, salvia, timjan och mynta. 
Grillades kanske 5-6 min på var sida. Köttet ska var lätt rosa inuti men inte blodigt.


Köttet blev så himla gott! En jättehit! Det ska vi grilla och bjuda på flera gånger i sommar.
Till det hade vi klyftpotatis med olivolja, salt och massor av rosmarin.
Gjorde en kall sås på mixade soltorkade tomater i olja som jag blandade med gräddfil och lite kryddor.
Såsen var god. Men suck... den skar sig! Äh, det gjorde inget. 
Det var bara vi som satt ute och åt och allt smakade jättebra! 


Så mitt bästa grilltips i sommar är Willys lammrostbiff. 
OBS! Jag är INTE sponsrad av Willys. 
Vill bara dela med mig... Grilla lugnt!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Låter jättegott!
Har nog aldrig ätit lammrostbiff.
Tänk att ni redan badat. Låter tidigt.
Vad trevligt att man fortfarande har skolavslutning i kyrkan.
Kramar!

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Välkommen grillning och bad!

Tack för tipset. Dags att prova något nytt. Vi åt lamm i USA och då når vi lyckats fått tag på lammfilet som vi ofta la på grillen. Vad är ursprungslandet för lammet på Willys? Vet du det?

Ha en underbar dag i solen.

Kram, Anneli

Channal sa...

Det är tidigt i år med bad! Knappt jag brukar bada till midsommar. Men i år har det varit jättevarmt.

Det är alltid avslutning i kyrkan. Så fint!

KRAM!!

Channal sa...

köttet kommer från Nya Zeeland. Jättefint kött, 150 kr/kg.

Detsamma till dig! KRAM!!

Unknown sa...

Tack för tipset! Vi brukar köpa oxfile som är riktigt bra också. Ha en fortsatt fin helg! Kramis Pernilla

Channal sa...

Varsågod =)
Vi med! Oxfilé på grillen är GOTT det också. Kul att variera.

KRAM!!