tisdag 7 juni 2016

En fridfull oas i japansk anda...

Hej vänner! Hoppas ni har det bra. Jag har koppla av och tagit vara på nuet.
Jag och min yngsta har haft det underbart ute på Hasseludden.


Torii är en traditionell japansk portal, som vanligtvis fungerar som ingång till en helig plats i naturen. 
De står som påminnelse för att rening bör ske, innan man träder in på helig mark. 
En Torii anses hålla borta dåligt inflytande av onda andar.



Bara av att gå igenom Toorin och sen komma fram till denna vidunderliga utsikt var avkopplande efter en bilfärd på E4:an.


Yasuragi... älskar denna plats. 
Det är vansinnigt vackert, underbart skönt, tyst och stilla. Så rogivande!




I Japan gör man sig ren för att bada, till skillnad från många andra kulturer där man badar för att bli ren.


Tvagningen i det tysta rummet är nog det skönaste på hela Yasuragin. 
Men att sitta ute i naturen i de varma källorna är så harmoniskt.
Mmmmm... gamla badtraditioner gjorde oss som nya.



Efter tre timmar i badavdelningen var det dags för japansk sommarbuffé... 
De har en så kallad hållbar måndag. På Yasuragin jobbar de med hållbarhet. 
Som en del i detta har de valt att inte servera kött en dag i veckan, på måndagar. 
De serverar då istället goda vegetariska rätter och fina fiskrätter. Älskar't!




Den inledande sommarbuffén med förrätter var fantastisk. 
Sushi, sushi... älskar sushi, grön sparris, kimchi och skaldjurssallader. 
Varmrätterna var flera och jag tog ett glas vitt som smakar alldeles utmärkt till. 
Efterrätterna var små roliga godsaker som fruktkompotter.


Det här var gott! 
Japanska crêpes innehållande nudlar, grönsaker och stekt ägg toppad med några goda söta såser och vårlök. 
Det var som en stor pannkakstårta som man tog bitar av.


Jag gillar att alla går runt och ser lika dana ut. Inget stress med vad man ska ha på sig! T.o.m. samma badkläder.



Namaste... efter en god middag tog vi en skön kittlande fiskpedikyr.
Visste du att det är små piraya-yngel som äter sig mätta på våra döda hudceller.
Fina och lena om fötterna blev vi i alla fall... men lite läskigt.




På fötter som bomull tog vi en stilla kvällspromenad i den japanska trädgården.
Solen låg lågt, koltrasten kvittrade och kvällen var mild och sval...





En plats för reinkarnation... underbart!



Vi avslutade kvällen på rummet med att se Disneyfilmen Zootropolis på Ipaden. 
En jättebra film med ett fint budskap för både stora och små. 
Lotta och jag fick ett fint dygn tillsammans.
Jag är så tacksam... tack livet! 


Jag rekommenderar er alla att göra något liknande!
Allt ljus på dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

16 kommentarer:

Annika sa...

Härligt! Japansk/koreansk badkultur är underbar och Yasuragi är verkligen en oas i särklass. Jag går till koreanska bad både här och i San Diego när jag kan. Fast nu har jag hittat ett vanligt hederligt badhus med fina bubbelpooler och bastu som bara kostar några dollar så nu kanske det blir det mer istället. Hursomhelst, jättefint och rolig utflykt att göra tillsammans med någon du tycker om.
Kram

Channal sa...

Hej Annika! Vad härligt att du har hittat ett bra badställe. Centralbadet i min stad är också jättefint. Japan och Korea de påminner en del om varandra. Men jag är dålig på koreansk kultur.

KRAM!!

Mamma C sa...

Vilken härlig och fin måndag ni hade tillsammans. Mysigt att kunna göra något sådant ibland.
Kram mamma C

Sallys hus sa...

Åå så underbart!
Jag gjorde en likadan resa med min dotter i höstas... älskar stället men tyvärr gillar inte vi sushi så var aningens hungriga..;) (det fanns inget annat att välja på där vi åt)

Urfink bilder!
Kram Katarina

Channal sa...

Ja, det var jättemysigt! Fint att kunna rå om en i taget också.

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Ett underbart ställe! Men hur kan man inte gilla sushi!! Ja, ja nästa gång får ni ha matsäck med er =) Mysigt med mor-dotterweekend.

KRAM!!

Hanna sa...

Det ser verkligen fantastiskt ut!

Anne-Marie sa...

Har aldrig hört talas om denna plats.
Ser väldigt rofyllt och helande ut.
Så mycket fint ni fick vara med om under dagen.
Man har verkligen en helt annan slags kultur i Japan.
Sushi har jag aldrig provat faktiskt. Rå fisk tar emot litet av någon anledning. :)
Kramar!

Channal sa...

Ett paradis för både kropp o själ.

KRAM!!

Channal sa...

Yasuragi är ett smultronställe nära Stockholm. Harmoniskt och rogivande. Så fort fisken får kryddor eller citron på sig börjar den "koka". Den är inte rå. Om du gillar gravad lax och inlagd sill så gillar du sushi. Sillen är mkt saltare men den är inte rå för mig. Du får testa.

KRAM!!

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Å vad mysigt och fint! Vilken upplevelse, och här i Sverige!

För mig som har bott i Japan symboliserar det urjapanska balans, harmoni, frid, ödmjukhet, medveten närvaro, vänlighet, hänsyn, generositet och allt annat vackert som hör det innersta till och som packar in själen i bomull.

Saknar ofta Japan och skall försöka åka tillbaka så snart som möjligt.

Kram, Anneli

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Åhhhhh så fint! Så underbart det ser ut! Tänk att jag aldrig har varit där, fast vi bor så nära! Har liksom aldrig blivit av, vi har pratat om det flera gånger, men aldrig blivit av.
Maten ser, och låter också underbar, älskar sushi, och älskar skaldjur och vegetariskt.

Kram Anncathrine

Annika sa...

Det ser härligt ut. Jag har inte varit där, men skulle gärna vilja!
Förstår att ni njöt!
Kram!

Channal sa...

Håller med dig! Tycker också jättemycket om Japan. Synd att det ligger så långt bort. Tur Hasseludden finns.

KRAM!!

Channal sa...

Du måste ta dig dit! Så vackert och rogivande. Tänkte faktiskt på dig när jag for förbi Södertälje!

KRAM!!

Channal sa...

Dit skulle ni åka. En mycket speciell och vacker plats.

KRAM!!