onsdag 29 juni 2016

✿⊱╮Min köksträdgård...


Bild ur boken "Majas lilla gröna" från 1987.

Åh vad jag älskar barnboksförfattaren Lena Anderssons böcker.
De läste jag mycket för mina barn när de var små. Tycker lika mycket om dem än idag. En skatt!
En lika stor skatt är det att ha sitt eget lilla örtkryddland... kunna gå ut och plocka in det man behöver.


Idag har jag pysslat mest i min trädgård... 
Jag tog en sväng till fina Vågskvalp, se HÄR! Och köpte det HÄR.


Jag har koll på vilka kryddorna är... men det blir ju så mycket finare med märkpinnar.
Sen är det ju extrasnyggt och lite frökenaktigt med svartatavlan och vit krita!!
Den vita kritpennan sitter som berget... tål regn. Så det gäller att inte skriva fel.



Klara att köra ner i jorden. Tycker faktiskt att det blev jättefint. Ja, jag blev riktig nöjd!


Dillstuvad potatis, solmogen tomat med nyklippt basilika, gräslök till matjessillen och citronmeliss i fläderdrinken.


"Först petar jag ner mina frön, sen ber jag en liten bön: att solen ska skina så Ärtan gror och det kan gå fortare än man tror. 
Man får vänta så klart sen går det med fart och plötsligt en dag är Ärtan stor. 
Då är det dags att skörda Ärtfest har vi på lördà!"



Nu kan jag be Lotta och mannen gå ut och plocka örtkryddor utan att de tar fel!
Och på balkongen frodas flera sorters tomater och även gul paprika och het chili. De trivs bra där!


Det är kul att få ernsta till det lite då o då... eller hur?


Ikväll startar en ny säsong av Barnmorskorna i East End på Svt1 kl.21.00. YEE-HAAA!!
Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

15 kommentarer:

anettan sa...

Önskar mina fingrar var lite grönare. Kram Anette

Channal sa...

Jag önskar att jag kunde baka som du. Vi borde få lite av varje :-)

KRAM!!

AngelicasVärld sa...

Jag kan inte annat än att hålla med...så mysigt med kryddland. Har både det, tomatplantor, potatis och ett stort land med jordgubbar, morötter, sallad, rödbetor och brytbönor - älskar att kunna äta av egen skörd!

Channal sa...

Verkligen en lyx att kunna unna sig det. Mycket godare också!

KRAM!!

Annika sa...

Supersnyggt blev det!! Mysigt med så stort kryddland också.
OCH Maja, ja de böckerna läste jag ur för Karolina också. SÅÅÅÅ fina!!
Kramar!!

Unknown sa...

Vilket fint kryddland! Verkligen mysigt att plocka sina egna kryddor.
Kram
Maria

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Så fint du gjort, både dekorativt och bra med skyltar. Så mysigt att gå ut och plocka hemodlat.
Älskar också Lena Andersson böcker om Maja, läste dom för barnen och nu läser jag dom för Selma som också tycker jättemycket om dom. När barnen var små så var i Giverny (kanske fel stavning) och tittade på Monets hem och trädgård, just för att vi läst om det i Majaboken "Maja i Målarens trädgård". Underbart!

Ha det så gott
Kramar Anncathrine

Channal sa...

Visst är de böckerna underbara! Lycklig för mitt kryddland.

KRAM Anna

Channal sa...

Tack! Det är värdefullt med kryddlandet!

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Visst är de böckerna fina... illustrationerna är underbara! Linnéa i målarens trädgård är en favorit. Vi hade även filmen på VHS. Och Majas alfabetsvisor, så bra!

KRAM!!

Enkel stil sa...

Vilken fin kryddträdgård. Känns som att jag får ut och inhandla kryddor i helgen. Önskar dig en skön helg! Anita

Channal sa...

Tack! Gör det! Så mysigt och fint att ha ett örtkryddland. Behöver inte vara så stort.

KRAM!!

Mamma C sa...

Alltid lika gott att kunna plocka in sin egna skörd. Det blev jättefint med dina stickor.
Kram Mamma C

Channal sa...

Tack! Blev jättenöjd!

KRAM!!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.