tisdag 27 augusti 2019

Goda smaker...


En vardagshöjdare! Halloumiburgare med portabello och salsa romesco.


Hur vacker är inte röd spetskål... och god! 
Rosalila pizzasallad...  Finstrimla en 1/2 röd spetskål och lägg i en skål. 
Blanda med 3 msk olivolja, 1 tsk äppelcidervinäger, en nypa socker, lite salt och nymald svartpeppar.


Salsa romesco...
 Skär en röd paprika, en 1/2 rödlök och två vitlöksklyftor i mindre bitar. 
Lägg allt i en ugnsform och blanda med olja. Rosta i övre delen av ugnen i ca 20 min. 
Lägg över de rostade grönsakerna i en mixerbunke.


 Tillsätt 1 dl riven parmesan, 1 1/2 tsk äppelcidervinäger, 1 tsk chili flakes och lite salt. 
Mixa till en sås med stavmixer.


Portabello... wow vilka stora och fina svampar! Som jättestora bruna champinjoner. 


Och de är kritvita i köttet. En riktigt god och matig svamp.


Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. 
Tillsätt två pressade vitlöksklyftor till oljan och låt fräsa 1/2 min så att oljan tar smak. 


Stek sedan portabello i oljan, krydda med salt, svartpeppar och torkad oregano. 
Låt fräsa 1-2 min per sida.



Stek halloumin/grillosten 1-2 min per sida. Värm hamburgerbröden i ugnen.
Fyll hamburgerbröden med portabello, halloumiburgare, salsa romesco och spetskålsallad.
Lägg gärna lite extra GottiGotti bredvid halloumiburgaren på tallriken.


Detta var kvällens festmåltid på balkongen... vi njuter av grönare middagar.
Det bästa var att vi hjälptes åt i köket maken och jag.

Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare! Tror vi hade + 31 grader idag, Phu!

Bon appétit och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Så gott och tack för de goda recepten på tillbehören.
Här har vi haft regn igen på eftermiddagen och bara +24. Men det är rätt skönt det med.
Kram Carin

Channal sa...

Varsågod! 24 grader är perfekt men regnet kan vi skippa!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Mums, mums vad gott! Härligt med lite bonus-sommarvärme också.

Kram och ha en fin dag!

Anneli

Channal sa...

Idag har vi haft 28 grader varmt i klassrummet och nu ikväll kom ett riktigt dundrande åskoväder!

KRAM

Ninnie sa...

Mums, så gott det ser ut! Måste testa detta!!

Channal sa...

Gör det! Det behövs många goda smaker till halloumi!

KRAM