onsdag 11 september 2019

Femtio nyanser av grått...


När maken och jag precis hade träffats provlåg vi lite olika sängar i en möbelaffär.
Vi hamnade i en Hästen-säng! Vi bara tittade på varandra och sa: WOW! Så sköööön!!

 - Den köper vi, sa jag! - Nej, aldrig! Den är vansinnigt dyr, sa maken.
- Om vi gifter oss så köper vi en Hästen, sa jag (på skoj)! - Absolut, sa maken (på skoj)!

Åren gick och helt plötsligt gifte vi oss... och i vintras behövde vi köpa en ny säng.
Jag påminde honom om vad vi hade sagt till varandra den där gången i möbelaffären.
Efter lite övertalning fick vi vår Hästen-säng och det ångrar vi inte. Den ÄR jätteskööööön!!
En klassisk Hästen är blå- och vitrutig men vi tog en grå- och vitrutig.



En gammal Emma-fåtölj i grönt sammet från mitt barndomshem som jag har slängt över en grå filt för tillfället.
Vi ska klä om den i Josef Franks linnetyg Celotocaulis i grått. Samma mönster som kudden med de grå bladen.


Ett sovrum som utstrålar lugn och harmoni skänker också oftast god nattsömn.
Grått är flott! Här blandas mönster och grå nyanserna hejvilt!



Visste du att grått har länge varit och är fortfarande en av de populäraste färgerna att ha i sovrummet.
Mörk blyerts, lätta regnmoln eller knappt kännbara ljusa gråtoner ger sovrummet en harmonisk och dämpad känsla utan att tynga ner. 

Ett utmärkt färgval för ett lugnande och varmt sovrum.





Varma och pigga kulörer är toppen för kreativiteten i vårt hem.
Men just i sovrummet gör lugnande grått susen för vår sömn.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Grått är en vacker färg och du har fått till det fint.
Kram Carin

Tummelisa sa...

Ni har så fint sovrum. Vi har också grått, men ingen Hästensäng.....
Undrar vad dina lila mattor heter, och var du köpt dem? Skulle passa här.
Trevlig helg!
Kram Tummelisa

Channal sa...

Tack! Hoppas de grå regnmolnen är förbi nere hos er i Spanien. Såg katastroferna i Toreveja. Tänker på er!

KRAM

Channal sa...

Tack! Älskar dem! Matts Rose är designad av den fantastiska textilkonstnären Anna Charlotte. Besök hennes hemsida, www.annacharlotte.se

KRAM