torsdag 5 september 2019

Goda vardagar!


Det är alltid en glädje med vällagad mat!
Lammkorv med citron- och potatispuré, rödvinssky och smörstekt röd spetskål.


Rödvinssky: Klyfta en 1/2 bananschalottenlök och skala två vitlöksklyftor. 
Stek i en kastrull med lite smör. Krydda med 1/2 msk torkad timjan och 1/2 tsk socker. 
Pudra över 1/2 tsk vetemjöl och blanda ner 1,5 dl rödvin, 1/2 dl vatten, 1/2 tsk kinesisk soja och köttbuljong. 
Låt koka i 10 min. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. Sila såsen innan servering.

Citron- och potatispuréGör vanligt potatismos och riv sedan ner citronskal från en citron.

Skär spetskål i grova bitar. Skala och skär gurkan i tärningar. 
Fräs spetskål och gurka i en stekpanna med smör och lite slungad honung ca 2 min. 
Krydda med salt och nymald svartpeppar.

Servera stekt lammkorv med potatispuré, rödvinssky och smörstekt spetskål och gurka.



Blir även goda vardagar när solen skiner... fast idag har det regnat en hel del!
Och det gör ju blommor och det gröna glada.




Trevlig torsdagskväll till dig!

Bon appétit och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Alltid något smarrigt på tallriken. Ha en fin helg.
Kram Carin

Mittgodastefinaste sa...

Jag älskar vardagen!

Den där middagen såg galet god ut, helt i min smak!

Önskar dig en fin helg Anna!

Kram Jenny

Channal sa...

Har blivit mkt mat i bloggen nu! Så höstigt med varm mat!

KRAM

Channal sa...

Smakrika enkla råvaror. Så gott!

KRAM