onsdag 4 september 2019

Kvällsmat...

Antar att hösten har slagit till över hela landet... det är en helt annan luft ute nu.
I kväll hade vi grillplaner men utergrillen fick vara så det blev innegrillat på grillpannan.
En grillpanna är en bra investering. 
Det blir riktigt, riktigt gott även om det inte är lika mysigt som att grilla ute såklart!
Men med rödvinsmarinad blir köttet hur gott som helst!


Varsågoda alla matglada människor här kommer kvällens middag!
Grillad vinmarinerad fläskkotlett med ruccolapesto, bakad färsklök och klyftpotatis á la Dijon.



Bakad färsklök: Lägg färsklökarna på ett ark aluminiumfolie. 
Krydda med salt, nymald svartpeppar och skiva smör över löken och vik ihop till ett paket. 
Tillaga lökpaketen på grillen eller i mitten av ugnen tills löken är helt mjuk, ca 15-20 min.


Ruccolapesto: Lägg 1/2 dl pinjenötter, 1 dl riven parmesan, 1/2 liten påse ruccola, en pressad vitlök,
 1 krm salt, 2 tsk olivolja och ca 1 tsk pressad citronsaft i en mixerbunke. Mixa till en pesto med stavmixer.


Marinad: Blanda 1 dl rödvin, två pressade vitlöksklyftor, torkad salvia, salt och svartpeppar i en bunke. 
Låt marinera fläskkotletterna i minst 20 min.


Dijondressing: Blanda 1 msk dijonsenap, 2 tsk äppelcidervinäger, 1 tsk olivolja 1 krm salt och svartpeppar.
 Blanda klyftpotatisen med olivolja, torkad salvia och salt. Rosta mitt i ugnen ca 20 min i 225 grader. 
Blanda ner klyftpotatisen med dijondressing. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.


Bjuder även på lördagskvällens himmel vid vårt sommarbo.
Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Bon appétit och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Mums så gott! Här uppe i Dalarna spöregnade det hela kvällen och eftermiddagen i går så jag gjorde en höstsoppa med lite sting.

Ha en fin torsdag!

Kramen, Anneli

Mamma C sa...

Så gott och tack för tipset.
Kram Carin

Channal sa...

Regnat här också! Gott med soppa, speciellt med sting.

KRAM

Channal sa...

Varsågod! KRAM