tisdag 24 september 2019

Kära vänner, dofter från det asiatiska köket...

Ramen bowl med knaperstekt kalkonfärs, ägg, koriander och chiliolja.
En enkel och variant på den populära japanska rätten ramen...
Nudlar och kalkonfärs samsas i en smakrik svampbuljong och toppas med kimchi, ägg och koriander.


Chili- och vitlöksolja... Finhacka chili och vitlök. Lägg i en mortel tillsammans med salt. 
Mortla till en smet, och droppa ner oljan medan du mortlar. Smaka av med vit balsamvinäger.


Svampbuljong... Skiva en ask champinjoner och en gul ök. Skala och skär en bit ingefära i skivor. 
Hetta upp lite olja i en stekgryta eller rymlig kastrull och fräs allt 1-2 min. 
Tillsätt 6 dl vatten, två kycklingbuljongstärningar och 2 msk japansk soja. Låt sjuda på medelvärme 20 min.




Knaperstekt kalkonfärs... Finriv en bit ingefära och pressa en vitlöksklyfta. 
Hetta upp olja i en stekpanna och fräs kalkonfärs 3-4 min. 
Hacka sönder färsen med en slev eller stekspade så att färsen blir smulig. 
Tillsätt vitlök, ingefära och 2 msk japansk soja. Fräs tills färsen är riktigt krispig, ca 5 min.


Grovklipp koriander... jag har den bästa örtsaxen. Halvera det kokta ägget.
Servera nykokta nudlar i djupa skålar. Häll över varm svampbuljong. 
Toppa med knaperstekt färs, kimchi, koriander, ägg och chiliolja.



Chilioljan är väldigt STARK så var och en får bestämma själv hur mycket man vill ta av den.
Lika så med den färska koriandern. Den får inte ta över. Det ä en smaksak. Var och en tar så mycket man vill.
Så därför serverar jag dem i små skålar bredvid.


Brunnebys Ginger Ale är väldigt läskande och god. Den passade bra till de japanska smakerna.



Ramen är en japansk nudelsoppa... den fanns att köpa i alla gathörn när vi var i Japan.
Där får man ramen i en pappkartong med pinnar. Inte lätt att äta den med pinnar!

Bon appétit och kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Men så gott, nu blev jag hungrig.
Kram Carin

Channal sa...

Varsågod! KRAM