söndag 26 april 2020

Man tager vad man haver...


Ratatouille - Disneyfilm från 2007... Bästa tomatsåsen!


Och det blev faktiskt riktigt gott! Vi var sugna på pasta båda två.
Oftast när jag bara improviserar och slänger ihop något så blir det supersmarrigt. 
Sen när jag ska tillreda det nästa gång har jag glömt hur jag gjorde.
Så därför kör jag ännu mer mat här i bloggen för att minnas receptet... hahaha!


Jag hittade en halv purjolök, en halv ask champinjoner, en halv gul lök och ett paket bacon. Stekte allt tillsammans. 
Sen hällde jag i en burk krossade tomater, chiliflakes, salt, grovmalen svartpeppar, lite honung och en tärning hönsbuljong. 
Allt detta fick puttra länge på spisen. Kokade penne-makaroner som jag sedan blandade ihop med tomatröran.



Hittade en påse med lite grönkål. De slängde jag in i ugnen.
Först ringlade jag lite fin rapsolja över dem och lite flingsalt. Skjuts in i ugnen, 150 grader i ca 45 min.
Grönkålschips ÄR så GOTT! 
Fixade även en liten sallad på en tomat, en liten bit orange paprika, italiensk salladskrydda och rapsolja med citron. 
Ut ur frysen tog jag fram en näve riven västerbottenost.


Pasta med tomatsås toppad med grönkålschips och riven västerbottenost till tomat- och paprikasallad med citron.
Ja, det smakade riktigt gott och det blev massor över så det blir perfekt att värma i veckan.



Och maken köpte hem isglassen Igloo Coca Cola till mig. Min favorit som kommit åter... perfekt till fikat efter maten.
Förstår inte hur de kunde ta bort Igloo från sortimentet! Den har ju alltid funnits! 1000-Tack GB!


Veckan som kommer blir kort. På torsdag är det valborgsmässoafton och på fredag 1:a maj!
Ha en fin vecka min kära läsare och ta hand om dig! 
Håll avstånd, tvätta händerna och använd sunt förnuft.
Bon appétit och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Åhhh, har igloo kommit tillbaka. Måste jag prova när vi kommer till Sverige igen, när det nu blir.
Ha en bra kortvecka nu.
Kram Carin

Channal sa...

Visst är det underbart att den finns igen! Supergod och läskande!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Älskar den Disney-filmen! Mums vilken supergod mat. Du är så fenomenal! Igloo....förknippas mes barndomens somrar. Härligt med klassiker. Jag var också väldigt förtjust o Puckstång.

Ha en fin dag!

Stor kram, Anneli

Channal sa...

Visst var den filmen bra!! Tänk, 13 år sedan!

KRAM