lördag 11 april 2020

Påskafton...

En riktigt Glad Påsk önskar jag er alla! 


Kanzan, japansk körsbärsblom håller på att blomma ut... små gröna blad har redan spruckit fram.
Jag kom för sent i år. Det är tidigt, den 11 april och den är nästan utblommad.
Förra året var den som vackrast i slutet av april... våren är en hel månad tidigare i år.
Du kan se fjolårets körsbärsblom på samma plats om du klickar HÄR!



Idag möttes vi upp mina bröder och jag och vinkade till mamma och önskade henne en Glad Påsk!
En stor påskbukett till mamma och påsktårta till alla på äldreboendet.



Det blir verkligen en annorlunda påsk i år. Var och en åkte hem till sig efter besöket utanför.
Nä, nu börjar jag gråta! Hemska virus! Mamma blev GLAD i alla fall!
Hon sa: "Vi får fira påsk tillsammans nästa år". Heja DIG älskade mamma!!


Maken och jag rattade bilen hem för att börja med maten... vi komponerade en supergod påskmeny. 



Vi startade med färsk grön sparris till mousselinesås. En fantastisk förrätt.
Såsen är lite krånglig att göra men det är värt det. För OMG SÅ GOD!

Mousselinesås (är en hollandaisesås med vispgrädde):
Skär av den nedersta delen av sparrisen och koka sparrisen i saltat vatten, ca 3-5 min. Smält 150 gram smör. 
Vispa fyra äggulor, 1 msk vatten och pressad citron från 1/2 citron i en skål över kokande vattenbad tills det blir en tjock kräm.
Ta av värmen och vispa i det smälta smöret i en tunn stråle. Ta inte med den vita bottensatsen.
Smaka av såsen med salt och en knivsudd cayennepeppar.
Vispa 1 dl grädde smaksatt med en nypa socker och citronzest av 1/2 citron.
Vänd ner grädden i såsen och häll sedan över den på sparrisen.


Typiska exempel på en av mina vardagsrätter som lätt kan tränga sig in på festbordet och ja, varför inte påskbordet?
Örtfylld fläskfiléSkär en skåra i filén som du sedan fyller med mixad lök och persilja.
Rulla sedan fläskfilen i en mix av olika örtkryddor, b.la. timjan, rosmarin, dragon, krossat lagerblad salt och peppar.
Klicka smör på filen och sedan skjuts in i ugnen tills den har fått fin färg.


Den örtfyllda fläskfilén serverades till färskpotatis, en kall vitlök- och dragonsås och mousselinesåsen i repris.


Den supergoda mousselinesåsen passade perfekt till fläskfilén.
Den kalla såsen: 2 dl créme fraiche, en pressad vitlöksklyfta, massor av torkad dragon och lite salt.


Till efterrätt blev det en liten frasig rabarberpaj till en kula vaniljglass. Se receptet HÄR!
De första spröda rabarbern som kommer nu är godast.


Ha en fortsatt fin påsk min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Så roligt för din mamma att se er allihopa där utanför.
Vilken god påskmiddag ni ordnade när ni kom hem.
Ha en fin söndag nu.
Kram Carin

Channal sa...

Det var absolut underbart men lite sorgligt samtidigt.

Fin söndag till dig också! KRAM