torsdag 19 augusti 2021

+25, sol och blå himmel...

 Åh vad jag blir glad när solen skiner. Idag har vädret varit på sitt bästa humör.

När jag kom hem vid femtiden satte jag mig på balkongen bland alla pelargoner och började läsa på min bok.

Nu är jag på den fjärde boken om de sju systrarna. Den serien går väl inte att missa?

Jag har stått och tittat på dem i bokhandeln och tyckt att de har varit lite för tjocka.

När min barndomsvän Annika tipsade mig om dem i somras blev jag nyfiken.

Varje bok börjar alltid med en berättelse om en mycket speciell kvinna... 

Pa Salt, systrarnas gåtfulle far, vars karaktär vi enbart ser genom

de sörjande döttrarnas ögon - vem var han? 

Och varför adopterade han sina flickor från jordens alla fyra hörn? 

Det är bra flyt i berättandet och spännande historier som löper i två spår, 

då och nu, och som till slut knyts ihop.


Bok 1 "De sju systrarna" börjar med Maia och Brasilien.


Bok 2 "Stormsystern" handlar om Ally och Norge.

Bok 3 "Skuggsystern" handlar om Star och England.

Bok 4 "Pärlsystern" läser jag nu och den handlar om CeCe och Australien.

De är SÅ BRA!! Riktiga Anna-böcker... vill inte sluta att läsa! De är beroendeframkallande.

Har redan köpt den femte boken så den finns här hemma när bok fyra är klar.

Serien är skrivna av brittiska Lucinda Riley som så sorgligt gick bort i juni bara 55 år. 

De sju systrarna är en berättelser om mänsklighet... kärlek, familj, glädje, förlust, rädsla och smärta. 

Det är magiska sagor för vuxna som innehåller starka kvinnoporträtt och fantastiska naturskildringar.


Här är Bok 5 "Månsystern" som är Tiggys bok som har sin rötter i Spanien.

Det finns åtta böcker i serien.

Jag läste någonstans att Lucinda inte hann avsluta sin åttonde bok innan hon gick bort. Hennes son fick göra det.


    

Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Jag har ju hört om de här böckerna -positiva omdömen. Men jag har inte läst några - än..! Tycker precis som du att de är för tjocka -och jag brukar inte orka läsa fler böcker av samma slag, vill hellre ha något nytt. Men vem vet -kanske ska jag också pröva??

Channal sa...

Gör det! Jag blev INTE besviken!

KRAM

Annika sa...

Härligt med en bra bok och fint sensommarväder!!!
Vi har perfekt väder just nu men mina böcker handlar mest om massmord och Förintelsen (kurslitteratur mao...). Jag bävar lite inför värmeböljan som kommer nästa vecka - över 35 grader och brandrisk med det förstås :(. Nåja, det är så det är såhär års. Får försöka stå ut och köra vår luftkonditionering...
Ha det fint och njut av de sista dropparna sommar (blir det kanske).
Kramar

Channal sa...

Tack! Vill inte ha en värmebölja som ni men är glad om hösten blir varm och skön! Haha lite skillnad på litteratur. Ibland är det skönt att få drömma sig bort! Hoppas det inte blir allt för hett nu hos er!

KRAM

Pia - Kakaobönan sa...

Jag har lyssnat på alla böckerna och det var många timmars lyssning. Så himla sorgligt att Lucinda inte finns mer. Eftersom jag visste att det skulle komma en åttonde bok så var min första tanke att nej, nu får vi ju inte veta vad som händer. Inte klokt hur man reagerar, det mest sorgliga och tragiska är ju såklart att hon inte fick leva vidare. Hon berättade tydligen för sin son om vad som skulle hända samt att hon påbörjat bok nr 8 så han kommer att skriva färdigt den. Den finns inte än utan kommer någon gång under 2022. Jag längtar för jag vill ha ett avslut på hela den långa berättelsen. Tycker mycket, mycket om <3
Kram Pia

Mamma C sa...

Låter som en bra bokserie.
Kram Carin

Channal sa...

Åh du har läst serien! Visst är den fantastisk! Du har mer koll än jag! Då vet jag att bok åtta är pågång! Så ledsamt att Lucinda gick bort så tidigt!

KRAM

Channal sa...

Verkligen bra! KRAM