mÄndag 23 augusti 2021

đŸĂ€ppeltider🍎

Det gÄr inte en dag utan att jag tÀnker pÄ mamma och pappa. Det Àr ett tomrum...

Men de Àr med mig pÄ olika sÀtt... som nÀr jag plockade Àpplen frÄn vÄrt ÀppeltrÀd.
DÄ tÀnkte jag pÄ pappa. Det var han som valde Àppelsort nÀr vi planterade trÀdet för sÄ dÀr 30 Är sedan.
SĂ€vstaholm... jĂ€ttegoda med kritvitt fruktkött. 
Jag plockade in nÄgra som hade ramlat ner pÄ marken och gjorde en Àppelpaj av dem i söndags.
Jag Àr sÄ rÀdd om det hÀr ÀppletrÀdet och det har gett frukt i alla Är.



NĂ€r jag gjorde pajen dĂ„ tĂ€nkte jag pĂ„ mamma. 
Hon gjorde nĂ€mligen de allra godaste Ă€ppel- eller rabarberpajerna. 
Jag frÄgade henne en gÄng hur hon bar sig Ät.
Enkelt... hennes pajer var gjorda av klassisk mördeg 1-2-3. 1 del strösocker, 2 delar smör, 3 delar vetemjöl.
Mördeg Àr ju grundreceptet till kakor... och till de godaste söta pajerna.


"SĂ€vstaholm Ă€r en sötsyrlig Ă€ppelsort med en god arom. Den hĂ€rstammar frĂ„n SĂ€vstaholms slott i VingĂ„ker. 
Sorten uppkom pĂ„ 1830-talet och modertrĂ€det som Ă€r fridlyst sedan 1921 stĂ„r fortfarande kvar i VingĂ„ker." 


Jag tĂ€ckte en pajform med mördeg och la i klyftade Ă€pplen som jag strödde lite socker och kardemumma pĂ„. 
La sedan pÄ lite slarvigt ett tunt lager av mördeg pÄ Àpplena och toppade med mandelflan.
Skjuts in i ugnen tills den hade fÄtt fin fÀrg.


Vi Ät Àppelpajen ljummen till vaniljglass och de sista smultronen. Det var farligt gott!
Vi hade lĂ€tt kunnat Ă€tit upp hela Ă€ppelpajen utan problem... 

Allt gott till dig min kÀra lÀsare!

Kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

6 kommentarer:

Ninnie sa...

Mmmm! SÄ gott!!! Nu blir jag ju jÀttesugen pÄ Àpplepaj -godaste pajen tycker jag. MÄste testa den hÀr med mördeg -verkar verkligen mums! Vi har tyvÀrr vÀldigt fÄ Àpplen i Är. Beror nog pÄ att Emil (sonen som lÀser till trÀdgÄrdsmÀstare) beskar vÄrt ÀppeltrÀd i vÄras. Men det behövdes!

Mamma C sa...

Ens förÀldrar Àr med en lite varje dag. Jag har min mamma i mina tankar nu nÀr jag virkar mormorsrutor.
Det dÀr receptet ska jag prova.
Kram Carin

Channal sa...

NÀr han Àr fÀrdig trÀdgÄrdsmÀstare dÄ kommer ni fÄ fullt med Àpplen!

KRAM

Channal sa...

Visst Ă€r det sĂ„! Mormorsrutor i olika fĂ€rger Ă€r sĂ„ fint! Ja, de finns hos ossđŸ™đŸ»

KRAM

Pia - Kakaobönan sa...

Som jag skrev pÄ Instagram sÄ Àlskar jag verkligen alla former av Àppelpajer och Àppelkakor, sÄ gott! Min svÀrmor gör sÄn paj med mördeg, sjÀlv föredrar jag med havregryn i men bÄda Àr gott!
VÄrt hus Àr byggt pÄ berg sÄ dÀr vÀxer tyvÀrr inte mycket frukttrÀd. Vi har ett pÀrontrÀd och ett körsbÀrstrÀd som vÀxer dÀr det Àr lite mjukare underlag sÄ dÀr funkar det.
MÄste nog se om jag kan tigga Àpplen nÄnstans och göra en paj till helgen :)
Kram Pia

Channal sa...

Visst Àr det gott pÄ alla sÀtt! Mums Tarte tatin, smulpaj, klassisk Àppelpaj och Àppelkaka pÄ mördeg. Ska nog slÀnga ihop en till! Den andra Ät vi upp nu. HÀr brukar de hÀnga Àpplen i pÄsar vid grinden. Bara att ta!

KRAM