söndag 22 augusti 2021

♥restaurang två hjärtan♥

🇫🇷 välkommen hem till oss 🇫🇷


Månen igår kväll var som en stor rund brandgul apelsin på himlavalvet... en riktig augustimåne. 
 Barbara Pravi sjöng Voilà ur högtalarna samtidigt som det doftade fantastiskt av fransk gryta i Annas kök.  


2011 fick vi vår första matkasse från Lina. Oj, det är TIO år sedan! 
 Vi har haft Linas i längre och kortare perioder till och från under dessa tio år. 
Jag har verkligen uppskattat dessa maträtter... och genom recepten har jag lärt mig massor. 
Speciellt hur man gör en god sås från grunden. Så tack Lina! 
Idag finns det hur många företag som helst som har matkassar med middagar för hemleverans. 
Vi har testat City Gross bl.a. men vi kommer alltid tillbaks till Linas. 
Just nu fick jag specialerbjudande på två matkassar så jag tackade ja till dem. Vi har Linas Klassiska inspirationskasse - tre middagar för två. Det är mycket mat så det skulle lugnt räcka till två personer till. 
Nu så här till hösten är det skönt att ha färdiga receptet att tillreda. Våra favoriter sparar vi. 
Sen följer inte jag recepten punkt till pricka... jag smakar av och gör lite på mitt eget vis. 
Den här veckan var det inspiration från Frankrike. 
 Jag är svag för det franska köket... och det var riktigt riktigt gott! 

Bouillabaisse

Fiskgryta med saffran, vitt vin och baugette. 


 Hetta upp olivolja i en stekgryta och fräs en finhackad lök, två pressade vitlöksklyftor, 
 en tärnad (ca 1x1 cm) fänkål, finhackade persiljestjälkar, lite salt och 2 tsk torkad timjan ca 3 min. 
Rör ner ett paket saffran, 1 msk tomatpuré, 1/2 dl pressad apelsinsaft, 2 dl vitt vin, 
 en burk konserverade körsbärstomater, en smulad kycklingbuljongstärning och nymald svartpeppar. 
 Koka ca 10 min under lock. Skär två torskfilé i grytbitar och krydda med lite salt. 
 Vänd ner i grytan och sjud ca 4 min, tills fisken är klar. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. 


Apelsin- och yoghurtaioli... 
 Tvätta en Eco-apelsin noga i ljummet vatten och finriv det yttersta skalet (det vita smakar beskt). 
 Lägg skalet i en skål och blanda ner 1/2 msk olivolja, 1 dl matyoghurt, 1/2 tsk vitvinsvinäger, 
 1 pressad vitlöksklyfta, en nypa socker, lite salt och nymald svartpeppar efter smak. 

 Toppa bouillabaisse med persilja. 
Servera med en klick apelsinailoi och nygräddad baguette.

Coq au vin

Kycklinggryta med bacon, svamp och rött vin till potatispuré.


Stek kyckling (i mindre bitar) och ett paket tärnat bacon i en stekgryta med lite smör ca 2 min. 
Tillsätt två halverade bananschalottenlökar, en liten förpackning champinjoner, 1 pressad vitlöksklyfta, 2 tsk torkad timjan, salt och lite nymald svartpeppar. Fräs ytterligare ca 2 min. 
Tillsätt 1 msk vetemjöl och blanda runt. Tillsätt 2 dl rött vin och låt sjuda ca 5 min. 
Blanda ner 1/2 msk kinesisk soja, 1 dl vatten och en smulad kycklingbuljong. Låt sjuda ca 10 min.


Servera coq au vin med potatispurè toppad med persilja. 


Önskar dig min kära läsare en bra start på den nya veckan!

Bon Appétit och kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Grytor är så himla gott. Det får det bli lite mera av när hösten kommer hit.
Kram Carin

Från Glam till Damm sa...

Men vilka gourmet kockar ni är! Jag blir full av beundran. Och tänk att ni kan äta så otroligt mycket gott och ändå vara så slanka och fina :-) Underbart!

Varm kram och ha en riktigt fin dag!

Anneli

Channal sa...

Visst är det gott! Perfekt när hösten närmar sig.

KRAM

Channal sa...

Tack! Det är inte alls svårt att laga de här maträtterna. Sen tycker jag det är roligt. Haha under detta Corona-år har jag gått upp 1-2 storlekar! Suck!!

KRAM