måndag 21 februari 2022

Bio både igår och idag!

Jag har verkligen längtat efter att få gå på bio!
Skulle inte ha något emot att se två filmer på en dag. 
Först gå på tidiga föreställningen och efter det den sena!


Men nu har jag varit på bio två dagar i rad och sett två riktigt bra filmer. Så jag är nöjd!
Igår såg maken och jag Utvandrarna - sista brevet till Sverige.
Jan Troells fulländade filmatisering av Utvandrarna från 70-talet är originalet för mig! 


Vilhelm Mobergs Utvandrarna tar oss över världshav, genom liv och död, kärlek och sorg. Kristina och Karl Oskar lämnar Sverige och beger sig på en resa utan återvändo. I ett storslaget och tidlöst äventyr berättas återigen historia om modet att ge sig ut i det okända för att hitta ett nytt hem.


Historien om familjen som flyr hemlandet för en ljusare framtid är kanske mer aktuell än någonsin idag. 
Filmen får FYRA av FEM ⭐️⭐️⭐️⭐️
I nya Utvandrarna - sista brevet till Sverige är det mer fokus på Kristina. 
Jag har inte sett musikalen Kristina från Duvemåla men jag kan tänka mig 
att denna film är mer baserad på musikalen än böckerna och TV-serien jag såg på 70-talet.


På söndagar kl.20.00 på SVT1 visas säsong 10 av Allt för Sverige.
Ett favoritprogram där svenskamerikaner söker sina svenska rötter.


Här är tre av deltagarna - Trevor, Sally och Erika. Fler av årets deltagare kan du se HÄR!
Tycker verkligen om alla deltagarna och det blir känslosamt redan från start.  
Det skulle vara drömmen att få en sån där liten kista med sina förfäders historia.
Men vad jag vet kommer mina förfäder från Småland och Södermanland.
Till skillnad mot mina älsklingar Frank och Alma! 
Bro & Sis duo mixed Scandinavian Latino and Asia 🇸🇪 🇨🇱 🇧🇴 🇯🇵 How Cool!
Men mamma hade en äldre bror som 16 år gammal  flyttade till New York på 20-talet.
Så vem vet! Ska kanske göra ett DNA-test. Vill gärna ha släkt i Amerika.



Idag har jag varit inne i stan hela dagen! Redan klockan 11.00 var jag hos frissan.
Hon pysslade om mig i två timmar... efter det Kneippentandläkarna.
Så nu är jag både fin i håret och i munnen!


Tog en lunch på stan med min Lotta också och efter det shoppade hon lite kläder.
En födelsedagspresent i förskott från mig. Hon fyller nämligen år på onsdag.


När klockan blev 17.45 blev det bio igen tillsammans med min väninna Annika.
Vi såg Pedro Almodovars film Parallella mödrar. Den filmen tyckte vi om!


Filmen får FEM av FEM 
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Jag skrev om filmen HÄR!


Allt gott till dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig och lånade från nätet)

8 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Så kul att få läsa om vad du tyckte om båda filmerna. Jag hade hört att den nya versionen av Utvandrarna var lite annorlunda. Men man får se den som ett komplement till originalfilmen. Jag visade Originalfilmen för mina elever på SFI, som ju alla var invandrare, för några år sedan. De tyckte att det var intressant att se att även svenskar migrerat.

Paralella mödrar vill jag se.

Så mysigt med lunch och lite shopping på stan.

Njut av ditt sportlov.

Här kämpar vi på i några dagar till.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Språket störde mig lite i nya filmen. Det var för modernt och de pratade inte småländska. Saknade även flera andra karaktärer från Vilhelm Mobergs böcker. I slutet av filmen visades det filmer på flyktingar genom åren. Det var starkt! Vi lär oss aldrig av vår egen historia. Tänk, 1/4 av Sveriges befolkning emigrerade till USA på 1800-talet! Det var många det - 1,4 miljoner!

KRAM

Mamma C sa...

Vilken dag du haft.
Har läst att den nya versionen av Utvandrarna inte alls är lik den film som man sett tidigare.
Den sista filmen tror ja, jag såg fanns på Netflix.
Ha en fin tisdag nu.
Kram Carin

Channal sa...

Så den har redan kommit ut! Det är en spansk film så det kanske beror på det, att den finns på spanska Netflix. Har inte sett den här än. Se filmen!

KRAM

Annika sa...

Har hört lite så och så om nya filmen, men jag skulle nog vilja se den.
Har svårt att tro att den kan vara bättre än Troells otroliga filmsvit.
Är alla böcker liksom ihopdragna till en här? Eller ska det komma fler filmer?
Läste i Dagens Nyheter att man stört sig på språket och de ord som används. Tror det skulle reta ihjäl mig, haha.
Kan tro att Almodovars film var bättre. Jag gillar hans filmer.

OCH nu har du sportlov. HÄRLIGT Anna!!!
Kramar!!

Channal sa...

Håller med om språket! Det är för modern men filmen är värd att se! Den är jättebra och vinklar till dagens flyktingar. Se den så får du berätta vad du tycker!

KRAM

Annika sa...

Spännande recensioner. Jag älskade ju musikalen - kommer faktiskt inte ihåg filmen men läste förstås böckerna. Kanske får se filmen när den kommer på video. Almodovar-filmen vill jag gärna se! Låter spännande med den historiska bakgrunden också.

Jag har ju lite mot min vilja blivit indragen i släktforskning på sistone. Steven övertygade mig att göra DNA-test - visade sig att jag är 97% svensk, resten baltisk/finsk - men plötsligt dök det upp släktingar på olika platser. Samtidigt satte pappa igång för kanske två år sen med ett stort projekt för att sortera familjepappren och titta på släktbakgrunden. Det var spännande - fick lära mig mycket av det, på olika nivåer (bl.a. hur mina förfäder hade det som gruvarbetare i marmorbruket - många av de pappren vi hade hemma finns på gruvmuséet nu). Så väldigt positivt - rekommenderas!

I övrigt låter det som du har ett väldigt mysigt sportlov - blev det några fynd på bokrean? <3
Kram!

Channal sa...

Visst är det spännande med släktforskning. Det kommer bli mitt stora projekt när jag blir pensionär. Fram och Alma fick varsin bok. Jag ska titta själv i lugn och ro en annan dag. Blev nyfiken på flera. Såg din kasse. Den blev rätt så tung. Du får visa vilka som kom med hem.

KRAM