tisdag 8 februari 2022

Mera vegomat tack!

Egen hummus med goda tillbehör!

Jag väljer vegetarisk mat av miljöskäl, hälsoskäl och helt enkelt för att jag tycker att det är gott! 
I skolmatsalen finns det alltid ett vegetariskt alternativ som jag ofta väljer. Jag kallar mig flexitarian! 


De fem vegetariska maträtterna som Zeina bjöd på hos Linas Matkasse har varit riktigt goda.
Både smakrika, färgstarka och mättande! Ja, skönt och välmående mättande!
Jag kommer absolut bjuda på dem vid flera tillfällen. 


Citrondressad rödkål
Strimla en bit rödkål i tunna strimlor, gärna med en mandolin. 
Lägg i en bunke och blanda med salt. 
Massera in saltet i kålen med händerna ca 1 min, tills kålen mjuknar och börjar vätska sig. 
Finriv det yttersta skalet och pressa ur cirka 2 msk saft från citronen. 
Blanda rödkålen med citronzest, citronsaft och olivolja. Ställ i kylen till servering.


 Hummus
Lägg 2 msk tahina, 2-4 krm salt, 2-3 krm chiliflakes, 
pressad saft från en halv citron och en pressad vitlök i en bunke. 
Mixa med stavmixer i ca 30 sekunder tills tahinan blir en fast och vit massa. 
Späd ut med lite vatten och mixa lite till. När den känns krämig tillsätter du en ask kikärtor. 
Mixa i ca 2-3 min, skrapa ner kanterna med jämna mellanrum. 
Fortsätt mixa tills röran är helt len och krämig. 
Hummusen ska varken vara torr eller för lös i konsistensen. 
Smaka av hummusen och tillsätt eventuellt mer salt, chiliflakes, citron eller vitlök. 


Kryddstekta kikärtor
Hetta upp olja i en stekpanna. 
Tillsätt kikärtor och krydda med salt, svartpeppar, spiskummin och paprikapulver. 
Stek under omrörning i ca 3 min. 


Tillbehör
Tärnad gurka, finhackad rödlök och halverade cocktailtomater. 
Grovhackad bladpersilja, oliver och varmt surdegsbröd.


Den där citrondressade rödkålen kommer jag ha till grillat i sommar... mums!
Kul att lära sig något nytt också. Spännande smaker från öst...

Smaklig måltid och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Såg nyss på Mandelmanns när de gjorde hummus och blev sugen.
Så bjuder du på värsta godaste vegomiddagen.
Det här ska testas, helt klart.
Det var ett bra ord "flexitarian". Det är jag med 😄.
Kram Carin

Channal sa...

Denna hummus blev jättegod! Nyttigt för oss 50plussare också! Det lärde jag mig av Melissa i SATC🥰

KRAM

Annika sa...

Hummus så gott.
Kikärtor övh!! Brukar rosta dem i ugnen ibland, mums!!
Har aldrig gjort min egen hummus, men det ska jag göra!!!
Jag med, flexiterian :-)
Kramar!

Channal sa...

Visst är hummus gott! Har fler bra recept på det. Enkelt att göra också!

KRAM