söndag 13 februari 2022

TRO DET ELLER EJ!

Nu står jag här vid spisen igen! 
Linas Matkasse blickar västerut... en smakresa till Sydamerika!
Jag delar med mig av två riktigt goda maträtter från helgen.
I lördags blev det grillspett från Chile och idag söndag blev det brasiliansk fisk!

Fläskspett med chilensk salsa pebre, lime och kryddigt ris.


Förberedelser till fläskspett
Skär fläskkotlett i ca 3x3 cm stora bitar. Lägg tärnad fläskkotlett i en bunke. 
Blanda med 1 tsk spiskummin, 1/2 msk sambal oelek, 1 msk kinesisk soja, 
1 tsk honung och 1 krm salt. Blanda väl. Låt köttet stå och dra i minst 1 tim.



Salsa pebre
Blanda till dressingen i en bunke: rivet limeskal från en lime, en pressad vitlöksklyfta, 
1 tsk honung, 1/2 msk rödvinsvinäger, lite olivolja, salt, chiliflakes och nymald svartpeppar. 
Tärna två tomater och skiva en bananschalottenlök tunt och grovhacka en knippe koriander. 
Lägg tomat, lök, koriander och blanda ihop med dressingen i en skål. 


Förberedelser till kryddigt ris
Klyfta rödlök tunt. 
Lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper och blanda med olivolja, spiskummin och lite salt.

Fläskspett
Trä upp marinerad fläskkotlett på 2 grillspett. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. 
Stek spetten på hög värme ca 2 min runt om så att de får fin yta. 
Lägg spetten på ugnsplåten med lök. Tillaga klart högt upp i ugnen ca 8 min. 
Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig). 

Kryddigt ris
Rör ner den rostade rödlöken i nykokt jasminris. Pressa över saft från limen. 



Servera fläskspett med kryddigt ris, salsa pebre... jättegott!



Moqueca - Brasiliansk fiskgryta med lax, paprika, kokos och lime


Förbered fisken
Skär bort skinnet från laxfilén. Skär fisken i ca 2x2 cm stora bitar och lägg i en skål. 
Skiva 1/2 röd chili tunt och blanda ner med laxen. 
Blanda ner limeskal från en lime, salt och pressad saft från halva limen i skålen. 
Klyfta resten av limen till servering.


OBS!
Det går jättebra att variera fisken i grytan.
Vid ett annat tillfälle gjorde jag fiskgrytan med torsk och grön chili istället för lax o röd chili.



Tomat- och paprikaröra

Finhacka en bananschalottenlök och två vitlöksklyftor. Tärna en röd paprika. 
Hetta upp lite olivolja i en stekgryta och fräs lök, vitlök och röd paprika ca 2 min. 
Tillsätt 2 tsk paprikapulver, en burk konserverade körsbärstomater, 2,5 dl kokosmjölk, 
en smulad kycklingbuljong och nymald svartpeppar. Koka ca 5 min.


Vänd ner fisken i grytan och sjud ca 2 min, tills fisken är klar. 
Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.


Vackert gott basmatiris

Tärna grön paprika smått. Grovhacka koriander. 
Blanda ner allt i det nykokta riset.

Servera moqueca med basmatiris och limeklyfta. Smaklig måltid!


En snabb analys av helgens mat: Smakrikt och jättegott!
Hoppas din helg har varit god... 
Stärkt av en vilsam helg ser jag fram mot en ny vecka med nya utmaningar!
 
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack så mycket för dessa recept.
Ser och låter jättegott.
Jag hade kvar av rödkålssalladen (som du visade sist) i kylen. Så den åkte ner i röran som jag gjorde till våra piroger idag. Blev verkligen en god och frisk smak av den.
Kram Carin

Channal sa...

Varsågod! Den rödkålssalladen är så god! Kul och du gjorde den.

KRAM