söndag 20 februari 2022

Bjuden på Afternoon Tea...

Kära vänner! Jag har fått en härlig start på sportlovet! 
När jag drog upp rullgardinen i lördags morse var det alldeles vitt ute.
Är det sportlov så är det! Annars vill jag faktiskt allra helst ha vår nu!
Lovet kom mer än lägligt... har känt mig väldigt sliten och trött!


Fantastiskt fin bjudning av Region Östergötland... en uppmuntran för ett tungt pandemiår. 
Ja, maken och min vännina Annika som är sjuksköterska fick denna fina gåva för två.
Så hon tog med sin make och min make tog med mig. 
Villa Fridems Afternoon Tea slår det mesta!



Vi startade med ett glas champagne...
Till bubblet var det en salt servering bestående av ett matigt inslag av snittar, soppa och kallskuret. 


Ostpaj med grönkål... petite choux med svamp... gott gotti gottgott!



Den ljusgröna ärtsoppan var så god. Allt var gott! 
Men en av mina favoriter var de små strutarna med löjrom och rödbetsknyten med chevre.



Hur goda var inte sconesen med clotted cream, rabarberkompott 
och en drottningmarmelad som var len som sammet. Och bubbel till det!!





Villa Fridhem är lite makens och mitt ställe. 
Det var här vi gifte oss och här har vi haft många smakliga måltider.
Bl.a. Candle Light Dinner på Alla Hjärtans Dag 2018, 2019 och 2020.



En mörk smakfull dekadent interiör... med vackra blommor överallt.
Det var floristen Ebba på Villa Fridhem som gjorde min brudbukett.


Älskar den här stora oljemålningen på prinsessorna Märtha, Astrid och Margaretha.
Villa Fridhem var prinsessornas sommarresidens... och de tyckte om att vara i köket.
Det var just här som den klassiska prinsesstårtan kom till... en favorittårta!
Prinsessan Märtha blev sedermera kronprinsessa av Norge. 
Har du sett den fantastiska TV-serien Atlantic Crossing så vet du vem hon var.
Prinsessan Astrid i mitten var den yngsta av systrarna och hon blev Drottning av Belgien.
Hon var omåttligt populär och dog tragiskt i en bilolycka bara 30 år gammal. 
Det blev landsorg inte bara i Belgien utan även här hemma i Sverige.
Min mamma berättade för mig hur hon nio år gammal satt och grät när hon läste om det i tidningen.

Efter det salta följde den söta delen med kakor, desserter och bakverk. 
En liten pralin som en prinsesstårta, minisemlor, biskvier, lemonpie och fler små delikatesser.
Mmmm, verkligen som små goda söta kyssar... ett riktigt frosseri!


Vilken fin lördag vi fick! Vacker miljö, härliga smakupplevelser och trevligt sällskap!


Var bara tvungen att fotografera inne på toaletten... så läckert med alla rosor och speglar!


Här står maken och jag och checkar ut... till ett vitt vinterlandskap.


Idag söndag var vi på bio och såg Utvandrarna och imorgon blir det bio igen.
Men innan ska jag till min frissa Mia, sen till min tandhygienist Mariette och efter det en sväng till Bokrean! 
Fin vecka till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Men OMG vilken meny och så mycket gott i en helt underbar miljö. Precis allt jag gillar...

Jag såg Atlantic Crossing. Så intressant med sommarresidenset och prinsesstårtan.

Min mormor, som hade precis samma frisyr som prinsessorna på den tiden, har också berättat om tragedin vid Prinsesan Astrids bilolycka och vilken sorg det blev. En liknande händelse i vår tid är väl Prinsessan Dianas tragiska död.

Njut av vackra miljöer och ditt sportlov.

Jag jobbar en vecka till och sedan får vi ledigt. Känner som du. Trött och sliten. Skall bli perfekt med lov nu.

Varm kram och ha en fin dag,

Anneli

Channal sa...

Tack! Verkligen en vacker miljö och där har prinsessorna lekt och bakat tårtor! Visst påminner Astrids olycka om Dianas. Så sorgligt! Åh, du har lov nästa vecka! Mitt kom väldigt lägligt! Behöver en paus!

KRAM

Mamma C sa...

Det är verkligen vackert på Villa Fridhem och vilken lördag ni hade där.
Ha en fin och bra sportlovsvecka nu.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Har det bra hos min frissa just nu!

KRAM