måndag 7 februari 2022

Förra veckan...

 Go'kväll alla vackra själar!

Tre OS-guld till Sverige... jättekul! Grattis till Walter, Nils och Sara!

Just nu ligger vi etta på medaljtoppen. En bra start!

Min själ skriker just nu efter ett grymt tidigt morgonplan till Spaniens solkust! 
Men nej, maken vill inte! Jag stampar i golvet och plutar med underläppen!




I tisdags förra veckan jobbade jag ju hemifrån hela dagen.
 Jag satt framför datorn från klockan 08.00 till 16.00. Jodå, jag hade lunch och åt min soppa Harira. 
Men när dagen var slut mådde jag inte så bra. Ont i huvudet och värk i hela kroppen. 
Suck... så hela onsdagen och torsdagen blev jag sängliggande med feber, värk i lederna och ont i ögonen. 
Två av mina kollegor som jag jobbar nära var Covidpositiva. 
Själv gjorde jag Covid-hemtest två gånger men de var negativa. 
Men med tanke på hur jag mådde är jag nästan säker på att även jag har haft Omikron. 
Så jag har mestadels tillbringat min tid i sängen...
När man är sjuk då är det bra att ha Linas matrecept och en egen hemmadoktor.
Han pysslade om mig och bjöd på koreansk eldkyckling. Det smakade riktigt gott fast jag inte mådde bra.

Buldak - Koreansk eldkyckling med päronsallad


Ingefärssås
Skala och finhacka en ca 4 cm bit ingefära och en vitlöksklyfta. 
Lägg i en skål och blanda med 1 msk tomatpuré, 2 msk japansk soja, 
1 tsk vitvinsvinäger, 1 tsk sambal oelek och 1 msk socker. 

Eldkyckling
Skär tunna klyftor av 1/2 rödlök. Skär ca 300 g kycklinglårfilé i mindre bitar. 
Hetta upp lite neutral olja i en stekpanna som tål ugnsvärme. Stek kycklingen ca 4 min. 
Krydda med lite salt. Tillsätt rödlök, ingefärssås och 1 1/2 dl vatten. Låt sjuda ca 3 min. 
Bryt en förpackning mozzarella i bitar och strö över kycklingpannan. 
Ställ in hela stekpannan i övre delen av ugnen och gratinera ca 7 min.


Päronsallad
Finstrimla ett päron och 1/2 rödlök. 
Lägg i en skål tillsammans med babyspenat. 
Blanda med vitvinsvinäger och salt. Toppa med torrostade sesamfrön.


Du måste göra denna god kycklinggryta! Den serverades med jasminris och päronsalladen.



Idag är det första dagen som jag känner mig som vanligt förutom att jag är rätt så tagen och lite trött. 
Tänk att restriktionerna hävs redan på onsdag. Fantastiskt! Det känns nästan overkligt. 
Jag är överlycklig att livet nu kan bli mer normalt, men självklart kommer jag fortsätta att vara försiktig. 
Brrr, veckan som var... har varit kall och ruggig! 
I lördags den 5 februari var det ett år sedan vi hade mammas begravning, se HÄR!
I lördags kom solen och det såg ut som vår när jag tittade ut genom fönstret.
SMHI har lovat att det ska bli varmare. LÄNGTAR!
Kunna vända ansiktet mot solen och sluta mina ögon... och få fräknar på näsan.
Blir pigg och glad av sol och fågelkvitter.


Film- och serietips! FEM stjärnor av FEM möjliga!
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Om du inte har sett filmen The Father måste du se den! Den finns att hyra på SF Anytime.
Vilket lysande skådespel och drama... Anthony Hopkins och Olivia Colman briljerar.
En fantastisk film som berör och skakar om. En film om att åldras och bli dement. 
En viktig film och igenkänningsfaktorn finns där i vissa delar när man har haft äldre föräldrar.


ÄNTILGEN har säsong 3 av My Brilliant friend kommit ut på HBO!
Älskar denna serie... både som bok och TV-serie. Italienska är som musik i mina öron!


Må solen lysa på dig och jag önskar dig en fin vecka!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Jaa, jag längtar också efter sol och värme nu! Den här vintern har varit väldigt lång.
Tur att du frisknat till igen efter sjukdom. Ja det är många som blivit sjuka nu.
Och jag undrar hur det blir nu när alla restriktioner försvinner...??
Frestande recept, måste testa!
Och tusen tack för serie o film tips, My Brilliant Friend är ju efterlängtad!!

Channal sa...

Nu längtar jag ihjäl mig efter borttagna restriktioner, vår och sommar! Ska bli så underbart! Nu när ”Just like that” har slutat har jag ”My Brilliant friend” att se fram emot. Så bra!!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej,

Skönt att vara återställd. Perfekt med hemmadoktor och mat i gourmetklass.

Du fick säkert Covid. Jag tycker att testerna är lite skumma. Man testar negativt och positivt och sedan negativt, typ. Bästa är att bara hålla sig hemma när man är sjuk.

Vackra tulpaner och maten ser helt underbar ut.

Tack för filmtips.

Ha en fin dag!

Varm kram,

Anneli

Mamma C sa...

Så skönt att du känner dig bättre igen. Och bra att ha en hemmadoktor och kock i huset med.
Pratade med alla våra barn igår och en av familjerna var hemma nu i karantän. Axel hade fått gå hem i torsdags från skolan när han började känna sig dålig. Han hade feber på fredagen och sedan har han varit bra igen.
Ha en bra tisdag nu.
Kram Carin

Annika sa...

Alla gånger var det covid du fick, jag tror inte heller på det där hemtesten.
Karolina åkte ju på Covid nyligen, hon tog två hemtest som visade neg. MEN hon tog också PCR som kom tillbaka positivt. Alla i lgh åkte på skiten.
Men nej, litar noll på hemmatest.

VISST är The Father SÅ otroligt bra.
JUST att man får se det genom pappans ögon, hur förvirrande allt är. Vilket GREPP. OCH slutet ...
En av fjolårets allra bästa filmer!!

Du få bita tag i The gilded age på HBO Max nu, såååå bra också!!

Skönt att du känner dig bättre!!

Kramar!

Channal sa...

Tack! Ja, det var säkert omikron och som du säger, det bästa är att hålla sig hemma. Fin kväll till dig. KRAM

Channal sa...

Tack! Precis så var det med Frank. Sjuk i två dagar sen pigg som bara den. Han var pos. fick vara hemma i karantän.

KRAM

Channal sa...

Tack! Skönt att vara på jobbet igen! The Gilded Age har jag inte missat! Har sett alla tre avsnitt. Fantastiska kläder och miljöer. Men handlingen behöver bättra sig! Inte som Downton Abby. Men jag fortsätter att ge den en chans.

KRAM