fredag 11 februari 2022

Oscarsnominerade filmer 2022

Den här filmen Power of the dog har fått 12 Oscarsnomineringar... 
Två mindre än rekordet 14 för bara tre filmer i akademins historia: Allt om Eva, Titanic och La la Land.


Power of the dog finns att se på Netflix + 15 min. bakom kulisserna. 
"En karismatisk och dominant ranchägare spårar ur när hans bror dyker upp tillsammans 
med sin nya fru och hennes son. Han plågar dem – ända tills något oväntat inträffar."

Regissören bakom filmen, Jane Campion har även gjort några av mina favoritfilmer. 
Pianot - 1993, Bright Star - 2009 och nu Power of the dog - 2021.

FEM stjärnor av FEM möjliga! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Det här är ett starkt välspelat västerndrama med en psykologisk spänning 
med bl.a. Benedict Cumberbatch och Kirsten Dunst. 
Filmen har korta scener i ett vackert landskap till skön musik.
 Intrigerna ger viktiga ledtrådar som kräver en vaken åskådare för att se det planerade mordet.
Små spår får stor betydelse, här finns gott om utrymme att fylla i och fortsätta tänka när filmen är slut.


 Titeln är hämtad från Gamla testamentets Psaltaren.
 ”Rädda min själ från svärdet, mitt liv ur hundarnas våld”.



Oscarsnominerade Dune och King Richard finns båda på HBO Max.
De får FYRA stjärnor av FEM möjliga! ⭐️⭐️⭐️⭐️

10 Oscarsnomineringar till Dune... Villeneuves episka sci-fi-saga.
6 nomineringar till King Richard där Will Smith spelar tennisstjärnorna Serenas och Venus pappa. 
"Richard Williams är en orädd pappa som kom att uppfostra två av världens 
mest talangfulla idrottare någonsin och som därmed förändrade tennissporten för alltid."


Kul att dessa filmer finns på streamingtjänster... men jag...
längtar efter en fullsatt biosalong och doften av popcorn!


Nu när restriktionerna har släppt vill jag gå på bio och se alla de här filmerna. 
7 Oscarsnomineringar till dessa två filmer... 
West Side Story, regi Steven Spielberg och BelfastKenneth Branaghs svartvita drama




Licorie Pizza - är nominerad för bästa film och regi. Handlingen utspelar sig i 1970-talets San Fernando Valley där vi får följa en gymnasieelev, som också är en framgångsrik barnskådespelare. 
Jag älskar 70-talet... så mycket nostalgi! Hela min grundskoletid var mellan åren 1970-1979.


House of GUCCI - Patrizia Reggiani spelas av Lady Gaga. 
"Hon är en outsider från en enkel bakgrund, gifter in sig i familjen Gucci, 
får hennes otyglade ambition familjen att splittras, 
vilket utlöser en hänsynslös spiral av svek, dekadens, hämnd och i slutändan mord."

Det blev visst ramaskri från Lady Gagas fans att hon inte blev nominerad till en Oscars.
Men svenskarna Göran Lundström och Anna-Carin Lock har nominerats för Jared Letos mask i filmen.
Flera svenska sminkörer finns med bland de nominerade i kategorin Bästa makeup & hår. 
Love Larson och Eva von Bahr är nominerade för sitt arbete med Stellan Skarsgård i Dune



Ännu en favoritregissör, Pedro Almodovar, har kommit ut med en ny film - Parallella mödrar.
Penélope Cruz i filmen har blivit Oscarsnominerad för bästa kvinnliga huvudroll.


"Två kvinnor, Janis och Ana, träffar varandra i ett sjukhusrum innan de ska föda. 
Båda är ensamstående och blev gravida av misstag. 
De är på vitt skilda platser i livet och med olika förväntningar 
på vad som komma skall men deras utbyte under dessa timmar kommer att skapa en mycket nära länk mellan de två på ett så avgörande sätt att det kommer att förändra livet för båda." 

"Mödraskap, svartsjuka och lögner vävs samman i en Hitchcock-osande 
värld där regissören även gräver i Spaniens fascistiska förflutna. 
En gammal massgrav figurerar nämligen som historiens yttre ramverk."



Spencer - ska vara ett gripande mästerverk där Kristen Stewart gestaltar prinsessan Diana. 
"Under sitt jullov med kungafamiljen på Sandringham-godset i Norfolk, England, 
bestämmer sig Diana för att avsluta sitt äktenskap med prins Charles." 
Filmen är en saga hämtad ur en verklig tragedi. 
Kristen Stewart har Oscarsnominerats för bästa kvinnliga huvudroll som Lady Di i filmen Spencer.



Lucy Ball är en barndomsfavorit och hon håller än! Vilken komedienne!
Being the Ricardos är filmen om Lucy som spelas av Nicole Kidman.
Nicole Kidman och Javier Barden är båda Oscarsnominerade för bästa huvudroll i denna film.


Älskar den här scenen och det är så mycket jag... hahaha! Take me or live me! TGIF!*


Har du sett några av filmerna? Vad tyckte du?
Önskar dig min kära läsare en skön fredag!
Kram till alla... Anna

6 kommentarer:

Annika sa...

Ja, många bra filmer.
Spencer finns som streaming nu, den ska jag se.
OM du kan så se CODA också, den är åååå så bra och rörande och fantastisk!! nominerad den också. Den streamas.
Älskade den!!
West Side Story såg jag på bio i julas, den är bra. Men jag tror jag gillar den äldre versionen bättre.
GISSA om jag käkade popcorn då, haha.
King Richard såg jag på bio Black Friday,
GALET bra!!
SÅÅÅ bra film!!
Måste nog se The Power of the Dog, men det tar emot jag vet inte riktigt varför. För att det är en western kanske?
Gillar inte den genren.
Men ja, jag borde nog se den.

Förresten, så snygg tröja du har i inlägget nedan.
SUPER!!

Ha en riktigt fin helg!!
Kramar!

Channal sa...

Tack! CODA läste jag om! De säger inget, döva! Tror inte Spencer eller CODA finns att streama här i Sverige. Hoppas de kommer snart. Annars blir det kul att få gå på bio.

Detsamma till dig, trevlig helg! KRAM

Annika sa...

Almodovar-filmen skulle jag gärna vilja se! Verkar superspännande!

Annars (inte Oscars-nominerade iofs) vill jag gärna se Döden på Nilen - mysigt som vintermatiné - samt Cyrano när den kommer ut. Gillar verkligen Peter Dinklage och ett romantiskt drama är ju aldrig fel!! Slutligen såg jag att Utvandrarna fortfarande går här så den är jag också sugen på. Men frågan är när jag ska hinna allt det emellan mina arkivresor och allt annat...?
Kram!

Channal sa...

Utvandrarna ser jag fram emot att se! Agatha Christie är aldrig fel. Varför inte några av de andra? The power of the dog var fantastiskt! Tror den tar hem flera pokaler. Den jag är mest nyfiken på är Licorice pizza.

KRAM

Mamma C sa...

Verkligen en massa bra filmer tycker jag. Nu har inte jag och gubben samma smak när det gäller filmer. Så det blir nog till att se på datorn en del.

"Power of the dog" har jag tänkt länga att jag vill se på Netflix.
Jag tyckte "Pianot" är en väldigt bra film.

Ha en fin lördag.
Kram Carin

Channal sa...

Kan vara skönt att titta på film själv då o då! Men jag tror att Power of the dog passar även din make. Pianot är en fantastisk film!

Fin lördag till dig också! KRAM