onsdag 22 februari 2023

Ett mysigt dygn i Stockholm🎭

 KĂ€ra vĂ€nner! Jag har tillbringat ett dygn i vĂ„r vackra huvudstad tillsammans med maken.

Vi tog tĂ„get upp tisdag förmiddag... 

Checkade in pĂ„ Freys hotell som ligger mitt i city... ett stenkast frĂ„n Centralstationen. 

Ett perfekt lÀge... och granne med Vete-katten

SjĂ€lvklart att det blev en semmelfika dĂ€r pĂ„ sjĂ€lvaste fettisdagen! 

Godaste semlan ever! Med magen full av semla vilade vi lite pÄ rummet.

Blev en skön promenad lite senare till nÀsta anhalt för att Àta...

Middagen intog vi pĂ„ Restaurang Grodan eller La Grenouille som det hette frĂ„n början. 

Fast det var svÄrt för stammisarna att sÀga det sÄ det blev bara Grodan helt enkelt!

Grodans lokalerna ligger i Kungliga Operans bottenplan...

 DĂ€r har det drivits krog sedan slutet av 1800-talet. 


HĂ€r har Birgit Nilsson, Jussi Björling och Nicolai Gedda vilat upp sig och tagit ett glas efter en förestĂ€llning. 

Blev varsin Grodans fiskgryta och till dessert delade vi pĂ„ en liten Pavlova... 

 Det var ett enkelt val för oss att Ă€ta dĂ€r. 

För efter middagen var det premiĂ€r för oss att gĂ„ pĂ„ Kungliga Operan. 

Vi sĂ„g Sondheims skrĂ€ckfyllda Broadwayklassiker SWEENEY TODD. 

Du kan lĂ€sa om den HÄR!

Fantastisk förestĂ€llning i en underbar miljö. TĂ€nk, 1945 Ă„kte mina förĂ€ldrar hit frĂ„n Oxelösund endast 20 och 21 Ă„r gamla och sĂ„g Madame Butterfly. Det ÄR hĂ€ftigt! FörstĂ„r att de blev helt tagna.

Det var bra att maken och jag sĂ„g Tim Burtons film Sweeney Todd med Johnny Depp och Helena Bonham Carter frĂ„n 2007 kvĂ€llen innan. Den finns att se pĂ„ HBO. 

Bilder till kollaget lÄnade jag frÄn Kungliga Operan...

Filmen Àr lÀskigare och mer som en musikal. GÄrdagens förestÀllning var mer som en opera.

En riktigt hÀftig förestÀllning som var tre timmar lÄng... exklusive paus.

Vi somnade gott pÄ hotellet efter en skön kvÀllspromenad och en lyckad dag i Stockholm!

Nu hemma igen... allt gott till dig min kÀra lÀsare.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken mysig tripp till storstaden.
Den lĂ€t verkligen lĂ€skig den historian om Sweeney Todd đŸ˜±.
Kram Carin

Anonym sa...

Vilket hÀrligt dygn ni fick i min nuvarande hemstad! Men oj vad jag blev förvÄnad att fÄ veta att Grodan hade flyttat till Operan - tack för upplysningen ;).
Kram <3 Annika P.S Och en Vete-Kattensemla ska jag nog köpa...

Anonym sa...

Hej Carin! Ja, Sweeny Todd Àr ohyggligt ruggig! KRAM

Anonym sa...

Hej Annika! Grodan har funnits dĂ€r över trettio Ă„r, startade 1985. Perfekt lĂ€ge nĂ€r vi skulle till sjĂ€lva Operan efterĂ„t. Vete-katten Ă€r ett favoritfik. Älskar Stockholm!

KRAM

Anonym sa...

OK, nu har jag kollat och förstÄr. Grodan finns kvar pÄ Grev Turegatan som vanligt men Àven pÄ Operan. Visste inte det senare... Kram, Annika

FrÄn Glam till Damm sa...

Men sÄ trevligt! Jag Àlskar Stockholm!

SÄ mysigt med fika pÄ Vetekatten och mat pÄ Grodan, och sÄ hÀrligt med lite kultur i form av opera.

Njut av dagarna!

Varm kram,

Anneli