mÄndag 20 februari 2023

Söndagspromenad...

đŸŽ¶ Solen lyser, himlen Ă€r blĂ„. Vad det Ă€r skönt att leva dĂ„. 
Högt i topp gĂ„r allas humör och det Ă€r det som susen gör. đŸŽ¶
 
Den hÀr sÄngen gick min Ida och sjöng pÄ nÀr hon var liten... den Àr sÄ fin!


IgÄr söndag tog maken och jag en skön promenad pÄ Marmorstigen som gÄr lÀngst med vattnet.


Marmorbruksleden Àr 3-10 km lÄng och utgörs av flera olika slingor som erbjuder vackra och unika naturmiljöer, spÀnnande flora och fauna och storslagen utsikt över BrÄviken.





HÀr vÀxer skavfrÀken... den Àr grön Äret om.
SkavfrĂ€ken Ă€r ungefĂ€r en meter hög och vĂ€xer pĂ„ sumpmark. 
NÀr jag gÄr förbi dÀr fÄr jag en liten kÀnsla av... boken/filmen "DÀr krÀftorna sjunger".


Överallt finns det insektshotell... hĂ€r till vĂ€nster stĂ„r Grand hotell Kryp in
Till höger om det stora hotellet ligger Annexet, en hög stubbe. Hahaha... lite kul!


I vÄr Àr det blÄtt, blÄtt med blÄsippor hÀr vid Marmorbruket. SÄg fullt med gröna blÄsippsblad.


Tittut, detta magiska lusthus belÀget högt över BrÄvikens strand i Marmorbruket KolmÄrden.

 
Detta kulturhistoriskt vĂ€rdefulla lusthus byggdes ca 1820. 
Det har anvÀnts bl a som skrivarstuga av författaren Carl Jonas Love Almqvist f. 1793 - d. 1866.
KolmÄrdsskogen pÄ den hÀr tiden var stor, vild och avlÀgsen frÄn allt... bl.a. Norrköping Stockholm.




Carl Jonas Love Almqvists mest intressanta roman Àr Drottningens Juvelsmycke
Den publicerades 1834 och rĂ€knas idag som en av Sveriges första historiska romaner. 
Romanen utspelas till stor del i Östergötland och nĂ„gra av nyckelscenerna Ă€r just hĂ€r i KolmĂ„rden. 
Huvudpersonen Tintomara Ă€r en gĂ„tfull varelse, varken man eller kvinna, bĂ„de Ă€lskad och utstött. 
Hon pĂ„verkar mĂ€nniskor i sin nĂ€rhet och vĂ€cker lust hos bĂ„da könen. 
NĂ€r hon stjĂ€l drottningens juveler blir hon indragen i intrigerna kring mordet pĂ„ Gustav III. 
Tintomara - en queer naturvarelse. 
Nu kommer romanen i nyutgÄva och boken Àr med pÄ bok-Rean som startar imorgon den 21:e.!



Tjusig utsikt över BrĂ„viken och Marmorbruket... SOL, +2° och friska vindar.


IgĂ„r SOL och idag SNÖ! Kul för barnen som har sportlov. Oj, snön smalt visst bort... +8°.


MÄ solen lysa pÄ dig var du Àn Àr min kÀra lÀsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Det Àr magiskt vackert dÀr vid Marmorbruket.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Tack, detsamma till dig! KRAM

Annika sa...

Men vilken fin led!! Jag skulle ÄLSKA att gĂ„ den. Fantastiskt!
Vilken utsikt.
NĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ den del du bor i tĂ€nker jag pĂ„ Moa Martinssons böcker som jag ÄLSKAR. Slitet förr och hur hon beskrev KolmĂ„rden och det liv de levde.
Helt underbart fint. Ja, och sen pÄ alla utflykter vi gjorde till KolmÄrdens djurpark förr.
UNDERBARA bilder!!!
Kramar!!

Anonym sa...

Hej Annika! Man kan gĂ„ till djurparken… det har jag gjort med klasser. En fantastisk led att gĂ„. Moas böcker gillar jag! Har du sett filmen om Moa? En spĂ€nnande historia som min stad har. KRAM

Annika sa...

NEJ det har jag inte. MEN Ă„Ă„Ă„Ă„ vad jag skulle vilja se den!!
ÄLSKAR hennes böcker sĂ„ mkt.
Har lÀst om dem flera gÄnger.
Kram igen!

Channal sa...

Hej igen Annika! Filmen Àr filmad frÄn stan och flera av statisterna Àr kompisa till mig! KUL! KRAM