söndag 19 februari 2023

Vi bjöd in till fransk aftonđŸ‡«đŸ‡·đŸ§€đŸ·đŸ‡

KĂ€ra vĂ€nner! Vilken trevlig kvĂ€ll vi fick igĂ„r! God mat, god dricka och ljuvlig fransk musik. 
Oui OUI! Vi inledde sportlovet med att bjuda underbara vĂ€nner pĂ„ en fransk afton.  


Vi vĂ€lkomnade gĂ€sterna med drinken Kir Royale med hallon och till det lite chips och oliver. 


TĂ€nk, Annika och jag har kĂ€nt varandra i 56 Ă„r. Det ÄR stort!


Kir Royal... en klassisk fransk champagnecocktail.

En skvĂ€tt CrĂšme de Cassis (fransk svartvinbĂ€rslikör) och 1,5 dl champagne. 
Fuskade lite... gÄr lika bra med rosa Prosecco.


Kir Royal Ă€r en utveckling av vindrinken Kir... som Ă€r vitt vin och svartvinbĂ€rslikör. 
Kir blandades av vinbönderna i Bourgogne, dĂ„ de tyckte att vinet var för strĂ€vt. 
Drinken Àr uppkallad efter en borgmÀstare i Dijon, Felix Kir.

Medan maken tog hand om gÀsterna gick jag ut i köket och förberedde förrÀtten.

Det blev en lyckad gratinerad löksoppa... 
SĂ„ jag vill dela med mig av receptet. 

Vi gjorde all mat dagen innan... sĂ„ jag vĂ€rmde bara upp soppan innan jag portionerade ut i ugnsfasta soppskĂ„lar. Smidigt att kunna göra all mat i förvĂ€g. Att soppan stod och gottade till sig ett dygn var perfekt.
    • SkĂ€r tre gula lökar i tunna skivor. 
    • FrĂ€s löken i smör pĂ„ medelhög vĂ€rme tills den blir mjuk, glansig och lĂ€tt karamelliserad. 
    • HĂ€ll pĂ„ 2 dl vitt vin och lĂ„t frĂ€sa till i grytan. TillsĂ€tt 1 l vatten, tvĂ„ smulade hönsbuljongtĂ€rningar, 2 tsk torkad timjan, lite fĂ€rsk timjan, 2 tsk brun farinsocker och tvĂ„ lagerblad.
    • Koka soppan ca 20-25 minuter tills löken Ă€r ordentligt mjuk. Smaka av med salt och grovmalen svartpeppar.
    • Stek Ă„tta 1 cm-tjocka brödskivor av en baguett i smör. 
    • LĂ€gg pĂ„ tvĂ„ smörstekta brödskivor per skĂ„l och toppa med grovriven le GruyĂšreost, 150 g/4 pers. 
    • Gratinera soppskĂ„larna ca 5-10 min i ugnen i 250° tills osten smĂ€lt ordentligt och brödet fĂ„tt fin fĂ€rg. 
    • Ta ut soppan, dekorera med fĂ€rsk timjan och servera.


    Till soppan hade vi ett gott franska Rieslingvin frÄn Alsace.
    Vi satt lÀnge och Ät... och pratade... om allt det som livet innehÄller.


    Till huvudrĂ€tt blev det makens specialare Boeuf bourguignon med potatis.
    Jag skulle ha pressat potatisen och klippt persilja pĂ„ grytan innan servering men sĂ„ blev det inte.
    Vet inte varför jag glömde... med gott var det ÀndÄ! Den vÀrmde bÄde kropp och sjÀl.
    Ja, en riktigt mustig god gryta till ett Cote de Rhone-vin i glasen.



    EfterrÀtten... CrÚme Brûlée. En riktig fransk klassiker bland desserter och min favorit.
    Denna gĂ„ng strödde jag pĂ„ rörsocker istĂ€llet för vanligt vitt socker pĂ„ desserten. 
    Det var lite svĂ„rare att brĂ€nna rörsockret... det gick snabbt, blev en mer ojĂ€mn och lite brĂ€nd yta.
    Men jag Ă€lskar't! Till CrĂšme BrĂ»lĂ©e bjöd vi pĂ„ ett jĂ€ttegott dessertvin - Jurançon Chateau de Rousse.
    Lagom söt med en friskt smak av frukter. Passade perfekt till den sammetslena desserten.


    KvÀllen avslutades med franska ostar, pÀron, vindruvor, fröknÀcke och marmelad med nypon & rabarber.


    TÀnk vad jag tycker det Àr kul att ordna och bjuda pÄ sÄdana hÀr fester... gillar teman.
    SĂ„ glad för mina fina vĂ€nner Annika och Leif ocksĂ„. 

    Middleaged teacher's Wardrobe Diary... 

     Snygg krĂ€ppad tunn pĂ€rlgrĂ„ blus till mina lĂ€ckra paljettbrallor.




    KÀnde mig fin i gÄrdagskvÀllens outfit...


    Idag har vi fÄtt lite sol pÄ oss. En fin start pÄ ledigheten.



    MÄ solen lysa pÄ dig min kÀra lÀsare var du Àn Àr.

    Kram till alla... Anna
    (bilder fotade av mig)  

    10 kommentarer:

    Mamma C sa...

    Vilken trevlig fransk afton ni bjöd pÄ. Massor av gott som ni bjöd pÄ med.
    Ha ett skönt sportlov nu.
    Och din outfit var jÀttefin.
    Kram Carin

    Channal sa...

    Tack Carin! Vi fick en jÀttetrevlig kvÀll. Nu ska jag njuta av sovmorgnar... sÄ skönt! KRAM

    Anonym sa...

    Var det nÄgon som lÀmnade bordet hungrig? :)
    NÀsta gÄng du har fransk middag hoppas jag du
    bjuder mig. I love French Onion Soup! Creme
    BrulÚe! En dröm!

    Hoppas gÀsterna inte behövde köra bil hem -
    allt det fina vinet, du vet-

    Ruth i Virginia

    Anonym sa...

    Åh, vilken trevlig och god afton ni fick med era kĂ€ra vĂ€nner! Fantastiskt att ha en sĂ„ gammal vĂ€n :), vilken ynnest.
    Och maten - Mmmmm... Jag har en liknande orange gryta som jag har Àrvt efter min mormor som föddes pÄ 1800-talets slut. Husqvarna stÄr det i botten och den Àr fortfarande perfekt att laga mat i , speciellt grytor. Det Àr kvalité de ;).
    Vad fint ni verkar bo! Jag tycker mig skymta vatten utanför ett fönster. Fin utsikt kan jag förmoda. Ha en skön ledighet! Kram, Annika

    Channal sa...

    Hej Ruth! Vi satt lÀnge och Ät... vi startade redan klockan fem. Haha och jag hade förvarnat dem innan att det skulle bli mkt fransk rustik mat. De har sÄdan tur att deras dotter Linnea var taxi! KRAM

    Channal sa...

    Hej Annika! Tack! Vi bor fint vid BrÄviken och den grytan Àr en riktigt BRA investering. Den Àr frÄn franska Le Creuset. Jag vet precis vad du pratar om för orange jÀrngryta. En sÄdan oval hade vi i mitt barndomshem. Minns kalops, sjömansbiff... och dillkött. mmm SÄ GOTT! KRAM

    Annika sa...

    Men vilken festmiddag!!
    WOW!!
    ÅH jag Ă€lskar fransk löksoppa. Brukar göra den ibland hĂ€rhemma. BestĂ€ller den ofta pĂ„ resturang. OCH BB, ÄLSKAR den rĂ€tten. ÄLSKAR den!!
    För att inte tala om Creme Brulee. Lyckost dina gÀster!!
    Kramar!!!

    FrÄn Glam till Damm sa...

    Men sÄ trevligt! Och du Àr supersnygg i din outfit!

    Ja, det allra trevligaste Àr att ha ett par vÀnner och att umgÄs lÀttsamt med nÄgot gott att Àta och dricka pÄ det. Love, love, love....

    Varm kram,

    Anneli

    Anonym sa...

    Tack Annika! Det blev en lyckad kvÀll! Bra med god rustik mat! KRAM

    Anonym sa...

    Tack Anneli! Ja, man ska vara rÀdd om sina vÀnner! KRAM