tisdag 21 februari 2023

Ett välkomnande sportlov!

Oavsett sportlovsplaner så lagas det i Sverige just nu mer mat i hemmet när skolan är stängd.
Jag har ju lyxen att äta god vällagad skolmat fem dagar i veckan...


Nu när jag är ledig blir det sen frukost... eller jag skulle vilja säga brunch.
Så middagarna planeras... oftast tager man vad man haver och slänger ihop något gott.
Bland det bästa jag vet är spagetti och köttfärssås... och då ska det vara makens köttfärssås.



Här bjuder jag på två riktigt goda maträtter... hoppas det smakar!

Torskrygg passar utmärkt till dill- och citronsås toppad med räkor.


Det här är en favorit hemma hos oss.

Koka upp 2 dl grädde och 2 dl crème fraiche och koka ihop i 5 minuter. 
Vispa i 150g smör i bitar. Smaka av med salt, peppar, pressad citron och rivet citronskal. 

Lägg två torskryggfléer i ugnsfastform. Häll över den krämiga citronsåsen.
Skjuts in i 150° varm ugn i ca 30 min. tills torsken är glansig och fin.
Toppa med torkad dill och nyskalade räkor.

Något som är riktigt gott är att byta ut citron och räkor med riven pepparrot och färsk dill.

Den här festliga torsken med räkor till pressad potatis går snabbt och lätt att laga. 



Frasigt stekt schnitzel med örtkräm och dillkryddade potatisklyftor i ugn. 


Hur GOTT var inte det här! Säger bara mums!

Banka ut köttskivorna riktigt tunt. Krydda med salt och peppar på båda sidor. 
Vänd köttbitarna i mjöl, därefter i ägg och till sist i ströbröd. 
Stek dem i rikligt med smör och olja ca 3-4 minuter per sida beroende på tjocklek. 


Godaste örtkrämen... 2 dl crème fraîche, en pressad vitlöksklyfta  
finrivet skal av en citron, 2 msk citronsaft, finhackad persilja, salt, och grovmalen svartpeppar.
Lägg alla ingredienser i en bunke. Vispa kraftigt med hjälp av en elvisp tills det blir en riktigt fluffig kräm. 

Klyftpotatis i ugn... smala klyftor av Amandine. Ringla olivolja och flytande smör över potatisen.
 Strö över flignsalt och torkad dill så fort potatisen kommer ut ur ugnen. 
Servera direkt till den nystekta schnitzeln, söta små gröna ärter och den goda örtkrämen.



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Men gud så goda recept du delar med dig av.
Fisk är så himla gott och dn där rätten lät väldigt smarrig.
Schnitzel är inte fel det heller.
Ha en fortsatt fin tisdagskväll.
Kram Carin

Anonym sa...

Tack snälla Anna för tips på goda maträtter som jag absolut ska laga i helgen. Båda två:)!
Kram, Annika

Från Glam till Damm sa...

Men så härligt med sportlov! Vi har några dagar kvar och sedan kommer vi in i Vasaloppsveckan som vi kallar det här i Mora.

Spagetti och köttfärssås är en riktig favvo-rätt. Skulle kunna äta det ofta. Receptet på torskrygg måste jag prova. Det ser så smarrigt ut.

Njut av sportlovet och jag hoppas du hade det trevligt på Kunglig Operan. Vad var det för föreställning?

Varm Kram och ha det gott!

Anneli

Anonym sa...

Tack Carin! Får se vad det blir till middag idag😋 KRAM

Anonym sa...

Tack själv Annik! Kul😋 smaklig måltid! KRAM

Anonym sa...

Hej Anneli! Skönt med lite ledigt. Snart är det din tur. Nu sitter vi på tåget hemåt! Vi såg Sweeny Todd. Fantastisk upplevelse! KRAM

Annika sa...

DIN mat alltså!!!
Ska spara det här inlägget och laga dina recept. UNDERBART!!
TACK!
Men du, lägg ut Lasses köttfärssås också :-D Nyfiken!!!
Härligt med sportlov!!
Kramar!!

Channal sa...

Hej! Annika! Ska se om han vill lämna ut sin hemlighet! Haha! KRAM