torsdag 2 februari 2023

Mina böcker 2022...


Ninnie med den fina bloggen Ninnie (se blogg) gav mig idén om att summera årets lästa böcker.
Säger som Ninnie... ”de allra flesta har varit väldigt bra.” Jag har ingen topplista.

Rovhjärtat - Ulrika Rolfsdotter
Världens lyckligaste kvinna - Jessica Knoll, finns som film
Silverviken - Jojo Moyes
Ett oväntat val - Marian Keyes
En jul tillsammans - Elin Åhman Owerz
Sommarboken - Tove Jansson
Ett lyckligare år - Jonas Gardell
Kallmyren - Liza Marklund
Öbarn - Hannes Fossbo
Lektioner i kemi - Bonnie Garmus
Lämna världen bakom dig - Rumaan Alam
I väntan på Bojangles - Oliver Bourdeaut, finns som film
Mysteriet med Henri Pick - David Foenkinos, finns som film
Malma station - Alex Schulman
Tvekan är för veklingar - Ulrika Norberg
En enkel till Indien - Cassandra Brunstedt
Svärmodern - Moa Herngren 
Skilsmässa - Moa Herngren
Städerskan - Nita Prose
Mannen som hyrde en familj - Susanne Brijker
SjälsfrändeSofie Sarenbrant
Skyddsängeln - Sofie Sarenbrant
Au pif! - Emma Hamberg
Ditt liv och mitt - Majgull Axelsson
Hur man gör succé på dårhus - Emmy Abrahamson
Windsorknuten - S J Bennet
Pojken från skogen - Harlan Coben
Hittebran - Stacey Halls
Skrik tyst så inte grannarna hör - Karin Alfredsson
De kapabla - Klas Ekman

Oj, 30 böcker, 2,5 bok i månaden... det var många böcker.
Jag som ska satsa på fler böcker under detta år 2023.
Mitt nyårslöfte var bl.a. att läsa eller lyssna på fler böcker.
Mitt andra nyårslöfte var att bara shoppa ur min egen garderob och det har gått galant!


Tips på hur jag kan främja läsning hos barn... 
Jag ser till att det finns böcker hemma och i klassrummet. 
Böcker ska synas. Då blir böcker en del av vardagen. 
Jag är en läsande förebild... läser så att det syns. 
Så när vi har tyst läsning i skolan läser även jag.
Jag ställer frågor till eleverna om vad de läst. Vi läser även samma bok tillsammans. 
Blir bra bokprat. Jag visar intresse och engagemang! 
Att erbjuda eleverna en bok utifrån intresse och på rätt nivå är A o O... och det är inte alltid så lätt.
Vi går till biblioteket en gång i månaden... vi har även ett litet skolbibliotek.

Sen älskar jag att läsa för mina barnbarn.
Skippar skärmen när de är här – barn gör som du gör, inte som du säger

Jag tycker om att diskutera böcker jag själv har läst. Gillar mitt bokslukargäng!

Om jag har sett en film som bygger på en bok berätta jag det. Det blir oftast roliga diskussioner.




 Nu ska jag krypa upp i fåtöljen under en pläd med en kopp te och en bra bok.
Jag är på årets andra bok... Björnjägarens döttrar av Anneli Jordal.

Allt gott till dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Annika sa...

Du har ju hunnit med många böcker, Anna.
Visst är det smart att skriva upp dem, det gör jag i min dagbok också.
Nu har jag börjat läsa på platta och jag läser mer än någonsin. TRODDE aldrig hag skulle tycka om det så mkt som jag gör.

Kallmyren ja, den ska jag köpa då jag kommer hem. Älskade Polcirkeln.
Sommarboken har jag läst massor, massor med gånger och älskar den.
Har annars inte läst ngn av alla böcker du läst. SÅ tack för tips!

Vet du jag hade lite svårt för The Lost daughter som du listat nedan. Verkligen ingen feelgood. Men det behöver det inte vara heller. Vet inte, men jag tyckte inte den räckte hela vägen sas. DOCK ja, Olivia C är en otrolig skådis och jag minns att hon var osarnominerad för rollen. Tror att hela filmen kan ha varit nominerad.

Ja, böcker är a och o. Högläsningen jag fick som barn har nog lagt grunden till att jag älskar böcker. SÅ viktigt.
Tror att barn ska läsa riktiga böcker också, och inte på platta.
När jag gick i lågstadiet läste vår fröken för oss varje morgon ur ngn kapitelbok, det var såååå roligt.

Håller med om allt du skriver i dagens inlägg.

Stor kram till dig!!

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Du har verkligen hunnit med att läsa många böcker under året som gått. Själv önskar jag mer tid för att läsa. Böckernas värld är underbar. Man lär sig så mycket och får vara med i så många olika sammanhang och träffa på så många olika karaktärer och det berikar livet. Ger så många insikter och kunskap på kuppen. Skildringar om samhällen och familjer, olika geografiska platser....Ja, så mycket.

Jag önskar dig mycket tid att läsa eller lyssna på böcker under 2023.

Så vackra bilder från dina omgivningar.

Ha en riktigt fin fredag!

Varm kram,

Anneli

Mamma C sa...

Mitt läsande har alltid gått i vågor.
När jag började att lyssna på böcker slukade jag böcker precis som du, hade lurar i öronen jämt nästan.
Men nu är det väldigt stiltje med läsandet. Har en bok som jag började med på senhösten som jag inte läst klart ännu. Bara tittar på den där den ligger på nattduksbordet när jag går och lägger mig. Måste bli lite ändring på det nu.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Annika! Det var fler böcker än vad jag själv trodde. Lyssnandet i bilen till och från jobbet gör att det blir många böcker. Min Ida blev medlem i Barnens bokklubb när hon låg i magen. Älskade när bokbussen kom på gården när jag var liten. Oj vad jag grät när jag läste Black Beauty. Kan hålla med om filmen, mkt speciell.

KRAM

Anonym sa...

Hej Anneli! Tack! Måste vara att jag även har börjat lyssna på böcker… blev överraskad att det var så många. Vissa böcker minns jag väl… spännande karaktärer och miljöer.

KRAM

Anonym sa...

Hej Carin! Så har det sett ut för mig också… tack vare att jag har börjat lyssna på böcker till och från jobbet har det blivit så många.

KRAM