lördag 5 mars 2022

En lördagstur upp till Södermanland!


Kära vänner, vi hamnade på Kumlins - Nyköpings äldsta konditori. 
Här satt maken ofta i sin ungdom.
Det blev lite lunch... varsin bakad potatis med skagenröra.



Till kaffet delade vi på en toscakaka. GOTT! 
Tänk vilken fantastisk karaktär vi har... vi hoppade över semlan!


Efter mysigt besök hos Kumlins styrde vi kosan mot havet... Östersjön!


Innan besöket till kyrkogården tog vi en sväng ner till Gamla Oxelösund.
Kyliga vindar från havet det kändes… men solen värmde skönt.


Jag satte fyra videkvistar hos mamma och pappa. 
Mamma hade alltid vide i vas runt den här tiden på året.
Videkissar är ett barndomsminne för mig... älskar dem.



Mamma ritade ofta vide. Som här... de målade hon i sitt fotoalbum 1943.



Hur bedårande söta är inte de här videkissarna?


De görs av Susanne... 
Det är hon som har gjort alla mina fina tomtar som jag har till vårt pepparkakshus, HÄR.
Du hittar hennes söta figurer på Skansen, Nordiska museet och Hemslöjden i Linköping.
Du kan även beställa via hennes Instagramkonto HÄR, så postar hon dem.


Blev även två påskkärringar. Så jättefina! Se bara katten som sitter på kvasten.


De här ska jag ta fram till påsk... om fem veckor. Snart är vi där!


Må solen skina på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken härlig lördagstripp ni gjorde.
Så söta och fina saker hon gör.
Tänk att det bara är 5 veckor kvar till Påsk.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Visst är de söta! De fem veckorna har snart gått förbi! Full fart framåt!

KRAM

Annika sa...

Mysigt! Kan rapportera att jag tyckte Kumlins semlor var godare än de på Vetekatten i Stockholm. Så himla trivsamt där.

Jag kom till Nyköping med tåget lördag förmiddag och åkte sen en sväng till Oxelösund på eftermiddagen för något jobbrelaterat - fast till Frösäng och inte ner till vattnet. Men igen kan man konstatera att vi befann oss i ungefär samma "loop" :)
Kram!

Channal sa...

De såg goda ut men vi blev rätt mätta av den bakade potatisen m skagenröra. Det är inte första gången vi går i varandras fotspår! En dag kommer vi mötas!

KRAM