tisdag 15 mars 2022

Gott och blandat!

Kära vänner! Visst doftar det lite vår i luften?
Våren är komplicerad i år... jag är den som verkligen älskar våren.
Men nu gör det ont när knoppar brista! Det är tungt... jag blir förlamad av nyhetsläget.
Fast det blommar fint i mitt kök... korallröda tulpaner och vita ranunkel i kruka.


Nyhetsflödet går verkligen på högvarv och det är lätt att känna sig rädd och nedstämd.
Jag försöker och behöver även fokusera på annat...

Bäst på TV just nu - The Gilded Age på HBO.
Ett kostymdrama skapat av samma skapare som Downton Abbey.
Denna serie tar oss till New York under slutet av 1800-talet. 
Vi får följa några av stadens finaste aristokrater som helst inte vill acceptera de nyrika!




Bäst på TV just nu - säsong 3 av Min fantastiska väninna, My Brilliant Friend.
Den här serien har jag tipsat om tidigare både som bok- och TV-serie. Missa den inte!

På bio just nu... filmatiseringen av Elena Ferrantse novell Skuggan av en dotter.
Jag har läst boken men inte sett filmen men jag vill gärna se den.

 

Skuggan av en dotter från 2006 har tillsammans med debutromanen Plågsam kärlek från 1992 och 
Dagar av ensamhet från 2003 getts ut under samlingsnamnet Tre berättelser om kärlek.
 Den romantiskt lagda läsaren bör vara medveten om att det handlar om kärlekens svärta och smärta.


Jag bjuder på...
Sushibowl med sojamarinerad lax, krispig kål och kålrotsgari.



Sushi su 
Värm upp 1/2 dl risvinäger, 1 msk socker och 1 tsk salt i en liten kastrull. Låt svalna. 

 Sushiris 
Tvätta 2 dl ris under kallt rinnande vatten ca 10 min. 
Låt sedan riset stå och dra i kallt vatten ca 30 min. 
Häll av och lägg riset i en tjockbottnad kastrull. Häll på 2 dl vatten. 
Täck kastrullen med plastfolie så att det täcker ordentligt runt kanterna och sätt på ett lock. 
Koka upp på hög värme ca 1 min, dra sedan ned värmen till lägsta temperaturen. 
Sjud under lock ca 20 min. Dra från värmen och låt kastrullen med plastfolie vila ca 10 min. 
 Lägg riset i en plastbunke. Blanda försiktigt ner ca 1/4 dl sushi su med en slickepott. 
Blanda försiktigt så att riskornen separerar från varandra. Riset klibbar ihop igen efter någon minut.


Kålrotsgari 
Skala och finhacka 1½ msk ingefära. 
Koka upp 1 dl vatten, 1 dl risvinäger, 3/4 dl socker och 2 krm salt tills allt löser sig. 
Blanda ner ingefäran och låt svalna. Skala och hyvla 200 g kålrot med mandolin. 
Lägg i en skål och blanda med ingefärslagen. Låt marinera minst 20 min.


Marinerad lax
Blanda 1/2 msk finriven ingefära, pressad limesaft från en lime, 
1/2 tsk sesamolja och 1/2 dl japansk soja i en skål. 


Skär laxen i små kuber och blanda ner i marinaden. Ställ i kyl (minst 1 tim) tills servering.


Tillbehör
Rosta sesamfrön i en torr stekpanna tills de är gyllenbruna.
Skär gurka i mindre bitar, hacka krispsalladsblad och salladslök. 
Finstrimla rödkålen eller hyvla den tunt på mandolin. Lägg kålen i iskallt vatten så att den blir krispig. 


Lägg upp sushiris på en tallrik eller skål. 
Lägg marinerad lax i mitten och grönsaker runt om. 
Ringla över majonnäs och strö på rostade sesamfrön (missade dem). Servera!


Jättegott! Smaklig måltid!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Jag försöker att ha koll på vad som händer men inte läsa allt. Då kommer jag gå sönder.

Maten låter riktigt god. Aldrig testat att laga sushiris faktiskt.

Channal sa...

Visst är det så att man vill ha koll på läget och det är fruktansvärt det som händer nära oss! Testa att göra sushiris, krångligt men gott!

KRAM

Annika sa...

Jag tyckte ju mycket om Ferrante-böckerna när de kom ut så kanske borde ta en titt på serien. Men är alltid lite rädd eftersom serier och filmer så ofta inte riktigt lever upp till originalen...Och kärlek utan svärta och smärta, är det ens kärlek? ;) .

Din sushibowl ser supergod ut!

Jag undviker radio och TV och tar in mina nyheter genom att läsa dem delvis i tidningarna och delvis på sociala medier istället. På något sätt känns det mer hanterbart när det inte kommer med ljuder och bild. Nu när jag har rest har andra haft radion och TVn stå på och det är mycket svårare att orka med för mig känner jag.
Kram

Mamma C sa...

Man vill såklart ha koll på nyheterna och jag blir också lite rädd av situationen som är nu.
Den där rätten såg väldigt god ut. Tack för receptet.
Ha en bra onsdag.
Kram Carin

Ninnie sa...

Ja, det som händer i världen nu är bara SÅ hemskt och grymt. Ofattbart.
Jag orkar inte ta in allt - stänger av och orkar inte läsa eller lyssna på allt. Tänker att jag måste vara i min verklighet, och njuta av livet här och nu. Och av v å r e n som ju faktiskt är här nu, underbart.
Så - tack för serie- och film tips, och för vackra tulpanbilder!

Channal sa...

Serien är riktigt skicklig gjord. Ett plus att ha läst böckerna också. Älskar även allt med serien! Språket, miljöerna och skådespelarna. Se den! Du kommer INTE bli besviken! OBS på originalspråket!!

Jag fixar inte se allt som visas på TV! Så fruktansvärt! Ber maken stänga av eller slå över! Gör som du, tidningar o sociala medier!

KRAM

Channal sa...

Det är verkligen tungt! Tur jag har annat att tänka på när jag är på jobbet.

KRAM

Channal sa...

Mer av bra TV, vårvärme och tulpaner! Det lilla jag kan göra är att skänka en slant till UNCHR!!

KRAM