söndag 6 mars 2022

Min söndag...


Kära vänner! Nu går vi mot ljusare tider och lyckligtvis också varmare! 
 Den här helgen har Kolmården bjudit på ett fantastiskt väder! 

Mums! Säger jag bara. Vilken eller sicken liten god sötnos till semla.
Idag har jag gjort mina egna små semlor... Pågen har Mini-Semelbullar.



Skar av ett litet lock på den släta bullen. Nöp ur lite bröd och la det i en bunke.
I bunken la jag även i en bit mandelmassa och lite grädde. 
Mixade ihop till en slät fin mandelmassesmet som jag sedan spritsade i bullen.
Efter det spritsade jag på vispad grädde. 
De fick stå och gotta till sig i kylskåpet i ett par timmar innan servering.
För dessa små semlor var söndagens efterrätt!




Här har jag dukat upp till söndagsmiddag... +24 grader i direkt sol!
Men i luften var det inte alls lika varmt...



Linköpingsborna kom till oss idag... makens äldsta dotter Johanna med familj.



Vi bjöd på köttbullar, potatis, gräddsås, rårörda lingon och inlagd ättiksgurka.
Snabbt, lättlagat och hur gott som helst!


Inlagd ättiksgurka lärde min mamma mig att göra. 
1-2-3-lag... 1 dl ättika 12%, 2 dl socker och 3 dl vatten. 
Värm upp lagen så sockret smälter ordentligt.
Riv gurkan tunt med en mandolin eller osthyvel. Låt dra i minst en timma.
Rårörda lingon... lingon som rörts i socker är ett måste till köttbullar! 
Lägg 2 dl färska/djupfrysta lingon + 1 dl socker i en bunke. Rör tills sockret har löst sig.

Så var det dags för efterrätten... lagom stora mumsbitar!




Det var jättemysigt att ha dem här allihopa... Johanna, Fernando, Theo och Luna.



Luna ville gå ut och leka en stund men Theo föredrog att vara inne med sin pappa.


En skön helg... och nu har jag precis sett sista avsnittet av Allt för Sverige
Önskar dig en bra start på den nya veckan!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken trevlig söndag och vilket väder ni har.
Här regnar det konstant nu, känns det som. Det började i fredags och sedan lite uppehåll på lördag dag. Sen kom det igång på kvällen igen och håller på ännu 😞.
Jag såg den där påsen med minibullarna i ner på vår Skandinaviska butik. Men priset på påsen var skyhögt, tyckte jag. Det läggs ju alltid på lite extra i den affären.
Ha en fin måndag.
Kram Carin

Channal sa...

Jag tror jag gav typ 25kr för påsen. Blev många goda semlor. Kan tänka mig att den kostar det dubbla i Spanien. Idag har vi vår, soligt och jätteskönt!

Fin måndag till dig med! KRAM