tisdag 7 augusti 2012

Parga♥


 Här kommer en bildbomb från underbart vackra Parga i Grekland! Sagapó


Det vita hotellet till vänster om gatlyktan markerat med ett X bodde vi i...
balkongen i mitten längst till höger!
Ett rum med utsikt...


 Daglig vy från vår balkong i en vecka...


Frukost på balkongen... älskade utsikten!


 Mmmmm... den snälla goda Medelhavsmaten... grönsakerna är helt fantastiska!


Parga är en stad som ligger på fastlandet... en riktig pärla!

 

Pargas hus precis som på Lefkas är inte som de traditionella grekiska vita o blå! 
Parga har haft både venetianskt, albanskt och brittiskt styre i långa perioder och det har präglat stadens arkitektur.

 
 ♥

 Middag i solnedgång på vår balkong...


 Det var 30 grader varmt kl. 22.00... ett glas iskallt vitt svalkade gott i hettan!


 Hit till Parga kommer vi gärna åter en vecka... SKÅL!


Det finns många stränder runt Parga... de stora var lite mediokra! 
Valtos beach hade 600 solstolar! Det passar inte riktigt mig! 
Men det var helt fantastiskt förstår du, för det gick taxibåtar till "Small beaches" för 10 Euro! 
Då tog de oss med båt till en alldeles egen liten strand! Dit kunde man bara komma med båt så vi var helt själva! 
När de lämnade av oss bestämde vi en tid när de skulle hämta oss. Verkligen underbart och lyxigt!
Lovar, vi var snälla där på den egna lilla stranden, en fröjd!


 Solmogen persika smakar som en kyss som det slår gnistor om!
 ♥

 


Vi vandrade i två timmar i den mytomspunna floden Styx. 
Vandringen uppför floden var ström, ibland gick vattnet upp till knäna och ibland så djupt så vi var tvungna att simma i det strömma vattnet. Jag stod stilla i ett parti och ropade på mannen att han skulle dra mig! 
Men istället drog jag ner honom i vattnet! Att vatten kan vara så starkt var en lite läskig känsla men häftig. 
När vi vandrade tillbaks flöt vi bara medströms. En tuff vandring och ett fantastiskt minne... det kändes lite overkligt!

 

Ytterligare en av de små egna stränderna som vi njöt av... 
kristallklart varmt vatten som jag saknar! 
Ovanför parasollet syns mannen svalka sig på badmadrassen!

 
 

En av de bästa stunderna på dagen var när vi var nyduschade efter 
en lång dag på stranden och satt på balkongen med bra bok och iskall dryck innan utgång!


Sista kvällen tog vi en brant promenad upp i de smala gränderna 
till Castro Restaurang med en vidunderlig utsikt över Parga.


Vid krysset mitt i stan bodde vi... ett rum med utsikt!


 Till efterrätt delade vi på en glass... till varsin cappuccino


Rekommenderar varmt Olympic Studios med Apollo. 
Ett riktigt fint hotell med utsikt! 



Kram till alla... Anna

(Bilder fotade av mig)

15 kommentarer:

Blommiga Rutan sa...

Hej Anna!

Roligt att du är tillbaka här på bloggen!

Finner bara ett ord för dina bilder UNDERBART!!!

Dit vill jag åka!!!

Kram Anncathrine

Channal sa...

Hej! Kul o se dig också! Parga är så vackert!
KRAM Anna

Asta sa...

Herre gud vilka fina bilder. Så vackra. Vad jag längtar till Grekland. Jag har hört mkt gott om Parga innan. Vilket var bäst då? Parga eller Lefgas?
Märktes krisen i Grekland?
Du är så vansinnigt vacker Anna och framförallt strålar du av lycka. Som smittar. Jag blir glad av att se dej. Kram Asta

Charlie sa ... sa...

Detta underbara Medelhavsliv!!! OMG säger jag igen och igen. Det är så fint att jag är mållös.

Det blir inte bättre än så här. Älskar stunden innnan kvällens middag, nyduschad, ett kallt glas vin, prata och koppla av.

Det börjar kännas att jag arbetat hela sommaren när jag ser dina bilder ;)

UNDERBART!

Tack tack för den här sköna känslan

Lotta

Lena/isklockan sa...

Jag blir sååå sugen att åka till Parga igen. Där är ju så vackert. Nästa gång vill jag nog bo i själva " byn" . Vi bodde ovanför Valtos Beach så det var ju en liten bit att gå in till hamnen .

Underbara bilder du visar.

Kram

Sahra sa...

Underbara bilder. Blir lite sugen på en Greklandtrip. Gjorde ni inte en komboresa förra året också? Går det att jämföra? Fördelar - nackdelar.
Kram

Kakaobönan sa...

As always, lovely <3 !!

Channal sa...

Haha kul att jag gör någon glad!
Lefkas och Parga är två olika semestrar! Båda är fina på sitt sätt! Parga är vacker med taxibåtar till egna stränder "small beaches". En vecka räcker att vara på vadera! Lefkas har jag nu sett men Parga åker jag gärna till i en vecka igen! KRAM

Channal sa...

Hoppas verkligen du får en skön semester nu i höst istället! Det är inte fel det heller! Men du kan njuta av det vackra runt omkring dig, det vet jag!
KRAM!

Channal sa...

Att bo på Valtos beach är perfekt om man har småbarn eller tonåringar! Att bo i Parga stad är fint för par! Åk dit med din man! Så romantiskt! KRAM!

Channal sa...

Vi gjorde en kombo förra året också! Helt perfekt, det blir två helt olika semestrar! I vår ålder blir man lite bekväm så detta passar oss istället för att öluffa som jag gjorde i unga år. Naxos är min favoritö, dit åker jag gärna igen i två veckor! Parga tar vi om tio år igen i en vecka, inte två! Karpathos är vild o vacker, det är min favorit ö nr.2! Att göra en kombo är bara positivt, nackdelen är väl att det är dyrt! Fast det finns enklare o billigare hotell! KRAM!

Channal sa...

Vi märkte inte av krisen! Men något skattesystem finns inte! Inga kvitton fick man! Inte konstigt att staten går bankrutt! Skulle alla restauranger o affärer betala moms o skatt skulle det inte se ut som det gör! Men grekerna är arbetsamma och så himla trevliga! Jag gillar dem! KRAM igen!

Channal sa...

TACK! KRAM❤

Felicia sa...

Otroligt vackra bilder Anna :) en duktig fotograf!
Kram Felicia.

Channal sa...

TACK sötis! KRAM!