tisdag 14 augusti 2012

Mätt i magen!

Dagens middag blev vitlöksstekt kyckling med pistou och ugnsrostade grönsaker! 
Det doftade så gott... och smaklökarna fick sitt och alla magar blev mätta och belåtna! 


Potatisklyftor, majskolvar i stubbar, fänkål i mindre bitar, rödlök och skivad citron på en ugnsplåt. Ringla över lite olivolja och krydda med torkade örtkryddor och salt. Skjuts in i ugnen i 250 grader mitt i ugnen i 25-30 minuter. Stek kycklingfilérna i 2-3 minuter per sida i olivolja tillsammans med 3 halverade vitlöksklyftor. Krydda med salt och svartpeppar. Lägg sedan över kycklingen och vitlöken i en ugnsform och ställ den bredvid grönsakerna och sänk ugnsvärmen till 200 grader i ca 15 minuter.


Medan det doftade gott från ugnen gjorde jag Pistou som är en provensalsk sås med basilika, vitlök och olivolja. Det är superenkelt att göra Pistou själv! Mixa 1 kruka basilika, 3 msk olivolja, 1 pressad vitlöksklyfta och 50 g riven Västerbottensost (eller parmesan) till en slät röra med en stavmixer. Smaka av med lite citronjuice och lite salt. Mums! Jättegott!


Jag hoppade över potatisen och majsen! I år gick jag inte upp några kilon efter semestern utan jag tappade ett kilo fast jag fuskade lite lite! LOVE LCHF 4 EVER! Mår så bra av den dieten! 

(foton av mig )

24 kommentarer:

Rosor och Pioner sa...

Oj, vilka härliga färger i bilderna och gott ser det också ut att vara.

Kram

Charlie sa ... sa...

Du lagar mat som jag blir så sugen på Anna!

Jag gjorde zuccinplättarna. Goda, men inte så mycket plättar över dem utan mer äggröra...jag hade nog i allt i fel ordning ;)

Kram!!

Sahra sa...

Såsen låter väldigt god. Och enkel att göra. Måste jag prova. Har kyckling i kylen, så kanske redan imorgon. För några veckor sedan slutade jag även med bröd. Förvånad över hur lätt DET gick med tanke på att jag älskar smörgåsar. Ostsmörgås. Mmmmm. Till frulle eller som kvällsmys. Men nu är det ett minne blott. Fast i NY tänker jag inte tänka kolhydrater. No no. Hellre börja mornarna på löpbandet. Kram

Freja sa...

Låter smaskigt, jag snor det receptet!

Channal sa...

Det var jättegott och jag är fortfarande mätt!

KRAM!

Channal sa...

Bristen var nog i mitt recept! Förlåt! Glömde skriva att zucchinin måste rinna av i papper! Det är så mycket vatten i dem! Ett tips är att strö i lite mjöl som binder upp! Bra att de var goda i alla fall!

KRAM!

Lena/isklockan sa...

Vad gott det ser ut. Pistou måste jag pröva.

Kram

Channal sa...

Jag har aldrig varit någon fan av bröd! Saknar det inte! Pasta, potatis och ris är ett minne blott! Njuter av en slät kopp gott kaffe! Har inget sötsug! Unnar mig vin och frukt! Svullen mage på kvällen är puts väck! LCHF passar mig perfekt! Har äntligen hittat min grej!

Ni två ska verkligen njuuuta av New York! När är det ni åker?

KRAM!

Channal sa...

Varsågod! Bon appetit!

KRAM!

Channal sa...

Gör det! Så gott till mycket!

KRAM!

Helenas enkla vardag sa...

Vilken färgklick! Ska sparas och testas!!
Kram Helena

Channal sa...

Enkelt och gott! KRAM!

dianasdrömmar sa...

Men mums vad gott, nu har jag läst ikapp härinne massor av kramar Diana

Kakaobönan sa...

Det ser verkligen jättegott ut Anna! Har aldrig hört talas om den såsen och då tycker jag ändå jag har bra koll på mat...
Måste testa för den låter supersmarrig!
Ha en fin dag! // Kram

Channal sa...

Det var gott! Välkommen hem! KRAM!

Channal sa...

Den var stark och god! Testa den! Passar till det mesta! KRAM!

dianasdrömmar sa...

Här pekar vågen upp...tar tag i det snart :) det där såg mumsigt värre ut kram kram Diana

Channal sa...

Du ser så fin ut precis som du är!
KRAM!

Life´s Silverlining and I sa...

Det där är vår favvo mat här hemma, görs säkerligen även i morgon:) måste fråga dig om hur du äter lchf, äter du aldrig pasta olikn? Är inte majs kolhydrater? Du är så duktig som fixat att hålla vikten! Kram Nilla

Channal sa...

Visst är det gott!

Inget som växer under gjord... rotfrukter potatis mm. Ingen pasta, ris eller bröd! Inget socker! Majs... det är kolhydrater o socker! Inge frukt! Men där fuskar jag lite! Äter frukt då o då! Tar även ett glas vin! Massor av kolhydrater i alkohol! Det funkar för mig! Sötsuget o svullen mage är borta!

KRAM!

Yvonne - Frl. Klein sa...

It looks very colorful and so delicious!
Have a nice weekend,
Hugs
Yvonne

Channal sa...

Thank's Yvonne!
Have à nice weekend You to!
HUGS!

Blommiga Rutan sa...

Låter supergott! Det ska jag göra på söndag!

Trevlig helg
Kram Anncathrine

Felicia sa...

Ser gott ut och fina foton! du kanske skulle bli kock med? ;) kramar <3