måndag 13 augusti 2012

Boktips från min semester!

Anna och Mats bor inte här längre - Helena von Zweigbergk - började jag läsa på flygplanet påväg ner mot Grekland. Boken är en fristående fortsättning av hennes bok Ur vulkanens mun som handlar om Anna och Mats, som då var på semester på Sicilien. Minns när jag läste den boken på semestern på Karpathos 2009. Då blev jag så arg på boken så jag höll på att slänga den i poolen. Ett självklart val för mig att läsa om deras fortsättning i den här boken! Det är en modern välskriven bok om skilsmässa... den beskriver bra om hur barn kommer oskyldigt i kläm när vuxna människor inte kan samsas! Boken berör... jag tycker mycket om boken men samtidigt tycker jag inte om den! Den är tragisk och har många igenkänningsfaktorer eftersom jag själv gick igenom en skilsmässa 2003. 
 
  • Glada hälsningar från Missångerträsk - Martina Haag - läste jag ut på en dag! Ingen hit och ingen större skribent men hon får till det! Boken var helt ok! Jag gillar Martina Haag som person. Har läst alla hennes böcker. Paret Haag äger på På spåret, de är fantastiska tillsammans! Visst var det de som vann i år?
  • Det bästa av allt - Rona Jaffe - en bok skriven på 50-talet på knivskarp prosa och med stor trovärdighet skildrar unga kvinnors öden och äventyr i 1950-talets New York. Känns som en förlaga till Sex And The City med en touch av Mad Men! Me Like!!
  • En dag - David Nicholls - en sorglig bok. Men samtidigt en underbart romantisk och rolig bok. En dag hamnar på min 10 i topplista! Älskar det engelska... och själva idén med att varje kapitel utspelas den 15 juli under tjugo års tid. Vissa likheter glimtar till från min favoritfilm När Harry mötte Sally. Jag tvingade mannen att läsa boken och han blev fängslad som jag och tyckte mycket om den. Nu vill vi se filmen En dag!
  • Morgon i Jenin - Susan Abulahawa - detta är en bok som berör, fängslar och fascinerar! Den hamnade på både mannens och min 10 i topplista! LÄS DEN! Den fick mig att GRÅTA! Morgon i Jenin drabbar mig... skrivet på ett underbart vackert språk. Vill läsa mer av Susan Abulahawa.
(foton av mig )

26 kommentarer:

mammaxtre sa...

Ur vulkanens mun och Mats och Anna bor inte här längre, det är så galet bra böcker. Böcker som griper tag i en. Inte rliga alls, men nog så sanna och viktiga att ta till sig.

Ha det bäst!

Channal sa...

Håller med om de böckerna! Tuffa att läsa och nyttiga att ta till sig! KRAM!

Helenas enkla vardag sa...

Usch nu får jag dåligt samvete! har inte läst något i sommar!! men den absoluta boken för mig läste jag för några år sedan! Väninnan av Denise Rudberg! Galet bra, tyckte jag!
Kram helena

Habibty sa...

Jag har tänk att jag ska läsa Mats och Anna boken men det har inte blivit av men jag ska göra det snart. Jag kände ungefär som du ang Ur vulkanens mun...jag blev arg på dem. Morgon i Jenin är en fantastisk bok! Det finns ju inte så många historier från Palestinier men när ska de ha tid att berätta/skriva med tanke på hur de har det:(
Tack för de andra boktipsen!
Kramar Nina

Channal sa...

Tack för tipset! Har inte läst något av Denise. Har varit nyfiken på henne länge! Ska kolla pockethyllan i bokhandeln!
KRAM!

Channal sa...

Härligt att bli engagerad i böcker... älskar böcker som berör... som gör mig ARG, ledsen och GLAD! Palestinas historia brinner än! KRAM!

Anonym sa...

Låter som en bok som många skulle behöva läsa. Visst är det tragiskt och förjävligt hur många vuxna beter sig vid skilsmässa och inte inser det själv. Detta framför allt när manipulerar och smutskastar inför barnen. Har själv gott igenom en skilsmässa utan problem men har ändå fått erfara detta...
Skall köpa böckerna och läsa.

Ha det gott Anna

Kram Susanne

Lena/isklockan sa...

Tack för alla boktips . Kan vara bra att få lite tips. Ang. böcker om skilsmässor så är det kanske lite tungt att läsa om man själv har varit med om nåt liknande . Mina vuxna barns pappa och jag hade så bra kontakt och delade våra älskade barns liv så bra ända tills han träffade en ny kvinna som tyvärr var opsykologisk och svartsjuk så allt gick helt åt pipsvängen . Mina barn har fått lidit och mist en pappa som var deras allt ända tills dess. Man kan inte fatta hur det gå så. Lider så med dem. Kram

Channal sa...

Usch det är tragiskt!!!
Bra välskrivna böcker! Läs dem!
KRAM!

Life´s Silverlining and I sa...

Vad bra att få dessa boktips! Att du hunnit läst så mycket! Fantastiskt skönt ju. Kram Nilla

Sahra sa...

Jag blev också så jäkla arg när jag läste Ur vulkanens mun. Ville bara slita tag i karaktärerna och skaka om dem. Få dem på andra tankar. Skrika åt dem. VAD GÖR NI? Har inte vågat läsa uppföljaren. Har visserligen inte gått igenom en skilsmässa, även om det stundtals har känts väldigt nära. Många bra boktips. Läser just nu Kerstin Ekman. Underbar.

Asta sa...

Morgon i Jenin började jag läsa men la ner då det kom intressantare böcker i min väg, hann väl läsa en 5:e del kanske.
Ska ge den en ny chans.
"En dag" har jag här hemma och är jätte sugen på, vet att jag kommer tycka om den.
Den första, forts på Vulkanen längtar jag efter. Den första boken gav så mkt igenkänning fr mitt eget äktenskap att jag både älskade den och blev rädd för den, den rörde upp så mkt inom mej och jag tänker flera år senare ofta på den.
Kram och tack för tipsen.

Channal sa...

"Morgon i Jenin" måste du läsa... så bra om Palestinas historia!
"En dag" kommer du älska, men så sorglig!
Tänker också ofta på "Ur Vulkanens mun", den sitter! Du måste läsa fortsättningen!

Ha ett bra läsnöje! KRAM!

Channal sa...

Tänk Sahra att en bok kan beröra så starkt!! Det är ju det bra böcker gör! Precis... SKAKAOMDEM!! Läs uppföljaren... så välskriven! Kerstin E är underbar!
KRAM!

Channal sa...

Läste allihopa under mina två veckor i Grekland! Det är det bästa med semester att bara var och få läsa bra böcker!
KRAM!

Freja sa...

Ohh, boktips, perfekt! De tre första (von zweigberg och Haag) beställde jag just från Bokus, men jag tog inte "En dag", det kanske jag borde, det låter som ett intresant upplägg! Rona Jaffe tror jag att jag läst, typ för evigheter sen, är det en äldre bok? Och det var Haags som vann På Spåret i år, imponerande!

Charlie sa ... sa...

Vilka bra boktips Anna! Och jag småler när du skriver att du tycker mycket om "När Harry mötte Sally"....wow, en av mina toppfavvisar också!

Jag känner likadant som dig med Helenas bok...men blir sugen ändå för att ha läst båda. Morgon i Jenin blir jag extra sugen på!

KRAM!

Blommiga Rutan sa...

God morgon!

Har läst alla du tipsar om utom Morgon i Jenin, så den måste jag försöka hitta nu. Bara älskar En dag, tyckte väldigt mycket om
filmen också, har du sett den? Nu hoppar orden kring lite som dom vill här!
Skön tisdag på dig
Kram Anncathrine

Channal sa...

Usch ja, det är tragiskt!!!
Oftast beror det på oss vuxna människor och barnen kommer oskyldigt i kläm! KRAM!

Channal sa...

Då har du en hel del att bita i nu och boken En dag att längta efter! KRAM!

Channal sa...

JAAA "När Harry mötte Sally" är såååå BRA! Har den på dvd! Ett tag sedan jag såg den!

"Morgon i Jenin" fick kritik i USA och det var svårt att släppa ut boken där! Den boken får du inte missa! Den blöder!

KRAM!

Channal sa...

Har inte sett filmen men det ska vi göra så fort den kommer ut! Morgon i Jenin är så bra!! En bok som griper tag!

Skön tisdag till dig också! KRAM!

Kakaobönan sa...

Tack för många bra boktips!
En Dag, har jag ligger hemma i hyllan. Ska läsa den såfort jag läst ut boken jag läser nu.
Har inte läst Ur Vulkanens Mun eller Anna och Mats men det kanske jag ska ta och göra...
Kram

Channal sa...

Varsågod!
En dag kommer inte göra dig besviken!
KRAM!

Mia sa...

Det bästa av allt ligger på mitt nattduksbord. :) Det är rolig läsning för en bokredaktör att se vad vanligt folk läser, och nyttigt! Tack för fint inlägg.

Channal sa...

Hej Mia! En bokredaktör! Vad kul att du hamnade hos mig!
KRAM!